شامانی: بخوانیم تا زنده بمانیم

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: توسعه مراکز سیار روستایی و شهری در دستور کار کانون قرار گرفته است تا بتوانیم نفر به نفر به‌ سراغ بچه‌ها برویم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی شامانی در آیینی سخنرانی می‌کرد که روز ششم تیر 1394 در شهرکرد و برای معرفی فرزاد رحیمی به عنوان مدیرکل جدید کانون استان چهارمحال و بختیاری برپاشده بود.
وی در این آیین تصریح کرد که نباید با رفتن به سمت کمیت‌ها، کسی را فریب دهیم. برای ما کودکان مهم‌اند و تمامی تلاش خود را برای نو شوندگی آنان انجام خواهیم داد.
معاون فرهنگی کانون توسعه انسانی را شرط اول و آخر بقای این سرزمین عنوان کرد و گفت: باید به کودکان برگردیم. مانایی و فردای بهتر در گرو درک درست از کودکان امروز است. انسان امروز، فضیلت را نه تنها در دانایی بلکه در تغییر محیط می‌داند، برای این‌که او را توانا کنیم، راه ناگزیر ما فهم مناسب از آموزش است آموزشی که با روش‌های متناسب با فردا ارایه شود، نه روش‌هایی که در دیروز جا خوش کرده‌اند.
شامانی ادامه داد: یادمان باشد ما قرار است کودکان را برای فردا تربیت کنیم و انسان نو و نوشونده از خودش آغاز می‌کند اگر ما به عنوان مربیان و کارشناسان کانون نتوانیم به روز باشیم هرگز نخواهیم توانست محیط را تغییر دهیم.
وی شرط این تغییر و نوشوندگی را تلاش مضاعف برای مطالعه بیشتر دانست و تاکید کرد: اگر ما هر روز نخوانیم یعنی این‌که زنده نیستیم و جهل، ما را می‌میراند ما مرده‌ایم اگر نو نشویم.
معاون فرهنگی کانون در ادامه با بیان این‌که کانون استان چهارمحال و بختیاری دارای قابلیت‌های زیادی است خواستار تلاش بیشتر مربیان کانون این استان برای توجه به کودکان و نوجوانان این استان شد و با اشاره به انتخاب و مکان‌یابی نامناسب مراکز کانون به عنوان عاملی برای حضور کم‌رنگ بچه‌ها در مراکز، یادآور شد: جغرافیای مراکز با حضور مربیانی - که هرکدام در جایگاه خود بهترین هستند - می‌تواند این استان را سرآمد کند، فقط کافی است استاندار و مسوولان استانی کانون را حمایت کنند.
در این آیین که عبدالحمید شهسواری مشاور اجرایی مدیرعامل کانون نیز حضور داشت از 5 سال تلاش‌های پرویز شاهوردی شهرکی مدیرکل سابق کانون استان تقدیر شد.

تقویت زیرساخت‌های کانون مورد حمایت استانداری است
معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری در این آیین با بیان این‌که حمایت از نقش زیربنایی و اساسی کانون، نیاز به تقویت ارتباط بین بخشی دارید افزود: بر این باوریم که نمی‌توان‌ کانون را به عنوان یک جزیره‌ی بدون ارتباط با جزایر دیگر تلقی کرد و برای رسیدن به مقصود، راه بسیار طولانی را پیش‌رو داریم.
خدابخش مرادی تاکید کرد: تردیدی نیست که آموزش و پرورش و همه‌ی دستگاه‌ها باید فضایی را فراهم کنند تا در تقویت ارتباط و فضای بین بخشی همه‌ی اجزا و عناصر دستگاه‌های اداری در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار بگیرند آن‌گاه می‌توانیم زنانی خردمند، مردانی هنرمند و مدیرانی فرهیخته را به آینده ایران اسلامی تحویل دهیم و این‌ها باور ماست که باید برای تحقق آن ساز و کارهای لازم را آماده کنیم.
وی رویکرد جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه دولت تدبیر و امید را توسعه همه جانبه و پایدار عنوان کرد و یادآور شد: برای این توسعه به یک سری زیر ساخت‌ها نیاز داریم که توسعه نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.
مرادی توجه به آموزش و تربیت انسان‌های فرهیخته به ویژه از گروه‌های سنی پایین‌تر را در کنار توجه به حوزه سلامت، از عوامل مهم توسعه انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: این جاست که قبل از آموزش‌های رسمی و بعد در کنار آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نقش خود را پیدا می‌کند. اگر به این حوزه و کودکان توجه کنیم بچه‌های ما در آینده به زنان و مردان اثر گذاری برای جامعه تبدیل خواهند شد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری در همین زمینه بر اهمیت توجه به تقویت زیر‌ساخت‌ها در کانون و تسهیل دست‌رسی کودکان و نوجوانان به مراکز کانون استان تاکید کرد و گفت: این استان دارای 1 میلیون نفر جمعیت و دارای 3 بافت شهری، روستایی و عشایری است و امروز دستیابی کودکان و نوجوانان استان به مراکز کانون آسان نیست و باید در حوزه زیرساخت‌ها طرحی نو دراندازیم و به نیازهای بچه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 
وی توجه به نیروی انسانی در کانون را ضروری دانست و تصریح کرد: با مطالعات و بازدید‌های به‌عمل آمده بر این باورم که نیروی مورد نیاز و لازم در اختیار مراکز کانون نیست و کانون نیاز بیشتری به نیروهای متخصص دارد.

مربیان کانون بذرهای اولیه را در ذهن کودکان می‌نشانند
فرزاد رحیمی مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین گفت: برخی از خاطرات ما هیچ وقت فراموش نمی‌شوند و جزو اولین و ماندگارترین خاطرات هستند، مربیان کانون این بذرهای اولیه را در ذهن کودکان فعال می‌کنند.
وی شناسایی استعدادهای کودکان در کانون را به سیستم اولیه روشن کردن وسایل مکانیکی تشبیه کرد که می‌توان با استفاده از آن موتور محرکه را به حرکت درآورد و در عین حال افزود: برای ما به لحاظ علمی هم ثابت شده است که کودکان و نوجوانان ما افرادی با استعداد و خلاق هستند و شناسایی این نبوغ در حوزه گروه‌های هدف کانون می‌تواند بخشی از وظیفه ما باشد.
رحیمی در پایان خدمت به کودکان را - که شاید به ظرفیت‌های خود آشنایی نداشته باشند - یک خدمت برتر و از رسالت‌های مهم کانون عنوان کرد.
پرویز شاهوردی مدیرکل  سابق کانون استان نیز در این آیین با قدردانی از مربیان و کارکنان کانون گفت هر فعالیتی که انجام شده برای کودکان ونوجوانان بوده و خانواده‌ها به فعالیت‌های کانون اطمینان دارند.
در این آیین حکم انتصاب مدیرکل جدید و لوح قدردانی مدیرکل سابق که به امضای علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون رسیده است، به این دو مدیر اعطا شد.
فرزاد رحیمی مدیرکل جدید کانون استان چهارمحال و بختیاری متولد 1350 و کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی است که پیش از این ریاست اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و مسوولیت‌های مانند مدیرکلی بهزیستی و عضویت در شورای تحقیقات و تدریس در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هم‌چنین تدریس دروس روان‌شناسی در دانشگاه‌ آزاد این شهر را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.
بر اساس این گزارش معاون فرهنگی و مشاور اجرایی مدیرعامل کانون در سفر به استان چهارمحال و بختیاری از دو مرکز مجتمع و شماره 2 شهرکرد و مرکز کوهرنگ بازدید کردند و در نشستی جداگانه با مربیان و کارکنان کانون این استان نیز به گفت‌‌وگو پرداختند.
کانون در استان چهارمحال و بختیاری دارای 23 مرکز فرهنگی‌هنری شامل 21 مرکز ثابت، یک مرکز سیار روستایی و یک کتاب‌خانه پستی است.