پرواز «سفینه دانایی» در آسمان کانون جیرفت

«سفینه دانایی» عنوان طرحی است که با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی هنری کانون جیرفت استان کرمان، اجرا و انگیزه‌ی دوچندانی را برای مطالعه‌ی کتاب در بین کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، توران نادری مربی مسوول کانون جیرفت با بیان این‌که شالوده‌ی اصلی فعالیت‌های کانون بر پایه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی بنا شده است، توضیح داد: اعضای شرکت کننده در این طرح با مطالعه‌ی هر کتاب یک ستاره دریافت می‌کنند، و ستاره‌های دریافتی به اسم هر عضو در سفینه دانایی چسبانده می‌شود و در پایان هر ماه به کودکانی که 40 جلد کتاب و نوجوانانی که 20 جلد کتاب را مطالعه کرده باشند، جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.
وی با بیان این‌که طرح سفینه دانایی هر روز به مدت نیم ساعت در مرکز اجرا می‌شود و اعضای شرکت کننده در این طرح کتاب‌های مورد علاقه خود را مطالعه می‌کنند، بالا بردن مهارت خواندن و نوشتن برای ورود به همه علوم را یکی از اهداف اجرای این طرح برشمرد.
نادری همچنین از ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان و افزایش سطح دانایی آن‌ها به عنوان یکی  دیگر از اهداف اجرای این طرح یاد کرد و گفت طرح «سفینه دانایی» از پنجم خردادماه در مرکز کانون جیرفت آغاز شده است.
مربی مسوول کانون جیرفت افزود: این طرح با استقبال زیادی از سوی اعضای مرکز و خانواده‌های آن‌ها همراه بوده است و در حال حاضر 40 عضو به صورت ثابت و مستمر در این طرح مشارکت دارند.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: از زمان اجرای طرح «سفینه دانایی» در کانون جیرفت، بیش از 500 جلد کتاب توسط اعضا به امانت گرفته شده است.
نادری همچنین افزود: علاوه بر مطالعه کتاب در مرکز، هر عضو می‌تواند تعدادی کتاب را به امانت بگیرد و پس از خواندن آن، خلاصه کتاب را بنویسد و به مرکز بیاورد.
وی همچنین یادآور شد: در کنار مطالعه‌ی کتاب توسط اعضا، فعالیت‌هایی مانند معرفی کتاب، بحث کتاب و قصه‌گویی نیز برای ایجاد انگیزه و تشویق بیشتر کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی انجام می‌شود.
طرح توسعه کتاب‌خوانی از سوی اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون، تابستان امسال در تمامی 914 مرکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور در حال اجراست و قرار است به بهترین طرح‌های مربیان کانون که باعث تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتاب‌خوانی می‌شود، جوایزی اهدا شود.