معرفی «امیر پازواری» شاعر شهیر مازنی به نوجوانان در ساری

نشست‌های هفتگی «امیرشناسی» در حالی در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساری آغاز شده است که مدیرکل کانون استان مازندران از تبدیل این نشست‌ها به جشنواره «امیر پازواری» شاعر شهیر مازنی حمایت کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در جریان برگزاری این نشست‌ها شخصیت فرهنگی، علمی و ادبی «امیر پازواری» بزرگ‌ترین و سرشناس‏‌ترین شاعر فرهنگ و زبان تبری با هدایت علی‌مراد خرمی کارشناس کانون مازندران و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی به کودکان ونوجوانان معرفی می‌شود.
در همین زمینه مدیرکل کانون استان در بازدید از این مرکز کانون، برگزاری چنین نشست‌هایی را زمینه‌ای برای آشنایی بیشتر و مانوس‌کردن مخاطبان کانون با مفاخر بومی استان و منطبق با شعار سال کانون استان (افزایش آشنایی اعضا با مولفه‏‌های بومی اسلامی) عنوان کرد.
قاسم عزیز‌زاده گرجی با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌هایی مانند نشست‏های هفتگی «امیرشناسی» برای نوجوانان، افزود: شناخت شخصیت‏های فرهنگی،علمی، ادبی و هنری استان، برای کودکان و نوجوانان ضروری و مفید است و ما از این برنامه به شکل ویژه حمایت می‌کنیم و آن را قابل گسترش در سطح استان می‌دانیم.
وی با بیان این‌که «امیر پازواری» یکی از شخصیت‌های موثر فرهنگی در استان مازندران است و می‌تواند به عنوان یک الگو به نسل امروز معرفی شود از آمادگی کانون استان برای حمایت بیشتر از برگزاری این نشست و حتی برگزاری جشنواره‌ای با همین موضوع خبر داد.
مدیرکل کانون مازندران در عین حال با اشاره به برگزاری نشست‌های هفتگی امیرشناسی در این مرکز، بازدید از مرکز ساری شناسی و مرکز تحقیقات مازندران شناسی را از جمله برنامه‌هایی دانست که با هدف افزایش شناخت بهتر اعضای کانون از مفاخر استان، مورد حمایت کانون قرار می‌گیرد.
علی‌مراد خرمی کارشناس کانون استان نیز شیخ العجم، امیر پازواری را بزرگ‌ترین و سرشناس‏‌ترین شاعر فرهنگ و زبان تبری دانست که بسیاری از ناب‌ترین سروده‏‌هایش به دست ما رسیده و ضمن آمیزش با هنر موسیقی، نزدیک به چهارصد سال است که از دل و حنجره و «للـه‌وا»ی (سازچوپانی) مردم پاک‌دل و باصفای خطه شمال برآمده و مانند آواز پر فرشتگان، روح زندگی را در طبیعت بهشت‌آسای این سرزمین می‌پراکند.
این کارشناس و پژوهش‌گر ادبیات فارسی و فرهنگ عامه، البته معتقد است شعرهای امیر هم‌طراز، بلکه از جهاتی برتر از شاعران پرآوازه‏ای چون باباطاهر و فایز است.
وی در این زمینه گفت: رویکردهای ادبی، عرفانی، اجتماعی، همچنین زبان روان و نافذ این شاعر بومی موجب شده است که سروده‏‌های او مرزهای استان را در نوردیده و با تغییراتی در ادبیات و موسیقی استان‏های تهران، البرز، گیلان، سمنان و گلستان نفوذ کند. از این رو شعر امیر در تقویت و گسترش فرهنگ، ادبیات و هنر تبری نقشی شگفت انگیز داشته است.
خرمی ضمن تقدیر از پژوهش‌گران و نهادهایی که در زمینه احیا و نشر فرهنگ بومی کار می‏کنند، افزود: کارهایی که با هدف بازشناسی شعر و شخصیت «امیر پازواری» شده است به تنهایی کافی نیست و ما در کانون تلاش می‌کنیم تا در زمینه نشر فرهنگ بومی ‌اسلامی به‌صورت ریشه‏‌ای کار کنیم و بهترین روش، این است که حوزه کودک و نوجوان مورد توجه جدی قرار گیرد.
سکینه یدالله پور مسوول مرکز شماره 1 کانون ساری نیز این برنامه را در ادامه‌ی برنامه‌‌های تربیتی سال 94 مرکز و افزایش آشنایی اعضای کانون و نوجوانان ساروی با مولفه‏‌ها و فرهنگ و ادبیات ملی و بومی  همچنین شخصیت و سروده‏‌های «امیر پازواری»، شاعر مازنی اعلام کرد.
 وی با بیان‌این‌که این نشست‌ها چهارشنبه و پنج‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود، گفت: امیر شیفته شخصیت امیرالمومنین علی(ع) بوده و این نام جز بسامدترین واژه‌ها در سروده‏های این شاعر محبوب بومی است و ما هم نخستین کارگاه امیرشناسی را بیستم ماه مبارک رمضان با حضور اعضای نوجوان کانون در مرکز شماره یک کانون ساری برگزار کردیم.