رمان‌های دفاع مقدس را ترجمه کنید

در قالب نشست ادبی دوپنجره نوجوانان اصفهانی عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «تانک آرزوها» نوشته‌ی احمد عربلو را در حضور وی نقد و بررسی کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عربلو در این نشست هدف از تالیف این کتاب را معرفی وقایع جنگ تحمیلی با زبان طنز برای جذابیت بیشتر عنوان کرد.
وی گفت: در عرصه‌ی ادبیات انقلاب اسلامی به قدری سوژه‌های ناب و تازه وجود دارد که هر هنرمندی قادر است در زمینه فعالیت خود به این موضوعات بپردازد و این ویژگی در خصوص موضوع‌های طنزآمیز در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس بیشتر به چشم می‌خورد.
عربلو با اشاره به برخی دشواری‌های نویسندگی و شیوه‌های مختلف طنزنویسی برای کودکان و نوجوانان، توصیف وقایع هشت سال دفاع مقدس برای مخاطبان این گروه سنی را وظیفه‌ی نویسندگان این حوزه دانست.
این نویسنده کودک و نوجوان معتقد است آثار دفاع مقدس به دلیل غنی بودن محتوای آن قابلیت ترجمه دارد و می‌توان تفکرات 8 سال دفاع مقدس که در طول تاریخ منحصر به فرد است را به مردم دنیا معرفی کرد.
نویسنده‌ی کتاب «تندیس مقاومت» در ادامه‌ی صحبت‌های خود خطاب به نوجوانان خاطرنشان کرد: امنیت و آرامشی که همه ما در حال حاضر از آن بهره می‌بریم حاصل فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدا و رزمندگان است که باید در راه حفظ این میراث گران‌بها و ارزشمند کوشا باشیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از اعضا که چرا فضای جبهه را فضایی تقریبا شاد نشان می‌دهند، گفت: ارتباط میان رزمندگان در طول دفاع مقدس بسیار خوب و صمیمی بود که در نتیجه فضای حاکم بر جبهه‌ها نیز همواره سرشار از رفاقت و شادی بود و رزمندگان اسلام در زمان عملیات، خود را به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌دیدند و این باعث بهجت درونی و خوشحالی آن‌ها می‌شد.
وی با ابراز خشنودی از این که در جمع نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات حاضر شده است، نظرات گفته شده توسط اعضا را در خلق آثار بعدی خود تاثیر گذار دانست و با بیان این‌که سهم زیادی از داستان‌های نوشته شده وی متاثر از دوران نوجوانی خود اوست افزود: خاطرات بیان شده از دوران جنگ، یا تجربه‌ی شخصی بوده و یا دوستان رزمنده و نزدیک به من آن را تجربه کرده‌اند.
احمد عربلو کارشناس‌ارشد ادبیات فارسی و نویسنده و داستان‌نویس در حوزه‌های کودک و نوجوان،دفاع مقدس و انقلاب اسلامی متولد سال 1344 در تهران است و «قند و نمک» و «تاریخ از این ور» از دیگر آثار این نویسنده است که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.