آغاز به کار دو کتاب‌خانه‌ی سیار کانون در اهواز

دو کتاب‌خانه سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر اهواز هم‌زمان با هفته‌ی دولت کار خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان را آغاز کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی شهرستان اهواز با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ارایه‌ی خدمات فرهنگی در 20 روستای منطقه‌ی محروم شهر اهواز که‌ کم‌تر به کتاب دسترسی دارند، فعالیت‌ می‌کند و کتاب‌خانه‌ی سیار شهری اهواز نیز مناطقی از این شهر - که مراکز ثابت کانون در آن وجود ندارد - را پوشش می‌دهد.
بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان خوزستان در ابتدای هفته دولت پنجاه و سومین مرکز خود را روز سوم شهریور در اندیمشک افتتاح کرد و امروز با آغاز به کار این دو کتاب‌خانه‌ی سیار تعداد مراکز کانون در استان خوزستان به55 مرکز رسید.
بر همین اساس مهرداد شریف‌ مخمل‌زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در آیین گشایش این دو کتاب‌خانه، با تاکید بر نقش کانون در تقویت خلاقیت، تفکر و اعتماد به‌نفس کودکان و نوجوانان افزود: رشد این مولفه‌ها در کودکان و نوجوانان باعث می‌شود سطح دانش بچه‌ها بالا برود و در آینده نیز جوانانی متفکر، صاحب اندیشه و امیدوار داشته باشیم.
وی یادآور شد: جذابیت برنامه‌های کانون باعث می‌شود که تمامی پیام‌های تربیتی که در قالب فعالیت‌ها فرهنگی، هنری و ادبی به بچه‌ها انتقال پیدا می‌کند، ماندگار باشد.
شریف مخمل‌زاده با یادآوری خاطرات دوران عضویت خود در مرکز شماره یک کانون اهواز گفت: یکی از مهم‌ترین تاثیر حضور کودکان و نوجوانان در مراکز کانون ترغیب بچه‌ها به کتاب‌خوانی است.
مدیرکل فرهنگی‌اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه با اشاره به اعضا برگزیده کانون که توانسته‌اند در سالیان متوالی در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی برای استان افتخارآفرینی کنند، تأکید کرد: این افتخارات در سایه فعالیت‌های مستمر کانون برای کودکان و نوجوانان رخ‌داده است.
در ادامه این مراسم جمال درویش مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان نیز کانون را اساس کار تعلیم و تربیت معرفی کرد و گفت: امیدواریم این جایگاه مهم در میان مسوولان مورد توجه قرار گیرد و تلاش کنند با حمایت از این مجموعه‌ی فرهنگی آن را تقویت کنند.
وی با بیان این‌که توقف در یک نقطه، باعث فرسودگی می‌شود و حرکت و سفر رشد و پویایی به دنبال دارد افزود: منظور ما از سفر تنها بُعد جغرافیایی آن نیست بلکه سفر فکری است که در آن کودکان و نوجوانان از یک نقطه فکری به نقطه دیگر می‌روند و این کار با استفاده از کتاب صورت می‌گیرد.
درویش توضیح داد: بچه‌ها با مطالعه کتاب می‌توانند با تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات و باورهای دینی آشنا شوند و بر همین اساس می‌توان بچه‌هایی با هویتی قوی داشته باشیم و کانون در انجام این کار یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان در پایان سخنان خود از رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری خواست برای معرفی بیشتر کانون و نقش آن در آینده بچه‌ها به این مجموعه فرهنگی کمک کنند.
در این مراسم هم‌چنین غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون خوزستان نیز بر اهمیت فعالیت‌ کتاب‌خوانی کانون و نقش مربیان توان‌مند این نهاد فرهنگی گفت: مربیان کانون در واقع جهادگران عرصه فرهنگی کشور هستند.
شنبدی افزود: کانون استان خوزستان با راه‌اندازی دومین کتاب‌خانه سیار روستای و اولین کتابخانه سیار شهری تلاش می‌کند در حد توان خود این فعالیت‌ها را توسعه ‌دهد.
شنبدی بیان این‌که در کانون خوزستان گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی کانون با محوریت ‌کتاب و کتاب‌خوانی و بر پایه‌ی تعالیم اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود تأکید کرد: سیاست‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان توسعه کتاب‌خانه‌های سیار روستایی است.