بچه‌ها را در طراحی بازی‌های نو مشارکت دهیم

معاون فرهنگی در آیین رونمایی از بازی‌های خلاق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به مربیان توصیه کرد از بچه‌ها بخواهند در طراحی بازی‌ها به آن‌ها کمک کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وامور بین‌الملل کانون، بسته‌ی بازی خلاق تولید شده در کانون استان تهران شامل 6 بازی خلاق برای کودکان است که به منظور ایجاد تنوع و قدرت ابتکار و خلاقیت بیشتر برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
 محمدعلی شامانی در آیین رونمایی از این محصول فرهنگی، با اشاره به تولید این بازی‌ها به عنوان یک اتفاق خوب خواستار مدیریت این جریان شد و افزود: مطمئن باشید بچه‌ها می‌توانند با ایده‌های ناب و خلاق خود نگاه ما را به این مقوله تغییر دهند.
وی هم‌چنین به کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم یادآور شد: خواندن، بخشی از زندگی انسان‌هاست بنابراین تلاش کنید همواره از خواندن غافل نشده و بخوانید و بازی کنید.
شامانی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان کودکان و نوجوانان خاطرنشان ساخت دنیای کودکی دنیای بازی است و انسان‌ها زمانی که فرصت بازی را از دست بدهند رو به نابودی خواهند رفت.
معاون فرهنگی کانون با بیان خاطراتی از دوران کودکی خود تصریح کرد: کودکی دنیای جرات‌ورزی است و علمی بدست نمی‌آید مگر با جرات داشتن، بازی‌ها به انسان آموزش و قدرت تفکر می‌دهد و دنیای ما زمانی زیباتر می‌شود که به دوران کودکی خود بازگردیم و فرصتی را برای بازی‌هایی به دور از دغدغه‌های بزرگ‌سالی و حسابگری اختصاص دهیم.
در ابتدای این مراسم رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران نیز با بیان این‌که در کانون زمینه‌های بسیاری برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی وجود دارد که لازم است به این عرصه‌ها ورود پیدا کنیم و زمینه‌ی ظهور و بروز آن را فراهم کنیم گفت: باید تلاش کنیم درهای کانون را به روی علوم دیگر نیز باز کنیم.
وی با اشاره به این که امروز ما از یک جرات علمی رونمایی می‌کنیم که بهانه‌ی آن بسته‌ی بازی‌های خلاق است افزود: باید تلاش کنیم علاوه بر عرصه‌های فرهنگی‌هنری و ادبی از ظرفیت و توان علمی اعضا و مربیان و کارشناسان این مجموعه بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم بیش از پیش استعدادها و قدرتی را که خدا در نهاد بچه‌ها قرار داده به منصه ظهور برسانیم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد این حرکت علمی شروعی برای بالا بردن توان مربیان و کمک به رشد و شکوفایی بیشتر استعدادهای کودکان و نوجوانان باشد.
در این آیین سعید شادروانان عضو تیم طراحی این بسته‌ی بازی فکری نیز در سخنانی کوتاه گفت: به اعتقاد من بچه‌ها برای یادگیری نیاز به آموزش ندارند فقط باید تلاش کنیم موانع  را از سر راه یادگیری آن‌ها برداریم و مربیان کانون در مراکز فرهنگی هنری تلاش می‌کنند با ایجاد فرصت، بچه‌ها را برای یادگیری بیشتر آماده کنند و به یقین اگر این آموزش‌ها  با بازی همراه باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.
بر همین اساس بسته رونمایی شده شامل 6  بازی‌ است.
تنگرام‌(هفت تکه عقل) متشکل از یک پازل7 تکه است که در بخش تفکر همگرا باید در قالب مربع شکل گیرد و در بخش  تفکر واگرا می‌توان با آن شکل‌های زیادی ساخت، «معمای T» عنوان بازی بعدی این مجموعه است که یک معمایی است که تنها یک راه حل دارد و با 4تکه جورچین ساخته می‌شود، «مثلث طلایی فیثاغورس» شاخص هوش منطقی ریاضی،عدد است که در این بازی عددهای صفر تا 9 را باید طوری در صفحه بازی قرار دهیم که حاصل جمع چهار عداد در هر سه ضلع مثلث با هم برابر شود.
هم‌چنین بازی «در هر ستون دو مهره» با هدف پایداری در حل مسایل و بازی‌های فکری و تقویت شکیبایی طراحی شده است و 10 مهره را باید به گونه‌ای در صفحه بازی قرار داد که در هر ردیف 5 خانه‌ای(عمودی، افقی و مورب) دو مهره قرار گیرد، درک وضعیت موجود و تبدیل آن به وضعیت مطلوب با بازی با عنوان «پرش قورباغه» که به دو شکل انفرادی و دونقره انجام می‌شود و معمای شطرنج عنوان آخرین بازی این مجموعه است که 8 مهره وزیر باید به شیوه‌ای در صفحه‌ی شطرنج قرار گیرد که هیچ یک دیگری را تهدید نکند.
مجموعه‌ی بازی خلاق در آیینی روز 15 شهریور با حضور معاون فرهنگی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و امور استان‌های کانون، دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، کارشناسان و مربیان و جمع‌زیادی از کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون رونمایی شد.
گفتنی است در این آیین محمد حسین فرجو دبیرشورای نظارت بر اسباب‌بازی با اهدای لوح تقدیری از رضا قمرزاده مدیرکل کانون تهران به خاطر طراحی این مجموعه تجلیل کرد.