نویسنده، شجاع در نوشتن و نقدپذیری

محسن هجری در نشست ادبی دو پنجره کانون سمنان بر دو نکته‌ی اساسی شجاعت نوشتن و شجاعت نقدپذیری تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، کتاب «چشم عقاب» نوشته‌ی «محسن هجری» با حضور 70 عضو نوجوان و مربیان کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان نقد و بررسی شد.
محسن هجری، نویسنده‌ی کتاب «چشم عقاب» در نشست ادبی دو پنجره کانون سمنان، خطاب به اعضای شاعر، نویسنده و علاقه‌مندانی که به‌همراه مربیان خود از شهرستان‌های مختلف استان در این نشست شرکت کرده بودند، ضمن ابراز خرسندی در حضور اعضا و مربیان، بیوگرافی کوتاهی از خود بیان کرد و با اشاره به رزمنده ‌بودنش تاکید کرد: سعی کرده است تا خاطرات جبهه‌ی خود را چه در صحنه، چه در پشت صحنه‌ی نبرد در داستانش نمود دهد.
هجری با اشاره به ارتباط مستقیمی که بین داستان و موضوع مقاومت و پایداری مردم در دوران جنگ بود خاطرنشان کرد: علاقه دارم نظر واقعی‌تان را درباره‌ی کتابم بیان کنید تا در آینده، داستان‌های بهتری برای مخاطبان کودک و نوجوان خود بنویسم.
نویسنده‌ی چشم عقاب، آغاز نوشتن خود را از کلاس‌های انشا عنوان کرد و گفت: نویسنده از یک زاویه می‌نویسد؛ اما خواننده از زاویه‌ی دیگر به محتوا نگاه می‌کند. بی‌شک این دو زاویه‌ی نگاه با هم متفاوت است و وقتی یک نویسنده و یک مخاطب با هم ملاقات می‌کنند به نظر می‌رسد بهترین اتفاق ممکن در حال روی دادن است؛ چراکه دو زوایه‌ی نگاه متفاوت به یکدیگر برخورد می‌کند و می‌تواند به نتایج مطلوب‌تری برسد.
در ادامه اعضا و مربیان حاضر در این نشست، سوال‌ها و نظرهای خود را در مورد کتاب «چشم عقاب» با نویسنده‌ی آن در میان گذاشتند. از این‌که محتوا و مضمون داستان چه بود؟ طرح اولیه داستان چگونه به ذهن نویسنده خطور کرد؟ هدف نویسنده از دو عبارت متناقض «صبوری عصر مغول و تملق و چاپلوسی» که در صفحه‌ی 64 کتاب قید شده، چه بوده‌است؟ و دلیل انتخاب عنوان کتاب برای داستان چه بود؟
در پایان بخش اول نشست، اسماعیل فتاحی به تک‌نوازی تصنیف وطن پرداخت و به محفل ادبی جانی دوباره بخشید.
در بخش دوم این نشست نیز چهار عضو پسر و شش عضو دختر، آثار خود را در قالب شعر و داستان خوانش کردند و پس از آن اعضای حاضر و میهمان برنامه به نقد و بررسی آثار خوانده‌شده پرداختند.
«مهری جهان»، رییس اداره‌ی مالی اداره‌کل کانون سمنان به نمایندگی از طرف مدیرکل استان سمنان، در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به اعضا و میهمان ویژه‌ی نشست، اظهار داشت: امیدواریم برنامه‌های ادبی بیشتری در استان ما برگزار شود تا علاقمندان به ویژه بنیادی‌ترین بخش جامعه که کودکان و نوجوانان هستند بتوانند بهره‌ی مضاعفی از این برنامه‌ها ببرند.
جهان در پایان سخنانش نیز از یکایک همکارانی که در برپایی این نشست تلاش کردند، قدردانی کرد.
گفتنی است در پایان این نشست که به‌همت کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد، از محسن هجری، نویسنده‌ی میهمان برنامه قدردانی و به همه‌ی اعضا و مربیان حاضر در نشست، لوح یادبودی اهدا شد.
ششمین نشست ادبی «دو پنجره» با نقد کتاب «چشم عقاب» نوشته‌ی «محسن هجری» نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان، روزپنج‌شنبه 28 آبان‌ماه با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و حوزه‌‌ی هنری استان سمنان در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.