کد خبر: 249980
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
احمد اکبرپور: ادبیات پایه‌ی شکوفایی ‌تخیل است

نویسنده کودک و نوجوان بر نقش ادبیات در تقویت و شکوفایی قوه‌تخیل، به عنوان رمز موفقیت کودکان در دنیای امروز تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، احمد اکبرپور در کارگاه تخصصی «فواید ادبیات در پرورش تخیل کودکان» با حضور مربیان و دبیران ادبیات شهرستان میناب استان هرمزگان با تاکید بر این موضوع گفت: تخیل کودکان رمز موفقیت آن‌ها در زندگی اجتماعی است و برای تقویت و رشد آن باید بیشتر هزینه کرد.
وی با اشاره به شیوه تربیت سنتی (پدر سالاری و فرزند سالاری) به عنوان یک سنت اشتباه در ادبیات فرزند پروری افزود: آگاهی نداشتن برخی افراد از ادبیات کهن، قصه‌ها و رمان‌هایی که سینه به سینه نقل می‌شد موجب فراموشی این حکایت‌ها و داستان‌های بومی و محلی شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ادبیات یکی از مولفه‌هایی است که بر سلامت روانی کودکان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از حالت تنهایی به اجتماعی بودن تغییر می‌دهد.
وی کمبود کتابخانه‌ها در مراکز آموزشی، مطالعه کم، شیوه‌های نادرست کنترل آموزشی و بی‌توجهی به تخیل کودکان را یکی از دلایل کم‌رنگ شدن ادبیات در پرورش تخیل کودکان عنوان کرد و گفت: ذات مطالعه از زندگی اجتماعی فراموش شده است.
این نویسنده تاکید کرد: باید تلاش کنیم با شناسایی مفاهیم و تخیل کودکان، تربیت را از شیوه‌ی کنترلی به اعتمادی تغییر داده و در مسیر شکوفایی تخیل و ذوق و سلیقه‌ها به هدایت‌شان بپردازیم.
وی در ادامه با اشاره به تاثیر کتاب‌خوانی و مطالعه مفید در پیشرفت مهارت‌ها یادآور شد: تربیت باید به شیوه‌ی اعتماد و پرهیز از سلطه بر فرد صورت گیرد چرا که جامعه با اجبار کتاب‌خوان نخواهد شد.
اکبر پور توجه به پرسش‌های و کنجکاوی کودکان در فهم مسایل را مهم عنوان کرد و گفت: خانواده‌ها با پذیرش پرسش‌های کودکان و تلاش برای پیدا کردن پاسخ درست در تقویت تخیل کودکان نقش موثری دارند.
اکبرپور هم‌چنین در کارگاه دیگری با عنوان «سوژه‌یابی» برای داستان کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهرستان میناب خطاب به نوجوانان علاقه‌مند گفت: برای نوشتن بهتر است محیط خود را بهتر بشناسیم چرا که نویسنده هر چه با محیط داستان مانوس‌تر شود بهتر می‌تواند خود را با داستان وفق دهد.
وی با بیان این‌که فضاسازی در داستان‌نویسی بسیار با اهمیت است افزود: پس از انتخاب سوژه که نخستین جرقه ذهنی است، نویسنده سعی می‌کند پیرامون آن، اتفاقات جالب و جاذبی را که در ذهن دارد به صورت داستان بیان کند.
وی در ادامه اظهارداشت: بهتر است سوژه‌هایی که برای داستان انتخاب می‌کنیم جالب باشد تا بتواند در داستان، کشش لازم را برای نوشتن ایجاد کند.
کارگاه تخصصی (فواید ادبیات در پرورش تخیل کودکان) با حضور رییس آموزش و پرورش، معلمان و مربیان ادبیات در سالن عمرانی میناب برگزار و کارگاه ادبی سوژه‌یابی داستان نیز با حضور این نویسنده حوزه کودک و نوجوان روز 7 آذر 94 در مرکز فرهنگی‌هنری کانون میناب برپا شد.