شهرهای گردشگرپذیر نیازمند توسعه مراکز فرهنگی برای کودکان

آیین معارفه و تکریم مدیران‌کل جدید و سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل فرصت مناسبی را فراهم کرد تا چند مسوول در سخنرانی‌های جداگانه‌ای بر اهمیت توجه بیشتر به کودکان در این استان تاکید کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در همین آیین البته برخی از مسوولان نیز از کاستی‌ها و نیازهای فرهنگی کودکان و نوجوانان این استان سخن گفتند و معاون توسعه مدیریت و منابع کانون هم بر ضرورت ایجاد مراکز فرهنگی و نمایشگاه‌های دایمی محصولات کانون در شهرهای گردشگر پذیر از جمله سرعین اردبیل _ با مساعدت استاندار _ تاکید کرد.
فریدون واحدی در مراسم معارفه هاجر جمادیه مدیرکل جدید و تکریم ناهید اللهویردیزاده مدیرکل سابق از نگرش فرهنگی استاندار - که شناخت کافی از عملکردهای کانون دارد - و حمایت‌های مدیرکل آموزش و پرورش قدردانی کرد و افزود: ما نیاز داریم بین کانون و آموزش و پرورش پل‌هایی بزنیم، اگرچه کانون در دل آموزش و پرورش نیست ولی خدماتش برای کودکان و نوجوانان این سرزمین است؛ با انعقاد تفاهم‌نامه‌ی اخیر بین دو طرف  محصولات کانون به مدارس ورود پیدا خواهد کرد و این جز به کمک دوستان‌مان در آموزش و پرورش میسر نخواهد شد.
او در ادامه بخشی از سخنان خود را به اهمیت توجه به مربیان و کارکنان کانون اختصاص داد و یادآور شد: سرمایه‌های ما مربیان عزیزمان هستند که عاشقانه و صادقانه، بی هیچ منتی و با کمترین امکانات حقوقی و رفاهی بیشترین اثربخشی را دارند؛ در دنیای امروز محور توسعه دانایی است و مربیان ما اندیشه‌های ناب را به کودکان منتقل می‌کنند به همین دلیل رویکرد مدیریت کانون تلاش برای عزت‌مندی کارکنان و حفظ کرامت نیروی انسانی و تلاش برای توسعه‌ی عدالت سازمانی و وفاق بین کارکنان است.

کانون ما را به مطالعه تشویق می‌کرد
بر اساس این گزارش معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در این آیین به ارزیابی و تحلیل شاخصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، این استان نسبت به کل کشور پرداخت و نوپا بودن استان را - نسبت به استان‌های قدیمی - از جمله مهم‌ترین دلیل تاخیر  و کاستی در رسیدن به اهداف مورد نظر برشمرد.
طاهر شریفی با اشاره به حرکت‌ها و جهش‌های استان در حوزه‌های مختلف، از واژه آزاردهنده برای توصیف سطح علمی کودکان و نوجوانان استفاده و تصریح کرد بچه‌ها حتی بعد از تحصیلات تکمیلی نیز نمی‌توانند انتظارها را برآورده کنند چرا که روحیه‌ی مطالعه و در نهایت سواد نزد این تحصیل‌کرده‌ها ضعیف است.
وی ضعف در توانمندی‌های فکری این افراد را نتیجه کاهش میزان شوق و اشتیاق برای مطالعه و درست هدایت نشدن در دوران کودکی ارزیابی و اظهار امیدواری کرد با افکار جدیدی که روی کار می‌آید دانش جدید هم وارد سیستم شده و بخشی از نقیصه برطرف شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در ادامه گفت: در گذشته کتاب‌های درسی درصد کمی از زمان مطالعه را تشکیل می‌داد و همین کانون بود که ما را به کتاب‌خوانی و مطالعه تشویق می‌کرد اما متاسفانه امروزه تنها به کتاب‌های درسی اکتفا می‌شود.
این مقام مسئول استان با بیان این‌که در کشورهای دیگر وظیفه تربیت بر عهده‌ی نهادهای آموزشی است، گفت:  در نظام آموزشی ما با این شیوه‌های کلاس‌داری، تقریبا آموخته‌ها چندان به کار نمی‌آید و به همین دلیل راه‌اندازی نهادی مثل کانون پرورش فکری حکایت از فکر بلندی است که خواسته‌اند چنین مکانی در کنار آموزش و پرورش فعالیت کند، این نهاد می‌تواند با توجه به ریشه‌های عمیقی که دارد موجب بالندگی در کودکان و نوجوانان شود.

گم شدن شیرینی کتاب در دنیای بازی‌های رایانه‌ها
سخنان مدیرکل جدید کانون استان اردبیل نیز بیشتر بر اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان و تهدیدهایی که برخی از رسانه‌ها و بازی‌های جدید رایانه‌ای متوجه این گروه‌های سنی می‌کنند، تاکید داشت و او گفت: کودکان در دوره‌ی مدرن و سرد و خشن و بی روح امروز به‌جای زندگی در داستان‌های شیرین کتاب‌ها در بازی‌های اینترنتی گم شده‌اند، به‌جای بازی‌های دسته‌جمعی پرجنب و جوش و پر نشاط، به اسارت دنیای مجازی درآمده‌اند و هنوز طعم شیرین کودکی را نچشیده در دنیای افسردگی پا نهاده‌اند و این رسالت و وظیفه‌ی سنگین ماست که با سیاست و ظرافت، دیوار مابین کودکان و کتاب‌خانه‌ها را فرو ریخته و به آغوش گرم یار مهربان برگردانیم.
به اعتقاد «هاجر جمادیه» کانون علاوه بر کتاب با تکیه بر هنر توانسته دل کودکان را تسخیر کند؛ عضوی که کتاب می‌خواند بال دوم پرواز خود را پیدا کرده است، بالی که در آموزش و پرورش به کودک داده‌ایم در کانون تکمیل می‌شود.
وی در عین حال تاکید کرد: بیایید با تمام وجود تلاش کنیم تا کودکان را با فرهنگ ملی و دینی آشنا کنیم، عضوی که شخصیت‌های دینی خود را بشناسد و درک کند اجازه نخواهد داد فرهنگ بیگانه در کشورش رسوخ کند و با  دشمنان مقابله خواهد کرد.

کار با کودکان فرانهادی است
مدیرکل سابق کانون پرورش فکری استان اردبیل نیز در این آیین به غنای سرمایه‌های کلان انسانی اردبیل اشاره کرد افزود: کار با کودک نمی‌تواند تحت سیطره‌ی یک ارگان خاص باشد. کانون به تنهایی تولیت کار کودک و نوجوان را بر عهده ندارد؛ کار با کودکان یک امر فرا نهادی است و این حوزه نیازمند مشارکت‌های بیناسازمانی است و ما در سال‌های اخیر از مشارکت‌ سازمان‌های دیگر بهره‌ها بردیم که جای سپاسگزاری دارد.
ناهید اللهویردیزاده با تشکر از مدیران ارشد کانون کشور و استاندار اردبیل از انتخاب شایسته‌‌ی مدیرکل جدید قدردانی کرد و گفت:  خوشحالم مجموعه را کسی اداره خواهد کرد که سال‌های سال در تربیت کودکان استان فعال بوده است.
در این آیین عبدالحمید شهسواری مشاور امور اجرایی مدیرعامل نیز حضور داشت.