همه‌ی کودکان ایران باید از کانون بهره‌مند شوند

کانون، بهشت نسل امروزی است و امیدوارم روزی شرایط بهره‌مندی همه‌ی کودکان و نوجوانان ایرانی از فضای کانون فراهم شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر محمدرضا سنگری در کارگاه ارتباط آموز‌ه‌های دینی و انقلابی با آثار هنری و ادبی کودکان و نوجوانان در بیرجند، ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: دهه فجر تداعی ایمان، صدق، اخلاص و هم‌دلی ملت ایران است که ره‌آورد آن انقلاب اسلامی است.
وی با بیان این‌که از روزهای دهه فجر نباید ساده گذشت، افزود: شهید مطهری در توصیف امام به چهار ایمان اشاره می‌کند که «ایمان به خدا، ایمان به راه و روش خود، ایمان به هدف خود و ایمان به حرف خود» از آن جمله است.
این نویسنده و پژوهش‌گر، ایمان به خدا را بالاترین مرتبه دانست و اضافه کرد: در این مسیر حتی افرادی هستند که با ادعای ایمان بالا در پرتگاه‌های گناه، ناامیدی و غرور دچار لغزش می‌شوند.
دکتر سنگری با بیان این‌که خطر منیّت، غرور و ناامیدی همواره انسان را تهدید می‌کند، تصریح کرد: انسانی که از اعماق قلب خود به خدا ایمان داشته باشد باید از صحبت کردن با خدا لذت ببرد در این صورت است که خداوند نیز چند نعمت به انسان همچون: مودت در میان مردم، نفوذ کلام و دفاع از مومن هدیه می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: مسایل مربوط به زندگی کودکان و نوجوانان باید درمراکز فرهنگی هنری کانون  به تدریج مطرح شود و اعضای کانون باید با مسایلی که مرتبط با آینده آن‌هاست، آشنا شوند.
پژوهش‌گر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان این‌که برخی انسان‌ها تا آخر عمر خود را پیدا نمی‌کنند، گفت: انسان باید خود را به خوبی بشناسد و استعدادهای خود را کشف کند.
دکتر سنگری یادآور شد: انسان موجودی فوق‌العاده است و هر انسانی می‌تواند یک شخصیت بزرگ علمی شود.
وی ادامه داد: یک تصمیم جدی می‌تواند انسان را به درجات بالا برساند اما متأسفانه انسان‌های امروزی قهرمان تلف کردن وقت هستند.
عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: انسان باید حرف‌های استوار و محکم بزند تا برای مردم قابل اعتماد باشد و یقین بداند، جهان یک طرفه نیست و باید رابطه دوطرفه حتی با اجسام برقرار کرد و با اجسام مهربان باشد، زیرا انعکاس مهربانی به خود ما باز می‌گردد. 
در ادامه این مراسم  تعدادی از اعضای کارگاه‌های ادبی به خوانش دل‌نوشته‌های ادبی خود در قالب قطعه، شعر و داستان و با مضامین مذهبی و دینی پرداختند.
محمدرضا سنگری نیز در این نشست صمیمی پس از خوانش آثار اعضا، گفت: در حوزه شعر دینی دو نوع شعر نیایشی و شعر ستایشی داریم و ‌کودکان نباید به دنبال سرودن اشعار طولانی باشند بلکه باید احساس خود را حتی در دو یا سه بیت بیان کنند.
وی با بیان این‌که کم‌رنگ‌ترین قلم از پررنگ‌ترین حافظه‌ها قوی‌تر است، خاطر نشان کرد: کودکان باید آفرینش‌های ذهنی خود را در اولین فرصت یادداشت کنند.
نویسنده و پ‍ژوهش‌گر دینی کودکان و نوجوانان یکی از راه‌های موفقیت و جذابیت در متن ادبی را شخصیت دادن به اجسام دانست و گفت: یکی از زیبایی‌ها این است که در حوادثی که اتفاق می‌افتد به اجسام و پدیده‌ها شخصیت دهیم و از زبان آن‌ها داستان را روایت کنیم.
سنگری خاطرنشان کرد:‌ بازنویسی نوشته در متن‌های ادبی بسیارمهم است چراکه به دنبال بازخوانی و بازنویسی بسیاری از نواقص اثر ادبی برطرف می‌شود.
عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: در این جهان همه چیز در پرده غیب است و با نگاه دوباره و دقیق به موضوع‌ها می‌توان به شهود رسید.
وی ادبیات و هنر را « درنگ، نیرنگ، رنگ و فرهنگ» دانست و گفت به کار بردن این چهار عنصر به خلق یک اثر هنری و ادبی با ارزش منجر می‌شود.