کد خبر: 252591
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
شادی‌های کودکان ایران در جشن‌های انقلاب

جشن‌های سی‌و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور ادامه دارد و شادی‌های این پیروزی نصیب نسلی می‌شود که شاهد آن رویداد بزرگ تاریخی نبوده‌اند.

بر اساس این گزارش کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر برنامه‌های گسترده‌ای را به این مناسبت تدارک دید و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان مسوول این کمیته اجرای بخشی از این برنامه ها را بر عهده داشت.
از استان‌ها و شهرهای مختلف کشور خبر می‌رسد که مربیان کانون در برنامه های خود تلاش می‌کنند علاوه بر ایجاد فضایی شاد و بانشاط متناسب با این ایام، کودکان ونوجوانان را با حماسه بزرگ پیروزی انقلاب و رشادت‌های نسل‌های گذشته و مبارزان انقلاب آشنا کنند.
کانون پرورش فکری  دارای 930 مرکز در سراسر کشور است و خوشبختانه در همین روزها در حال افتتاح نزدیک به 26 مرکز دیگر است که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسید و برخی دیگر تا چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود.


ترسیم نقاشی22 متری  پرچم در کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند

اعضای کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند هم‌زمان با دهه فجر، از کودکان و نوجوان عضو در مدارس دعوت می‌کند با هنر نقاشی رنگ‌های پرچم ایران اسلامی را کامل کنند.
کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند اقدام به برگزاری کارگاه نقاشی بر روی کاغذ به طول 22 متر کرد و دانش‌آموزان آموزشگاه سعدی در پایگاه معصومیه اولین کودکانی بودند که با سه رنگ سبز و سفید و قرمز به خلق نقاشی‌های زیبایی پرداختند.
قرار است این نقاشی 22 متری در تمامی مدارس تحت پوشش کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند در اختیار اعضای کودک و نوجوان قرار گیرد.
برگزاری جشن انقلاب در مدرسه طلوع فجر با همکاری اعضای کتاب‌خانه سیار شهری از دیگر برنامه‌های ویژه دهه فجر بود که با نمایشگاه اوریگامی به همراه آموزش به اعضا، شعرخوانی اعضای سیار شهری با لباس محلی، اجرای سرود نا شنوایان، اجرای گروه موسیقی محلی با حضور مسؤولان آموزش و پرورش همراه شد.

برگزاری جشن انقلاب در منطقه محروم رضویه مشهد
جشن بزرگ انقلاب با هنرمندی مربیان سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برای بیش از 350 نفر از دانش‌آموزان منطقه محروم رضویه مشهد، برگزار شد.
در این جشن امام جمعه موقت، دو تن از اعضای شورای شهرستان مشهد، بخشدار، شهردار و رییس آموزش و پرورش منطقه حضور داشتند.
معرفی فعالیت‌های مراکز سیار روستایی و شهری و بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی و اجرای فعالیت‌هایی مانند پرده‌خوانی ایام و وقایع انقلاب و معرفی شخصیت امام خمینی(ره)، اجرای نمایش خلاق، اجرای طرح ادبی و مسابقات فرهنگی و نمایش فیلم از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده بود.

رصد خورشید بربام کانون استان تهران
واحد کارشناسی فرهنگی کانون استان تهران با همراهی مرکزعلوم برنامه «رصد خورشید» را برگزار کرد.
در این برنامه 70 نفر از اعضا و دانش‌آموزان علاقه‌مند پس از دریافت اطلاعات نجومی توسط سعیده موسوی به رصد خورشید پرداختند.
این برنامه در راستای مجموعه برنامه‌های «علم برای همه» در واحد کارشناسی فرهنگی طراحی و به اجرا درآمد.
هدف از این کار ارایه مفاهیم ساده علمی به مخاطبان علاقه‌مند بود. برپایی این نوع برنامه‌ها موجب ایجاد علاقه و اشتیاق بیشتر برای دانستن می‌شود.
برنامه «رصد خورشید» یک‌شنبه (18بهمن) بر بام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب برگزار شد.

دیوار دانایی دیوار تقسیم علم در کانون‌ چهار محال و بختیاری
اولین دیوار دانایی در مرکز فرهنگی‌هنری فارسان کانون‌ چهار محال و بختیاری، همزمان با دومین روز از دهه‌ی فجر افتتاح شد.
بر اساس این خبر، دیوار دانایی ایستگاهی برای انتقال علم و اهدای کتاب به شهروندان فارسانی است. ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از اهداف برپایی این ایستگاه به شمار می‌رود.
در ایستگاه کتاب و کتاب‌خوانی درشهر فارسان از شهروندان خواسته شد اگر علاقه‌مند به مطالعه هستند از کتاب‌های موجود در ایستگاه استفاده کنند و اگر کتاب اضافی در خانه دارند در این ایستگاه قرار دهند تا دیگر همشهریان نیز استفاده کنند.
این ایستگاه در مقابل در ورودی ساختمان کانون پرورش فکری فارسان قرار گرفته است تا برای همشهریان قابل دسترس باشد.

جشنواره سرود «آوای واژه‌ها» در آغاجاری برگزار شد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با همکاری آموزش و پرورش همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی جشنواره سرود «آوای واژه‌ها» را در شهرستان آغاجاری برگزار کرد.
جشنواره سرود «آوای واژه‌ها» با حضور 17 گروه سرود برگزار شد.
در این جشنواره 255 نفر دانش‌آموز در قالب 17 گروه سرود از مدارس شهری و روستایی شهرستان آغاجاری شرکت داشتند و در سه بخش دانش آموزان ابتدایی؛ متوسطه اول و دوم اجرا شد.
بر این اساس، جشنواره سرود «آوای واژه‌ها» با حضور معاون فرماندار، شهردار، فرمانده نیروی انتظامی، کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد و نماینده مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس آموزش و پرورش آغاجاری و جمعی از دیگر مسئولین شهرستان آغاجاری برگزار شد.

کارگاه شعر کودک و نوجوان در همدان
کارگاه اولین جشنواره شعر کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همدان برگزار شد.
این کارگاه با حضور اسدالله شعبانی و غلامرضا بکتاش از شاعران برجسته کشوری و اعضای ادبی مراکز پنج‌گانه کانون شهرستان همدان، بهار، صالح آباد و مریانج در سالن کنفرانس کانون برگزار شد.
188 اثر از 133 عضو کانون برای شرکت در جشنواره دریافت شد این آثار از سوی اسدالله شعبانی و غلامرضا بکتاش داوری شده است که در مراسم محفل شعر در روز 18 دهم بهمن ماه ساعت 15 از برگزیدگان آن تقدیر به‌عمل خواهد آمد.
اسدالله شعبانی و غلامرضا بکتاش نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این کارگاه در خصوص سوژه‌های نوشتن برای بچه‌ها صحبت کردند و دوست داشتن و علاقه‌مندی به نوشتن را از ابزار مهم برای شاعری بنام بردند.
در ادامه جلسه اعضا حاضر به قرائت اشعار کوتاه خود پرداختند و با حضور شاعران حاضر در جلسه به نقد و بررسی این آثار پرداخته شد.

کارگاه داستان‌نویسی اعضای کانون یزد
با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده و داستان‌نویس کشور، کارگاه اعضا و مربیان کانون با محوریت داستان‌نویسی به شیوه‌ی مهندسی معکوس برگزار شد.
در این کارگاه ابتدا اثرآنتوان چخوف با عنوان سوگواری با اعضا روخوانی شد. سپس نویسنده میهمان بر اساس این داستان عناصر اولیه و طرح داستان را با اعضا و مربیان مرور کرد و در ادامه، اعضای شرکت‌کننده‌ی کارگاه با نوشتن طرح داستان و داستان با بررسی اثر داستانی از سوی نویسنده به کشف‌های خوبی در داستان نویسی رسیدند.
بخش دیگری از کارگاه به پرسش و پاسخ اعضا و نویسنده ِمیهمان حمیدرضا شاه‌آبادی گذشت.
وی در بخشی از توصیه‌های خود به اعضا در خصوص نوشتن تاکید کرد: توجه به دنیای اطراف ماجراها و آدم‌هایی که کنار ما زندگی می‌کنند و یا حتی آدم‌هایی که از کنار عبور می‌کنند در کشف لحظه‌های داستانی مؤثر است. من نیز در نوشته‌هایم از دیالوگ‌ها و شخصیت‌های واقعی که می‌شناسم استفاده می‌کنم.
وی در ادامه به داستان لالایی برای دختر مرده از سری رمان‌های نوجوان کانون اشاره کرد که آن را براساس یک ماجرای نوشته شده در صفحه‌ی روزنامه خلق کرده است.