اولین زیارتم، آخرین زیارت پدربزرگ بود

یک عضو برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید: برگزاری جشنواره رضوی باعث شد تا درباره‌ی حضرت امام رضا(ع) بیشتر بخوانم و بشنوم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معین شامانیان عضو 13 ساله مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان سال گذشته و در مسابقه کتاب‌سازی رضوی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با کتاب «زیارت آخر» در شمار برگزیدگان کشوری این رقابت قرار گرفت.
او در این اثر دست‌ساز - که زیر نظر مادرش محبوبه صرفی (مربی کانون) تهیه کرده - داستان زیارت پدربزرگش را روایت و به تصویر کشیده است.
معین درباره‌ی عنوان کتابش و علت انتخاب آن اظهار داشت: در واقع ماجرای داستان برمی‌گردد به خاطره‌ی خودم از آخرین زیارتی که با پدربزرگ و مادر بزرگ هم‌سفر شده ‌بودم و وقتی خبر برگزیده‌شدن کتابم را از مربیان شنیدم خیلی‌خیلی خوش‌حال شدم و اصلاً باورم نمی‌شد؛ ولی مطمئن هستم آن‌لحظه که من از خوش‌حالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم، روح پدربزرگم هم پیش من بود و از برگزیده‌شدن من خوش‌حال شده ‌بود.
شامانیان از مراحل آماده‌سازی کتاب خاطره‌ای بیان می‌کند و می‌گوید: زمانی‌که قرار بود مطالب کتابم را جمع‌آوری کنم چند شب به‌ همراه مادرم به مسجد و تکیه محل رفتم و در آن‌جا پای صحبت‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نشستم تا از آداب زیارت در گذشته آگاه شوم. شب‌ها بعد از نمازجماعت و پای حرف قدیمی‌ها نشستن و گوش به خاطرات تلخ و شیرین آنها دادن را هیچ‌وقت از یاد نخواهم برد و خاطره‌ی شیرین ‌آن شب‌ها هنوز در ذهنم باقی‌مانده است.
نوشتن کتاب و موفقیت در جشنواره رضوی برای او خاطره‌ای ماندگار شده است. معین این اثر را خیلی دوست دارد و اضافه می‌کند: خیلی‌وقت‌ها که در خانه بیکار هستم، برای چندمین‌بار پشت رایانه‌ام می‌نشینم و به تصاویر کتابم و عکس‌هایی که از سفر با پدربزرگ و مادربزرگ برایم به یادگار مانده، خیره می‌شوم و صفحات کتابم را ورق می‌زنم و داستان آن را با دقت می‌خوانم؛ چراکه اولین زیارتم همان آخرین زیارت با پدربزرگ بود، راستش پدربزرگ و مادربزرگ من خیلی پیر و ناتوان بودند، خیلی آرزو داشتم خاطره‌ام با پدربزرگ را در قالب داستانی بنویسم که به یاری خدا و نظر لطف آقا امام رضا(ع) آرزویم در جشنواره رضوی به حقیقت پیوست.
این عضو برگزیده سیزدهمین جشنواره رضوی درباره‌ی اهمیت برگزاری جشنواره توضیح می‌دهد: من درباره‌ی امام‌ها، به‌ویژه امام رضا (ع) خیلی در تلویزیون و مدرسه شنیده بودم. اما جشنواره رضوی باعث شد که مطالب جدیدی را درباره امام رضا بشنوم و بخوانم که تا به حال نشنیده بودم، تازه خودم هم از مطالبی که یاد گرفتم کتاب ساختم.
وی که اکنون دانش‌آموز کلاس ششم دبستان است از مادرش محبوبه صرفی مربی فرهنگی مرکز شماره یک کانون دامغان به‌عنوان مربی راهنما و مشوق اصلی‌اش در این مسیر نام می‌برد و در ادامه می‌افزاید: وقتی در جشنواره شرکت کردم از همان شروع کار، خوش‌حال بودم و از آقا امام رضا(ع) خواستم تا در این راه، به من کمک کند.
شامانیان از مسوولان جشنواره‌ - که برای ترویج و اشاعه فرهنگ رضوی و آشنایی غیرمستقیم مخاطبان کودک و نوجوان با امام رضا(ع) و ایجاد فضایی برای مانوس شدن بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ تاثیرگذار رضوی تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کند و از اعضای کانون می‌خواهد تا با مطالعه و آگاهی بیشتر نسبت به شرکت در بخش‌های هشت‌گانه‌ی این جشنواره که به‌نام زیبای امام رضا(ع) زینت داده‌شده، اقدام کنند.
این عضو برگزیده بخش کتاب‌سازی سیزدهمین جشنواره‌ی رضوی که نزدیک به شش سال است عضو ثابت و فعال مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری دامغان است، درباره‌ی میزان علاقه‌اش به کانون نیز یادآور می‌شود که کانون را عاشقانه دوست دارد و بیشتر زمان اوقات فراغتش را در کانون و به‌ویژه در کلاس‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی سپری می‌کند و در عین حال به مطالعه کتاب و بازی‌های رایانه‌ای هم علاقه‌مند است.
برنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سال 1395 در 8 بخش مختلف از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.