گفت‌وگوی صمیمانه شاعران با اعضای کانون در گتوند

ویژه‌برنامه ادبی «صبح یک روز بهشتی» با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان کشور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند استان خوزستان، برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این ویژه‌برنامه ادبی که به مناسبت سال‌روز تولد قیصر امین‌پور برپا شد، تعدادی از شاعران و نویسندگان کشور مانند ساعد باقری، بیوک ملکی، بابک نیک‌طلب، فاطمه سالاروند، افسون امینی، اکرم کشایی، شهلا شهبازی، حامد محقق و مریم زندی حضور داشتند.
بر اساس این گزارش ساعد باقری شاعر ایرانی معاصر، مجری رادیو و تلویزیون و سراینده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در این ویژه‌برنامه با لحنی شیرین بچه‌ها را به قلم‌زنی و دنباله‌روی از قیصر امین‌پور ترغیب کرد و رهنمودهایی برای طی کردن مسیر ادبی به اعضای کانون داشت.
کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری گتوند در این ویژه‌برنامه به خوانش آثار خود به‌پاس و یاد قیصر امین‌پور پرداختند.
گفت‌وگوهای صمیمانه شاعران با کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری بود از دیگر فعالیت‌های ویژه‌برنامه ادبی «صبح یک روز بهشتی» بود که با اهدای کتاب از سوی شاعران کودک و نوجوان کشور به اعضا و مربیان کانون همراه شد.
شاهنامه‌خوانی 2 عضو ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند دیگر برنامه این فعالیت ادبی بود که با تحسین میهمانان دعوت شده روبرو شد.
همچنین این شعرا و نویسندگان کشور به همراه مربیان کانون عصر پنجشنبه 12 اردیبهشت به مناسبت سال‌روز تولد زنده‌یاد قیصر امین پور شاعر برجسته کشور با حضور بر مزار این شاعر نامی در شهر گتوند با اهدای گل و خوانش فاتحه به وی ادای احترام کردند.
گفتنی است: قیصر امین‌پور - شاعر و استاد دانشگاه - دوم اردیبهشت 1338 در شهرستان شوشتر بخش گتوند در استان خوزستان به دنیا آمد. در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از تحصیل در این رشته انصراف داد. سپس تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی را در سال 1363 آغاز کرد و تا مقطع دکتری ادامه داد. امین‌پور شعرهای فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز رد نکرد.
دکتر قیصر امین‌پور تدریس در دانشگاه الزهرا(س) را در سال 1367 آغاز کرد و دو سال بعد در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. این چهره ادبی در سال 1382 به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.
او هشتم آبان‌ماه سال 1386 بر اثر بیماری کلیه و قلب درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد. پس از مرگ این شاعر، میدان شهرداری منطقه 2 تهران واقع در محله سعادت‌آباد به نام قیصر امین پور نام‌گذاری شد. همچنین مقبره‌ای بیضی‌شکل با طراحی حسین خسروجردی، با ارتفاع نزدیک به 16 متر بر مزار این شاعر معاصر ساخته شده است.
«تنفس صبح» و «در کوچه‌ آفتاب» (1363)، «آینه‌های ناگهان» (1372)، «گل‌ها همه آفتابگردانند» (1380) و «دستور زبان عشق» (1386) از مجموعه‌های شعر قیصر امین پور برای بزرگ‌سالان هستند. «گزینه‌ اشعار» او هم در سال 1378 منتشر شد.
همچنین «توفان در پرانتز» (نثر ادبی) و «منظومه‌ ظهر روز دهم» (برای نوجوانان) (1365)، «مثل چشمه، مثل رود» (برای نوجوانان) (1368)، «بی‌بال پریدن» (نثر ادبی برای نوجوانان)، «به‌قول پرستو» (برای نوجوانان) (1375)، «سنت و نوآوری در شعر معاصر» (1383) و «شعر و کودکی» (1386) از دیگر آثار این شاعرند.