بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی استان‌ها در برنامه‌ریزی‌های کانون

برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس ظرفیت‌های بومی و نظر کارشناسان ستادی استان‌ها طراحی و اجرا می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون در سفر به استان آذربایجان غربی با بیان این مطلب افزود: با توجه به سمت و سوی توصیه‌های مدیرعامل کانون، نظر کارشناسان استان‌ها در برنامه‌ریزی سال 96 تاثیرگذار خواهد بود در عین حال به دنبال تمرکز ‌زدایی در حوزه معاونت فرهنگی، با توجه به ظرفیت‌های مدیریتی در استان‌ها هستیم.
وی که در جلسه شورای فرهنگی کانون استان آذربایجان‌غربی در ارومیه سخن می‌گفت از رویکرد کیفی‌سازی جشنواره‌های کانون نیز خبر داد و یادآور شد: جشنواره‌ها در سازمانی مانند کانون ابزاری برای رسیدن به هدف ‌است و با در نظر گرفتن این اصل که جشنواره‌ها لازمه نمایش خروجی‌ها و توانمندی‌های مربیان است، به دنبال کیفی‌سازی بیش از پیش فعالیت‌های مراکز و سامان‌دهی برخی جشنواره‌ها هستیم.
قمرزاده با اشاره به این‌که فعالیت‌های مراکز نباید زیر پوشش برگزاری برخی جشنواره‌ها قرار بگیرد، گفت: در آینده‌ای نزدیک این رویکرد را که خروجی‌های جشنواره رضوی از سایر جشنواره‌های کانون باشد، دنبال خواهیم کرد.
معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر مراقبت در ارایه آمار از سوی مربیان و استان‌ها افزود: اگرچه ارایه آمار در هر سازمانی ضروری است و کانون نیز از این امر مستثنی نیست اما نباید به آمارزدگی و مطالبات کمّی - که به کیفیت فعالیت‌ها آسیب می‌زند - دچار شویم.
بخش دیگری از جلسه شورای فرهنگی کانون استان به بحث و گفت‌و‌گو درباره‌ی چگونگی پرداختن به مناسبت‌ها در لابه‌لای فعالیت‌های مراکز، کمبود کتاب کودک و شیوه‌نامه فعالیت‌های علمی و نیاز مراکز کانون به ابزار و وسایل علمی برای انجام این فعالیت اختصاص یافت.

گسترش کتاب‌خانه‌های سیار ضروری است
مدیرکل کانون استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت خاص جغرافیایی استان به عنوان یک استان مرزی، طولی بودن آن و فاصله شهرها از یکدیگر بر ضرورت گسترش کتاب‌خانه‌های سیار روستایی در این استان تاکید کرد.
جواد زاهدی در ادامه با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی دو کتاب‌خانه سیار روستایی در شهرستان‌های تکاب و اشنویه گفت: حمایت فرمانداری‌ها بر اساس مذاکرات انجام شده برای اختصاص خودرو و شروع به کار این کتاب‌خانه‌ها ضروری است.
وی از فرمانداران خواست با تسریع در امر اختصاص خودرو به راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار روستایی کانون در شهرستان‌های استان کمک کنند.
مدیر کل کانون استان در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد یک ساله کانون استان گفت: برای ارایه بیش از   پیش خدمات کمی و کیفی کانون به جمعیت بیشتری از جامعه کودک و نوجوان استان تلاش می‌کنیم.
وی در پایان، سفر معاون فرهنگی کانون کشور به استان را زمینه‌ساز تحولات فرهنگی و بسترسازی برای ارتقای عملکرد کانون استان دانست.
بر اساس این گزارش معاون فرهنگی کانون در سفر به استان آذربایجان‌غربی که هم‌زمان با اردوی استانی 70 نفر از اعضای فعال مراکز ثابت و سیار کانون استان بود در اردوگاه معلم ارومیه حضور یافت، از کارگاه‌های مختلف بازدید و به همراه اعضا و مربیان پیمان‌نامه حفاظت از دریاچه ارومیه را امضا کرد.
معاون فرهنگی کانون در این سفر همچنین با حضور در مراکز کانون ارومیه از برخی فعالیت‌ها بازدید و با اعضا و مربیان گفت و گو کرد.
در هر یک از این مراکز یکی از اعضا به نمایندگی، کار هنری خود را شامل نقاشی روی کاغذ، نقاشی ویترای،سفالگری، و کاردستی به معاون فرهنگی کانون کشور هدیه کرد.
ادای احترام به یادمان شهید باکری، حضور در اردوی استانی اعضا فعال مراکز کانون استان، بازدید از مراکز شماره یک، 3،2 و مجتمع شهید رسول فرخی کانون ارومیه از دیگر برنامه‌های سفر رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور به استان آذربایجان غربی بود.