جشنواره آیین‌های بومی و بازی‌های محلی در کانون گیلان گشایش یافت

جشنواره آیین‌های بومی و بازی‌های محلی به مناسبت گرامی‌داشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 10 مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان گشایش یافت.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش این جشنواره به اهمیت پاس‌داشت آیین‌های بومی و محلی و هم‌چنین لزوم حفظ زبان مادری اشاره و برگزاری این جشنواره را گامی مهم در این مسیر عنوان ‌کرد.
وی در عین حال کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را زمینه‌ساز ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی در سطح استان خواند و از پیگیری اعتبار برای به‌سازی‌ کانون لنگرود و هم‌چنین واگذاری زمین برای ساخت مرکز فرهنگی هنری خبرداد.
نماینده‌ی مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرن یاد‌کرد و تفکر دینی و مردم‌سالاری را از ارکان نظام اسلامی کشور برشمرد.
مهرداد‌لاهوتی درپایان سخنان خود با قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره برضرورت حمایت از برنامه‌های فرهنگی  تاکید ‌کرد.

خرده فرهنگ‌ها را حفظ کنیم
علی پورحسن مدیر کل کانون استان گیلان نیز در این آیین، بر حفظ آیین‌ها و بازی‌های محلی، تاکید کرد و تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و تقویت فرهنگ بومی و محلی را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.
وی انقلاب اسلامی را بیان‌گر عنایت ویژه‌ی پروردگار به ملت مسلمان ایران دانست و نقش رهبری امام خمینی (ره) را به عنوان پیام ‌دار این انقلاب، بزرگ و دارای اهمیت خواند.
پورحسن گفت: فرهنگ، سلوک، رفتار و کردار ما شکل‌دهنده‌ی آیین‌ها هستند و مجموعه‌ی آیین‌های مختلف استان‌های کشور است که فرهنگ ایران اسلامی را تشکیل‌ می‌دهد.
وی هم‌چنین به نقش سازنده‌ی کانون در تربیت آینده‌سازان ایران اسلامی اشاره و تصریح‌کرد: کانون خاستگاه بزرگان عرصه‌های مختلف کشور است و از این رو حمایت ازکانون در آینده‌ی کشور تاثیر‌گذارخواهد بود.
اجرای نمایش آیینی و موسیقی محلی از برنامه‌های آیین‌ گشایش این جشنواره بود و در ادامه نیز حاضران نماهنگ «گیلان» و کلیپ «فعالیت‌های کانون» را به تماشا نشستند.
بازدید از نمایشگاه دست‌آورد‌های مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری نیز از دیگر برنامه‌های این آیین‌بود که مورد استقبال مخاطبان قرار‌گرفت.
گفتنی است جشنواره‌ی آیین‌های بومی و بازی‌های محلی با همراهی کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر و هم‌چنین همکاری مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر استان از ساعت 9 تا 16 روزهای 17 تا 21 بهمن ماه در مراکز فرهنگی هنری لنگرود، رستم آباد، کومله، لاهیجان و سیاهکل هم‌چنین کانون شماره 2 بندرانزلی، رودبار، املش، صومعه‌سرا و آستانه اشرفیه پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها است.