کارگاه آشنایی با نقل و نقالی در یزد برگزار شد

کارگاه آشنایی با نقل و نقالی با حضور مرشد ابوالفضل ورمزیار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کارگاه به منظور توجه بیشتر به هنر نقالی، از سوی مرشد ابوالفضل ورمزیار از چهره‌های بین‌المللی نقالی و با مشارکت کتاب‌سرای ملک در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری کانون یزد برپا شد.
مرشد ورمزیار در این کارگاه خطاب به حاضران گفت: یک نقال، قبل از شروع نقل، باید پند بگوید و بعد از گشایش داستان، نقل خود را آغاز کند.
وی ادامه داد: یک نقال خوب باید تلاش کند داستانی هدف‌مند را انتخاب کرده و به دنبال ارایه‌ی داستانی جذاب باشد تا مخاطب را با نقل خود همراه سازد.
این مرشد افزود: در نقالی تقلید، آفت است. البته از بزرگان آموختن، بسیار خوب است؛ به شرط آن‌که براساس آموخته‌ها، با شیوه‌ی خاص خودش به نقل بپردازد و سعی کند نقلی ارایه کند که مورد توجه قرار گیرد وآن‌چه، نقال را موفق می‌کند، شناخت مخاطب و تجربه است.
مرشد ورمزیار در ادامه با اشاره به تقلید یک نقال از دیگر نقالان گفت: تقلید، پسندیده نیست و از سویی حفظ کردن مطالب و قصه و داستان نیز یک نقال را از موفقیت و ارایه‌ی یک کار ایده‌آل دور می‌کند.
وی افزود: در امر نقالی باید توجه داشت تا داستانی انتخاب شود، که نقال بتواند در فضاهای متفاوت برای مخاطبان با سلایق مختلف نقالی کند و بداند اجرای نقالی برای هر گروه و مخاطبی، حکایت خاص خودش را دارد و باید در این زمینه طوری تمرین کند که به مرور زمان، تفاوت‌های اجرای خود را حس کند و آن‌ها را به عنوان یک تجربه در نقالی‌های بعدی به کار گیرد.
بر اساس این خبر، توضیح در مورد شاهنامه‌ی فردوسی، شاهنامه‌خوانی، نقلی از جمشید، چگونگی پیدایش علی‌نامه، مطالبی در مورد خاورنامه، چیستی‌‌ و چرایی یک نقل، از دیگر مباحث مرشد ورمزیار بود که مورد توجه شرکت کنندگان در کارگاه قرار گرفت.
نقالی شیرین یکی از اعضای نوجوان دختر و نقد و بررسی نقالی وی از سوی مرشد از دیگر برنامه‌ها بود.
گفتنی است مرشد ابوالفضل ورمزیار، متولد سال 1346 در تهران، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر صحنه‌ای با بیش از 15 اثر نمایشی است.
علی‌نامه یکی از مهم‌ترین کارها و شاهکارهای این طراح هنری و ابداع کننده‌ی نخستین ارایه‌ی نمایش‌های ایرانی است.