نقدهای نوجوانان به رمان‌ها درخشان است

وقتی نوجوانان کتاب‌خوان، بی‌محابا و بدون خودسانسوری نظرات درخشان خود را به نویسنده‌ها انتقال می‌دهند باعث خوشحالی می‌شود.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا مرزوقی نویسنده رمان نوجوان «بچه‌های کشتی رافائل» با حضور در شهر ایلام گفت: نشست‌های دوپنجره فرصت‌های تازه‌ای را برای نویسنده و مخاطب ایجاد می‌کند تا از خواسته‌های مخاطبان خود باخبر شوند و نگاه نوجوانان می‌تواند راه‌گشای کارهای بعدی ما باشد زیرا نظر‌ها و مطالبه‌های آن‌ها برای ما اهمیت دارد.
او که در در جریان برگزاری نشست دو پنجره در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام شاهد نقد و نگاه اعضای این مرکز فرهنگی هنری در باره‌ی جزییات، محتوا و ساختار کتاب خود بود در عین حال ضمن پاسخ دادن به پرسش‌های مخاطبان رمان «بچه‌های کشتی رافائل»، به بیان نکات و جزییات و شرح چگونگی شکل گرفتن و انتشار این کتاب پرداخت.
مرزوقی با اشاره به این که نویسنده می‌تواند با در نظر گرفتن خواسته‌های مخاطب آثاری خلق کند که طیف وسیع‌تری از مخاطبان را جذب کند، افزود: تعامل سازنده میان نویسنده و مخاطب باعث می‌شود تا تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطب صورت گیرد.
نشست ادبی دوپنجره‌ی کانون ایلام در دو مرحله برگزار شد. صبح روز سه‌شنبه 17 مرداد به نقد و بررسی رمان «بچه های کشتی رافائل» اختصاص داشت و عصر همان روز نیز با حضور مربیان ادبی و فرهنگی به آسیب‌شناسی و ضرورت پردازش به مفاهیم و موضوعات اقلیمی، بومی و ادبیات شفاهی در آفرینش و نگارش رمان نوجوان با نگاهی به اثر (بچه های کشتی رافائل) پرداخته شد.
بر اساس این گزارش مرزوقی در حاشیه این نشست به ارزیابی کیفیت این ارتباط رودر رو با مخاطبان پرداخت و گفت: بچه‌ها در این نشست به مسایلی در داستان توجه کرده بودند که نشان می‌داد گاهی قدمی از ما جلوتر هستند. توجه به نظرهای مخاطبان لزوما به معنی دنباله‌روی از آن‌ها نیست اما نویسنده می‌تواند با در نظر گرفتن خواسته‌های مخاطب آثاری خلق کند که طیف وسیع‌تری از مخاطبان را جذب و درگیر خود کند. از این‌که بچه‌های زاگرس توانسته بودند چنین ارتباطی با جغرافیا و فرهنگ جاری در داستانم برقرار کنند شگفت‌زده و البته خوشحال بودم.
وی آرزو کرد روزی داستانی درباره‌ی بچه‌های ایلام بنویسد که در زیر سایه‌های بلوط بالیده‌اند و مثل بچه‌های کشتی رافائل تلاش دارند ماجراجویی کنند و اگر از دستشان بربیاید به نجات جنگل‌های بلوط و سنجاب‌هایی که برای زیست‌شان نیازمند این جنگل‌ها هستند کمک کنند.
این نویسنده در عین حال، خلاق و پیشرو بودن، دارا بودن شخصیت‌هایی تاثیرگذار با موضوعی که دغدغه‌ی نوجوانان در هر دوره‌ای باشد و گرد و غبار فراموشی از ارزش و اعتبارش نکاهد را مهم‌ترین ویژگی‌های یک رمان نوجوان موفق برشمرد.
مرزوقی همچنین  درک زبان نوجوان، داشتن تحرک و ضرب‌آهنگ لازم و درست و‌ مورد تایید نوجوان و روح ناآرام و پرتحرک او، برقراری ارتباط با مخاطب و در نهایت روراست بودن با او را از دیگر ویژگی‌های یک رمان موفق دانست.