زود رفت؛ درس‌ها نیمه تمام ماند

جمع زیادی از هنرمندان عرصه‌ی انیمیشن و سینمای کودک و نوجوان ایران با حضور در مراسم تشییع وجیه‌الله فرد مقدم استاد پیشکسوت خود در فضایی حزن‌انگیز به تجلیل از این چهره‌ی شاخص هنر پویانمایی کشور پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محوطه‌ی مقابل خانه‌ی هنرمندان ایران صبح روز 19 فروردین شاهد حضور جمعی از اساتید و انیماتورهای ایرانی بود که برای قدردانی از 42 سال تلاش‌های استاد مطرح این رشته در ترویج هنر پویانمایی در کشور و وداع با پیکر او گرد آمده بودند.
خالق انیمیشن لی لی حوضک روز 17 فروردین در تهران پس از طی دوره‌ی سخت بیماری به سوی معبود شتافت.
در مراسم تشییع پیکر وی که اعضای خانواده او نیز حضور داشتند بیشتر سخنران‌ها از نقش وی در آموزش هنرآموزان و دانشجویان طی همه‌ی این سال‌ها تجلیل کردند و علیرضا گلپایگانی استاد دانشگاه و از شاگردان وی از این که جریان آموزش‌ها و کلاس‌های درس استاد مقدم نیمه تمام مانده است اظهار تاسف کرد.
وی گفت: با دیدن فیلم‌های وجیه‌الله فرد مقدم - در دورانی که تازه با هنر انیمیشن آشنا شده بودم - به این باور رسیدم که این هنر در ایران دارای آدم‌ها و چهره‌های بزرگی است.
گلپایگانی ادامه داد: با شنیدن خبر درگذشت استاد بسیار متاسف شدم که چرا مشغله‌های روزمره باعث می‌شد که کمتر بتوانیم در کنارشان باشیم و از وی درس بیاموزیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد که هر کسی مدتی را در کنار استاد فرد مقدم گذرانیده است می‌داند که انباری از اطلاعات و کتاب‌خانه‌ای از دانش در این مرد وجود داشت که نتوانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم.
وی به اهمیتی که وجیه‌الله فرد مقدم برای آموزش قایل بود نیز تاکید کرد و یادآور شد که این توجه و تاکید، تا آخرین ساعات عمر او ادامه داشت و گویی همواره وظیفه خود می‌دانست که درس‌هایش را به شاگردانش منتقل کند.
عاطفه فرد مقدم فرزند استاد فقید نیز با خواندن متنی خطاب به پدر گفت: همیشه از امید حرف زدی و به من درس‌های بسیاری آموختی و این که «باید مانند پر از این کوه گذشت و خود را برای بهترین سفر آماده ‌کرد.»
نورالدین زرین کلک استاد انیمیشن نیز - که نخستین دوره کارگاه آموزشی وی با حضور شماری از هنرآموزان انیمیشن در دهه‌ی پنجاه برگزار شد - از وجیه‌الله فرد مقدم به عنوان اولین و بهترین فرزند انیمیشن آن کارگاه یاد کرد و گفت که دیگر فرزندان نیز باید از وی بیاموزند و دانسته‌های خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.
 بنیان‌گزار انجمن فیلم‌سازی انیمیشن «آسیفا» ایران افزود: فرد مقدم تمام زندگی خود را صرف گسترش این هنر کرد و اگر چه تعداد آثار او به دلیل خاموشی انیمیشن در آن دوران، اندک بود اما از وقتی که توانست فیلم بسازد با عشق و اشتیاق فراوان و صمیمانه تمام روز خود را به این کار اختصاص می‌داد.
هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از نزدیکترین شاگردان  استاد، فرصت بهره‌مندی از تجربیات استاد فقید را طی 20 سال گذشته برای خود بسیار ارزشمند دانست و تاکید کرد که تلاش‌های بی‌وقفه وجیه‌الله فرد مقدم برای ترویج این هنر به انیمیشن ایران اعتبار و آبرو بخشید و تجربیات وی سرمایه‌ای بزرگ برای شاگردانش به حساب می‌آمد.
وی نقش استاد فرد مقدم و هنرمندانی مانند وی را در اعتلای نام کانون نیز با اهمیت دانست و خاطر نشان کرد که او به شاگردانش درس نمی‌داد بلکه با آن‌ها زندگی می‌کرد.
علی سبزواری داماد استاد فقید نیز با قدردانی از حضور جمع زیادی از هنرمندان در آیین تشییع وجیه‌الله فرد مقدم از وی به عنوان اسوه‌ی اخلاق یاد و قطعه شعری از سروده‌های خود را در تجلیل از استاد فقید برای حاضران قرائت کرد.
احمد عربانی انیماتور و کاریکاتوریست مطرح کشور نیز در این مراسم گفت: وجیه‌الله فرد مقدم همیشه ما را غافلگیر می‌کرد و خبر درگذشتش نیز از جمله‌ی این غافلگیری‌هاست.
وی به سخت‌کوشی و اهمیتی که استاد فرد مقدم برای کار و رسالتش قایل بود اشاره کرد و افزود: او یک لحظه از کار و تلاش غافل نبود و همه‌چیز را جدی می‌گرفت ای کاش این قدر زود از ما جدا نمی‌شد و می‌توانست حاصل این رسوبات فرهنگی و هنری را به جوانان بیشتری منتقل کند چیزی که ما به واقع به آن نیازمندیم.
بر اساس این گزارش پیکر استاد وجیه‌الله فرد مقدم پس از اقامه نماز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.
در این مراسم خانواده‌ی آن هنرمند فقید با قدردانی از حضور پرشمار هنرمندان انیمیشن اعلام کردند که مراسم یادبود وی روز چهارشنبه 21 فروردین از ساعت 18 تا 19:30 دقیقه در مسجد جامع شهرک قدس(شهرک غرب) تهران واقع در میدان صنعت برگزار می‌شود.
زنده‌یاد وجیه‌الله فرد مقدم - که اسفند سال گذشته از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نخبگان هنری کشور شناخته شد - کارگردانی فیلم زنده­و نیمه بلند «مرد و قولش» و نوشتن فیلم‌نامه‌های «همنشین»، «کوه جواهر» و فیلم‌برداری فیلم‌های «امیرحمزه گنج» و پویانمایی فیلم‌های «اتل و متل»، «دنیای دیوانه‌ی دیوانه»، «تداعی»، «آزادی آمریکایی»، «چرا و چطور» و «اتحاد» را نیز در کارنامه‌ی هنری خود ثبت کرده است.