دلایل ادغام آفرینش‌های ادبی و هنری از زبان معاون فرهنگی کانون

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری، دلایل ادغام این دو مدیریت را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این آیین که برای تکریم مریم صباغ‌زاده‌ایرانی مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی و معارفه حسین موذن مدیرکل جدید اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون برپا شده بود، محسن فضلی معاون فرهنگی، این مجموعه جدید را از بخش‌های مهم و تأثیرگذار کانون دانست و گفت متن اصلی کار معاونت فرهنگی را این دو بخش همراهی می‌کند و باعث شور و نشاط در میان اعضای مراکز فرهنگی‌هنری می‌شود و بخش قابل توجهی از اعتبار کانون و پایداری و ماندگاری اعضای مراکز، مرهون فعالیت‌های تخصصی این دو بخش است.
وی با اشاره به تغییر و تصویب سازمان‌نمای جدید کانون توضیح داد که به خاطر الزام‌های قانونی باید این دو مرکز با هم ادغام می‌شد چرا که معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع انسانی ریاست جمهوری معتقد است تعداد مدیریت‌ها باید کاهش یابد و برای هر معاونت 3 مدیریت تعریف شود.
معاون فرهنگی کانون افزود: این ادغام با دقت و بررسی کافی صورت گرفته است چراکه مربیان این دو مجموعه، تحت پوشش نظام پاره وقتی هستند و این دو بخش در این زمینه از رویه واحدی در انجام امور پیروی می‌کنند.
وی در عین حال گفت: ادغام به معنی در هم تنیدگی این دو بخش نیست. همراهی‌ها باید در این واحد شکل بگیرید، ولی باید تشخُص و هویت آنان حفظ شود و همکاران تلاش کنند تا زمینه و بستر را برای این امر فراهم آورند.
فضلی در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: صباغ‌زاده چه در زمانی که مسوولیت داشت و چه زمانی که کارشناس بود با ما همراهی خوبی داشت. او در مواضع خود مستحکم و پراستدلال بود و احساس مسوولیت بالایی نسبت به کار و همکاران خود داشت. وی بانویی مولف، آگاه و داناست و باعث سربلندی کانون است.
فضلی یادآور شد: موذن گزینه خوبی برای مدیرکلی مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون است. او هنر و ادبیات را به خوبی می‌شناسند و دستی بر قلم دارد. کسی را می‌خواستیم که مسوولیت این مرکز را به او بسپاریم که آگاه و توانا باشد در عین حال این مجموعه را درک و فضای مفاهمه ایجاد کند و این ویژگی‌ها در موذن جمع بود.
معاون فرهنگی کانون در پایان گفت: امتیاز دیگر موذن این است که هم در حوزه تخصصی و هم در مدیریت استانی فعالیت کرده است.

لذت ادبیات را به کودکان و نوجوانان بچشانیم
مدیرکل جدید آفرینش‌های ادبی و هنری کانون دیگر سخنران این مراسم، در ابتدای سخنانش از محسن فضلی به خاطر دعوت به همکاری در این مرکز، قدردانی و اظهار امیدواری کرد که بتواند همکار خوبی در معاونت فرهنگی کانون باشد.
حسین موذن در ادامه از مدیران گذشته مرکز آفرینش‌های ادبی کانون هم‌چون وحید طوفانی‌اصل، علی خانجانی، خسرو آقایاری، زنده‌یاد خلیل عمرانی و مهدی میرکیایی یاد کرد.
وی هم‌چنین گفت: همه عمرم صرف ادبیات شده و ادبیات جزء جدانشدنی زندگی من است، عضو آفرینش‌های ادبی کانون بودم، تحصیلات دانشگاهی من ادبیات بوده، نزدیک به 10 سال ادبیات در دانشگاه‌های مختلف تدریس کردم و 14 سال رییس یکی از انجمن‌های ادبی کشور و همچنین دبیر اولین و دومین کنگره سراسری شعر جوان بودم.
مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در پایان با بیان این‌که ما باید لذت ادبیات شیرین فارسی را به کودکان و نوجوانان بچشانیم و ادبیات را به آنان معرفی کنیم، افزود: بسیاری از منابع ما، منابع دست اولی بوده که در دنیا بی نظیر است.

آشنایی کامل با هنر و ادبیات ویژگی مدیرکل جدید
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در این آیین ضمن ابراز خردسندی از این که مسوولیت مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون به موذن سپرده شده است، افزود: این دو بخش مهم در یک اداره کل ادغام شده و موذن که مدیرکلی این مرکز را بر عهده گرفته است، آشنایی کاملی با مراکز، امور هنری و ادبیات دارد.
بهمن کاظمی هم‌چنین خاطرنشان کرد: صباغ‌زاده هیچ‌وقت خودش را نادیده نگرفت و هم‌واره حق خود و همکارانش را علی‌رغم سختی‌ها و دشواری‌هایی که وجود داشت، به خوبی مطرح می‌کرد.
وی در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای صباغ‌زاده گفت: او همیشه فردی پویا، پرانرژی و با روحیه بوده است و در آینده نیز محکم‌تر و استوارتر از روزهای گذشته، هم در حوزه نویسندگی و هم در برنامه‌های کانون حضور خواهد داشت.

صباغ‌زاده‌: اگر به گذشته برگردم، دوباره در کانون کار می‌کنم
مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی نیز در بخشی از این مراسم به بیان خاطره‌هایی از دوران فعالیت خود در کانون پرداخت و خطاب به همکاران خود گفت: امیدوارم همه شما در روزگار خودتان، مربیان خوبی باشید و در زمانی مناسب نیز به درجه پیش‌کسوتی نایل شوید.
این مدیر باسابقه و نویسنده هم‌چنین تاکید کرد: اگر دوباره من را به خانه اولم برگردانند دوباره همین کار را انتخاب می‌کنم و نقطه عطف فعالیت من در کانون، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی بود چرا که آزادی عمل داشتم به آن‌چه باور و اعتقادم بود جامه عمل بپوشانم.
صباغ‌زاده در پایان سخنانش گفت: همکارانم در آفرینش‌های ادبی را به رسم امانت به مدیر جدید این مرکز می‌سپارم و امیدوارم روزهای آینده بسیار روشن‌تر از دیروز باشد.

نقش کانون در تصمیم‌های تعیین‌کننده‌ی زندگی
فرزند مریم صباغ‌زاده در بخشی از این مراسم گفت: کانون را با تمام وجودم دوست دارم. از کودکی بهترین جایی که در آن بزرگ شدم، بازی کردم، دوست پیدا کردم، کتاب خواندم، تصمیم گرفتم و آینده‌ام را مشخص کردم، کانون بوده است.
راحیل دژاکام هم‌چنین گفت از کانون جز خوبی، صمیمیت و تصمیم‌های تعیین‌کننده در زندگی، چیز دیگری به یاد ندارم.
راحیل در پایان افزود: در کانون بود که کتاب خواندن جدی من شروع شد و تصمیم گرفتم رشته ادبیات را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنم. 

گفتنی است در این مراسم انسیه موسویان، فرزانه رحمانی و سوسن سهرابی از کارشناسان مرکز آفرینش‌های ادبی با خوانش متن‌هایی و بیان خاطره‌هایی، از صباغ‌زاده تشکر کردند و به موذن نیز خوش‌آمدگویی گفتند.

این آیین با حضور تعدادی از مسوولان و همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز دوشنبه 27 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.