کانون پرچم‌دار ارزش‌های ناب دینی در عرصه‌های هنری است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرچم‌دار ارزش‌های ناب دینی و اسلامی در عرصه‌های هنری است و فضای مراکز کانون - در عین بهره‌مندی از شیوه‌ها و تکنیک‌های هنری - باید فضای دینی و ارزشی باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در نشست تخصصی مسوولان حراست کانون سراسر کشور با بیان این مطلب به تبیین نقش حراست در تحقق راهبردهای 14 گانه کانون پرداخت و با اشاره به یکی از این راهبردها یعنی «تقویت هویت ایرانی و اسلامی در میان مخاطبان»، بر اهمیت انس کودکان و نوجوانان با مفاهیم دینی و اسلامی تاکید کرد.
وی یادآور شد اگرچه شیوه‌ها و روش‌های کار کانون از ابتدا تا کنون شاید چندان تغییر نکرده باشد، اما پس از انقلاب نگاه ناب دینی و انقلابی در شیرازه‌ی فعالیت‌ها و تولیدات کانون جریان پیدا کرده است.
حاجیان‌زاده در عین حال با اشاره به یکی دیگر از راهبردهای کانون برای معرفی بیشتر کانون به مخاطبان به ویژه مردم و مسوولان، خاطر نشان کرد: برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کانون باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را به مسوولان بشناسانیم و در هفته گذشته چند مسوول از کانون بازدید و به بزرگی این مجموعه و اهمیت فعالیت‌های آن اذعان کردند.
اشاره مدیرعامل به بازدیدهای رییس شورای عالی استان‌ها، رییس امور ساختارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیرکل امور اجتماعی استانداری و فرماندار تهران از نمایشگاه «پیشواز تابستان» کانون تهران بود.
بر اساس این گزارش حاجیان‌زاده استفاده از ظرفیت‌های کانون را نیازمند وضع قانون در مراجع قانون‌گذاری و تغییر نگرش و اصلاح مسیر حرکت کانون دانست و از ایجاد شورای هماهنگی کودکان و نوجوانان با محوریت کانون در آینده نزدیک به عنوان یکی از این راه کارها یاد کرد.
مدیرعامل کانون اصلاح مسیر را مساله‌ی مهمی دانست که گاهی ممکن است در درون هر مجموعه‌ای با مقاومت روبرو شود اما معتقد نیستیم که تغییر یعنی بی‌اعتنایی به سابقه درخشان کانون. بلکه شعار ما این است که با بهره‌مندی از 50 سال تجربه باید به آینده‌ای موفق چشم بدوزیم و باقی ماندن در گذشته خطاست.
استفاده از فضای کارشناسی، اهتمام به تفاوت‌های فردی مخاطبان، اهمیت تقویت مهارت سواد خواندن، لزوم ارایه پیوست‌های فرهنگی، توانمندسازی مدیران، کارشناسان و مربیان، تولید آثار فاخر و حرفه‌ای، تعامل بیشتر با رسانه‌های جمعی، توسعه ارتباط‌های بین‌المللی و توجه به اقتصاد در کانون از جمله سرفصل‌هایی بود که مدیرعامل کانون به اختصار آن را برای مسوولان حراست کانون تبیین کرد.
وی همچنین در حوزه‌ی توجه به فن‌آوری‌های نوین به مسوولان حراست گفت: نباید بچه‌ها را از دسترسی به فن‌آوری‌های نوین، فضاهای مجازی و ارتباط با شبکه‌های اجتماعی منع کنیم بلکه باید با هدایت، آموزش، الگوسازی و تقویت استحکام اخلاقی کاری کنیم که آن‌ها حتی در اتاق‌های دربسته نیز به محتوای مخرب و غیر اخلاقی این فضاها و وب‌گاه‌ها روی نیاورند.
حاجیان‌زاده در این نشست دیدگاه‌های خود درباره‌ی فعالیت‌های حراست در کانون را نیز تبین و لزوم تغییر زاویه نگاه این مجموعه را در کانون به عنوان یک سازمان فرهنگی نسبت به برخی از سازمان‌ها یادآور شد و افزود: حراست در کانون نباید دارای نگاه بدبینانه مطلق یا خوش‌بینانه مطلق به مخاطبان و کارکنان باشد بلکه یک نگاه بینابینی مورد نظر و توجه ماست چرا که نوع نگاه حراست در هر سازمانی متفاوت است.
 
حراست باید تکیه‌گاه آرامش بخش کانون باشد
مدیرعامل کانون در ادامه گفت: به نظرم در کانون که کارکنان و مربیانش افرادی هستند که با اولویت‌های غیر مادی و با انگیزه‌های درونی فرهنگی به این مجموعه روی آورده‌اند و در آن اشتغال دارند، نگاه حراست باید بیشتر به سمت خوش‌بینی گرایش پیدا کند چرا که به همین دلایل، کانون - در مجموع - از سلامت درونی مناسبی برخوردار است.
وی اضافه کرد حراست در کانون به دنبال ایجاد امنیت پلیسی نیست بلکه تلقی ما از عملکرد آن، ایجاد امنیت روانی در میان کارکنان، هنرمندان، نویسندگان و مربیان است به نحوی که فعالیت‌های آن‌ها در محیطی همراه با خلاقیت و نوآوری و تراوش‌های ذهنی ارایه شود.
حاجیان‌زاده افزود: حراست در کانون می‌تواند در فضایی نرم، تکیه‌گاهی آرامش بخش برای مجموعه باشد و از فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی حراست کند.
وی از مسوولان حراست به عنوان مشاوران امین مدیریت یاد کرد و گفت: ارایه‌ی اطلاعات درست و پالایش و کنار گذاشتن اطلاعات زاید و نادرست، فرصت ارایه تحلیل و پیشنهاد و راه‌کارهای مناسب‌ را از سوی شما به مدیران کانون فراهم می‌کند و آن‌گاه مدیران از حضور شما در کنار خود احساس خوبی خواهند داشت.
مدیرعامل کانون در همین حال تاکید کرد که این اطلاعات - که از بدنه سازمان جمع‌آوری می‌شود - نباید مبتنی بر حاشیه‌سازی و تولید اخبار غیر واقعی باشد بلکه شما باید در مسیر ارتقا وظایف و رسالت‌های کانون باشید. تردید نکنید که چنین حراستی را در کانون تقویت خواهیم کرد.
نشست مسوولان حراست کانون استان‌های کشور که روز 17 خرداد 1394 در تهران و با هدف تبیین بایستگی‌های حراست در چشم‌اندازهای پیش‌روی کانون آغاز شده بود روز 19 خرداد به کار خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پایان داد.