کانون باید پیشرو باشد

در آیینی با حضور مسوولان ستادی و استانی در شیراز سکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به زهرا افتخاری سپرده شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون در این آیین که روز هفتم بهمن در اداره‌کل کانون استان فارس برگزار شد گفت: تلاش برای پیش‌رو بودن در ارایه خدمات فرهنگی و پاسخ‌گویی به نیازهای کودکان و نوجوانان از سیاست‌های اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
وی افزود: مربیان مراکز  فرهنگی‌هنری و کارشناسان و کارکنان همواره باید به گونه‌ای عمل کنند که در ارایه خدمات به قشر حساس کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان کشور روند روبه رشدی داشته باشند.
یحیی‌پور با بیان این‌که تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر محور فرهنگ، ادب و هنر تعریف شده است، یادآورشد: شیراز شهر دانش، هنر و ادب است بنا بر این انتظار می‌رود هر روز شاهد پیوند بیشتر کانون با مخاطبان در این استان و کشور باشیم.
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری باید پیوند دهنده ارتباط فرهنگی میان دست‌اندرکاران این حوزه باشد و برای تحقق این مهم انتظاری که از استان فارس است این که توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی در این استان و به ویژه شهر شیراز بیشتر از سایر استان‌ها باشد.
زهرا افتخاری مدیرکل جدید کانون استان فارس نیز گفت: تلاش خواهیم کرد کانون پرچم‌دار حرکت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کودک و نوجوان در استان باشد.
افتخاری با اشاره به این مطلب که در زمینه کتاب‌خوانی تلاش گسترده‌ای در مراکز استان انجام خواهد داد، عنوان کرد: بر این باورم کودکان و نوجوانان شریان‌های گرم و حیاتی و وجدان‌های آگاه و بیدار در جامعه هستند و پویایی و تداوم حیات علمی، اجتماعی و فرهنگ‌پذیری یک ملت مرهون تکاپوی فکری، تلاش و سازندگی کودکان و نوجوانان است.
وی با بیان اینکه تلاش می کند بر این اساس برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان را با تلفیق آموزه‌های دینی با هم‌افزایی دستگاه‌ها و ادارات استان در سطح استان پیش ببرد، ادامه داد: باید بتوانیم نقش موثر خود را در تربیت نسلی شایسته و خدمت به جامعه به درستی ایفا کنیم.
افتخاری، تاکید کرد: محور فعالیت ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایجاد محیطی امن بر پایه همدلی، هم زبانی، مهربانی و عطوفت برای انجام رسالت‌ها و ماموریت‌ها و ارایه خدمات به کودکان و نوجوانان است.
 در این مراسم هم‌چنین مجتبی حق‌پرست مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز در سخنانی گفت: توسعه مراکز فرهنگی‌هنری، کانون زبان ایران و معرفی کانون به افکار عمومی از ماموریت‌های اصلی این این مجموعه است که در این سال‌ها همواره پیگیر آن بوده‌ایم.
حق‌پرست در ادامه افزود: تعداد مراکز کانون استان فارس از سال 1382 تا 1392 از 29 به 55 مرکز افزایش یافت هم‌چنین از سال 1390 که مسوولیت کانون زبان ایران نیز به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محول شد که تا پایان سال 92 تعداد شعبه‌های آن از 18به 32 شعبه افزایش یافته است.
وی با بیان این‌که کار فرهنگی یک جریان است اظهارداشت: معرفی کانون پرورش فکری به جامعه از دیگر اولویت‌های ما بود که تلاش کردیم در مدت زمان حضور 13 ساله در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با برگزاری بیش از 190 برنامه فرهنگی و جشنواره استانی و کشوری این مهم را محقق کنیم.
او اضافه کرد: حفظ، حراست و تقویت فرهنگ بومی و محلی استان فارس از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس بود که در این زمینه توانستیم قصه‌های بومی محلی استان را برای نخستین بار در کشور مکتوب و منتشر کنیم که تاکنون 13 جلد کتاب قصه‌های بومی ومحلی در فارس منتشر شده است.
حق پرست ادامه داد: هیچ گونه تفکر سیاسی، جناحی و گروهی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس وجود ندارد و معتقدیم کودکان جدا از فضاهای سیاسی هستند و در زمان فعالیتم در این مرکز مانع از سیاسی شدن کانون استان بوده‌ام.
آیین تکریم و معارفه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس صبح روز 7 بهمن با حضور معاون تولید، مشاور اجرایی مدیرعامل، فرماندار شیراز، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش، معاون دفتر امور اجتماعی استانداری و جمعی از مسوولان استانی در مجتمع کانون فارس برگزار شد.