کانون هم‌چنان جذاب و دوست داشتنی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی رسانه‌ای، پیش‌بینی کرد برنامه‌های کانون در تابستان 1395 این فصل را به «تابستانی به یاد ماندنی» تبدیل کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده شامگاه 31 خرداد 1395 در تشریح برنامه‌های تابستانی کانون خاطرنشان کرد: اوقات فراغت دانش‌آموزان منحصر به تعطیلات سه ماه تابستان نیست، بلکه برای یک نوجوان شاید اوقات فراغت سه ماه تابستان اوج آن باشد و روزهای آخر هفته هم ایام فراغت محسوب می‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است تا فرد بتواند در سایه آن با رفع خستگی، استعدادهای خود را در زمینه‌های متفاوت شکوفا کند پس اوقات فراغت را نباید ایام بیکاری دانست،
وی افزود: کانون با سابقه‌ای بیش از 50 سال خدمت، اساسنامه خود را با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت و شکوفایی استعداد ذاتی و ذوقی کودکان و نوجوانان تنظیم و طی سال‌های متمادی، فعالیت‌ها و برنامه‌های گوناگونی را اجرا و تجربه کرده است.
به گفته‌ی مدیرعامل کانون مهارت‌آموزی و کتاب و کتاب‌خوانی از محوری‌ترین رویکردهای مراکز فرهنگی کانون است.
حاجیان‌زاده گفت: کانون در سراسر کشور دارای 940 مرکز فرهنگی‌هنری است که از بین آن 116 مرکز سیار روستایی و شهری و 53 کتاب‌خانه پستی فعالیت می‌کند و 19 مرکز ثابت نیز به کتابخانه فراگیر تبدیل شده است و در این کتاب‌خانه‌ها با 42 عنوان فعالیت، بیش از 8 میلیون جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله یعنی مخاطبان کانون وجود دارد.
برگزاری جشنواره‌های ملی و استانی، همایش‌های کتاب‌خوانی، مراحل استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و نمایش عروسکی، برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه مهمانی مهر و نیایش، دومین جشنواره اسباب‌بازی، هشتمین مسابقه و نمایشگاه دو سالانه بین‌المللی نقاشی و اردوهای استانی ملی و بین‌المللی و هفته‌های دوستی با دیگر کشورها از جمله برنامه‌هایی است که به گفته‌ی وی کانون برای «تابستان به یادماندنی» امسال تدارک دیده است.
وی همچنین از برگزاری اولین مسابقه بازی‌گری خلاق برگرفته از کتاب‌های کانون ویژه مربیان سیار در راستای کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری جشن‌های قصه‌گویی استانی، کارگاه‌های ویژه (نقاشی، سفال، خوشنویسی و...)، گرامی‌داشت هفته کرامت، برگزاری کلاس‌های پرورش خلاقیت، گام ‌به‌ گام تا اندیشه (فلسفه کودک و نوجوان)، طرح سواد خواندن (طرح سخن)، ویژه‌برنامه‌ی روز ادبیات کودک و نوجوان، بزرگداشت حافظ، بزرگداشت روز شعر و ادب پارسی، ساخت عروسک‌های بومی و محلی وبه عنوان دیگر برنامه‌های فصل تابستان کانون خبر داد.
برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی، جشنواره نشریه‌نگاری، جشنواره نقالی، جشنواره‌ی فرهنگی هنری ادبی در روشنای نماز، جشنواره پژوهش، جشنواره سازه‌ها، و... از دیگر برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری در اوقات فراغت است که حاجیان‌زاده به آن اشاره کرد.
مدیرعامل کانون اجرای چهار نمایش جدید در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی و ادامه حرکت تریلی سیار نمایشی به 10 استان‌ دیگر کشور و پیش‌بینی 100 اجرا بر روی تریلی در شهرهای مختلف را از جمله برنامه‌های این مرکز باسابقه کانون برشمرد.
وی در بخش سینمایی نیز توضیح داد که فیلم سینمایی پایان رویاها به کارگردانی محمد علی طالبی اکنون در مرحله تدوین است و اظهار امیدواری کرد برای نمایش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان آماده شود.
مدیرعامل کانون همچنین در پاسخ به اظهار نظر خبرنگار دیگری درباره‌ی لزوم جذابیت فعالیت‌های کانون تصریح کرد: کانون در فصل تابستان فعالیت‌هایش را به صورت ویژه با حجم و تعداد بیشتری ارایه می‌دهد و تکرار نوع این فعالیت‌ها برای نهادی مانند کانون - با سابقه‌ا‌ی 50 ساله - ایرادی ندارد چرا‌که این برنامه‌ها برای نسل‌های حاضر هم‌چنان جذاب و دوست داشتنی است.
حاجیان‌زاده در عین حال از تلاش کانون برای حضور فعال‌تر در فضاهای مجازی و تکمیل پروژه پرتال کودک در آینده نزدیک خبر داد.
نشست رسانه‌ای مدیرعامل کانون با خبرنگاران، شامگاه روز 31 خرداد 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.