احساس امنیت و آرامش را در کانون تجربه کرده‌ام

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در دیدار با مدیرعامل کانون گفت: با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزرگ شدیم و احساس امنیت و آرامش را در این مجموعه تجربه کرده‌ایم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، الهام امین‌زاده که به منظور بررسی زمینه‌های همکاری و تعامل با کانون برای تدوین قانون حقوق شهروندی در دفتر مدیرعامل کانون حضور یافته بود با بیان این مطلب افزود: از سال 1392 که از سوی ریاست جمهوری این مسوولیت به من واگذار شد با سازمان‌های مختلف ارتباط برقرار کردیم تا بتوانیم با استفاده از کارشناسان حوزه‌های مختلف به این موضوع بپردازیم.
وی افزود: در این مدت آسیب‌شناسی‌‌هایی صورت گرفت و متوجه شدیم ضعف‌های زیادی در بخش‌های مختلف وجود دارد که موجب شده حس وطن‌دوستی و عشق به میهن در میان جوانان کم‌رنگ شود.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی هم‌چنین ابراز داشت: در بررسی‌هایی که انجام گرفت دیدیم بسیاری از جرایمی که افراد مرتکب و گرفتار شده‌اند به خاطر نداشتن آموزش‌های لازم در کودکی است و این‌که بسیاری از مردم به دلیل این‌که «نه گفتن» را یاد نگرفته‌اند ناخواسته مرتکب تخلفاتی شده‌اند که امروز شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.
امین‌زاده با بیان این‌که باید تلاش کنیم هر شهروند حقوق و تکلیف‌های خود را بهتر بشناسد یادآور شد باید به بچه‌ها بیاموزیم که هم حقوق خود در قبال خانواده را بشناسند و هم از تکلیف‌هایی که بر عهده آن‌ها قرار دارد آگاه باشند.
وی هم‌چنین آموزش کنترل خشم و مدیریت بحران در کودکان و نوجوانان را از دیگر مباحث مهم در این حوزه دانست و اظهار داشت به اعتقاد من کانون ابزارهای خوبی در اختیار دارد که می‌تواند بسیار به این حوزه کمک می‌کند.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در ادامه با اشاره به این‌که باید بررسی کرد که چگونه می‌توان احساس یاس در جامعه را از بین برد خاطرنشان کرد ریشه بسیاری از معضلات در میان افراد جامعه و جوانان از ناامیدی‌ها نشات می‌گیرد.
در این نشست هم‌چنین دو تن از کارشناسان امور حقوق شهروندی نیز به بیان دیدگاه‌ها و اظهار‌نظر در زمینه‌ی همکاری‌های کانون برای کمک به تدوین قانون حقوق شهروندی پرداختند.
به اعتقاد این کارشناسان، در حوزه حقوق شهروندی و این‌که چگونه می‌توان شهروندان خوبی تربیت کرد به تعامل و همکاری کانون و تمامی سازمان‌های مرتبط در این حوزه نیاز است تا در آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که افراد آن همواره منافع جمعی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند، چرا که اصولا هویت‌سازی در شاکله جمعی اتفاق می‌افتد.
این کارشناسان هم‌چنین معتقد بودند: شهروندی سبک زندگی روزمره است و این که چگونه شهروندانی تربیت کنیم که تعامل مسوولانه با تمام آنچه در محیط اطراف خود داشته باشند نگرانی جدی است که امروز وجود دارد.
آموزش کودکان نسبت به قوانین و حقوق‌شان و خانواده‌ها در زمینه‌ی چگونگی برخورد با قوانین و مقررات از دیگر مباحث مهمی بود که کارشناسان امور حقوق شهروندی ریاست جمهوری برآن تاکید کردند.
در ابتدای این دیدار علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ضمن ارایه گزارشی از ساختار، تولیدات، فعالیت‌ها، جشنواره‌ها و بخش‌های مختلف این مجموعه گفت: کانون مجموعه‌ای بی‌نظیر در دنیا است که به تمامی حوزه‌های فعالیت‌ فرهنگی‌هنری کودک و نوجوان از قبیل: تولید کتاب، فیلم، سرگرمی، تئاتر، سرود و... به شکل تجمیع شده می‌پردازد و در سال‌های اخیر نیز همواره تلاش شده با تعامل با سایر نهادها و سازمان‌های فعال در این حوزه خدمات گسترده‌تر و تاثیرگذارتری ارایه شود.
وی با اشاره به حضور اختیاری بچه‌ها در مراکز کانون به عنوان ویژگی‌ مهمی که در تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی‌هنری نقش زیادی دارد، یادآور شد: بیش از 40 نوع فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، دینی و... متناسب با ذایقه مخاطبان ارایه می‌شود.
مدیرعامل کانون هم‌چنین ورود به عرصه‌های نوین و فضای مجازی، راه‌اندازی پرتال کودک و آی‌پی‌تی‌وی و... برای ارتباط دوسویه مخاطبان و برپایی بیش از 10 جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های کانون در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد.
حاجیان‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد کانون ظرفیت‌های خوبی در حوزه تولید کتاب، فیلم، پویانمایی و تئاتر و... برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان دارد و ما نیز آمادگی داریم در بحث محتوایی کمک کنیم.
در این نشست هم‌چنین نماهنگی از معرفی فعالیت‌های کانون نمایش داده شد و معاونان، مشاوران و برخی مدیران کل کانون نیز در ادامه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرهای خود در زمینه همکاری بیشتر با امور حقوق شهروندی ریاست جمهوری پرداختند.
دیدار دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی و هیات همراه او با مدیرعامل و مسوولان کانون روز 27 مرداد در مجتمع شهید ملک‌شامران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.