معرفی به افکار عمومی، عرضه گسترده محصولات دو راهبرد اصلی کانون

معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به افکار عمومی و ارایه گسترده‌تر محصولات، دو راهبرد اساسی برای گسترش دامنه حضور کانون در جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنان مدیرعامل کانون است که روز دوم آبان 1395 در تهران و در نشست مشترک کارشناسان روابط عمومی و نمایندگان فرهنگی عرضه محصولات کانون سراسر کشور عنوان کرد.
علیرضا حاجیان‌زاده ابتدا در تشریح دو بند از راهبردهای کانون، اهمیت معرفی بیشتر این مجموعه باسابقه به مردم و ارتباط با لایه‌های دیگری از مخاطب از طریق پوشش خدمات و محصولات کانون را یادآور شد و افزود: برای ارتباط با عموم مردم و تحقق این دو راهبرد باید کانون را به خوبی معرفی کنیم تا همه اعم از دانش‌آموزان، خانواده‌ها، اولیا تربیتی و مسوولان کشور آن را بشناسند درعین حال بتوانیم خدمات و محصولات خود را به راحتی در اختیار تعداد بیشتری از مردم قرار دهیم.
وی در این مسیر، تبلیغ، اطلاع‌رسانی و بازاریابی مناسب در کنار توسعه فروشگاه‌ها در مناطق مختلف کشور، گسترش شیوه ارایه محصولات از طریق اشتراک، بالا بردن کیفیت و معرفی خوب محصولات در فروشگاه‌ها را از جمله راه‌کارهایی عنوان کرد که می‌تواند رضایت مخاطبان را از تولیدات و کیفیت ارایه آن بالا ببرد.
به اعتقاد مدیرعامل، کانون می‌تواند با ایجاد فضایی دل‌چسب و دلنشین برای لذت بردن کودکان از حضور در فروشگاه‌ها، ارایه تخفیف به اعضای کانون و فرهنگیان، برپایی نمایشگاه‌های عرضه کتاب در مدارس، توسعه کیفی استانداردها و انتخاب فروشندگان خوش برخورد و فرهنگی به افزایش میزان رضایت مخاطبان کمک کند.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که همه مخاطبان نمی‌توانند عضو مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون شوند تصریح کرد: در عین حال که عضو برای کانون بسیار مهم است اما نباید تنها به همین اعضا بسنده کنیم بهترین راه برای جذب مخاطب افزایش شمارگان محصولات است؛ مساله‌ای که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشته‌اند. کانون نباید خود را به این تیراژهای فعلی محصولاتش محدود کند در نظر داریم به صورت نمونه برخی آثار را در شمارگان زیاد چند صدهزارتایی عرضه کنیم و تیراژهای میلیونی هم غیرقابل تصور نیست.
وی خاطرنشان کرد: در کنار همه این اقدام‌ها باید تلاش کنیم مردم هم‌چنان کانون را به عنوان یک سازمان معیار بشناسند. سابقه نشان داده است که مخاطبان به این مجموعه اعتماد دارند، افزایش کیفیت محصولات در معاونت تولید و تلاش برای معرفی و عرضه گسترده تر آن‌ها دو عامل اساسی ادامه‌یافتن و افزایش این اعتماد است.
مدیرعامل کانون در عین حال اهمیت دادن به رسانه‌های جمعی به ویژه صدا وسیما و تقویت ارتباط با آن را در ستاد مرکزی و استان‌ها، هم‌چنین تقویت ارتباط و معرفی بیشتر کانون به افراد تاثیرگذار جامعه و مسوولان ملی و استانی مانند استانداران، نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران کل آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد به عنوان مثال در سال‌های اخیر گفت‌و‌گوهای پی‌درپی مسوولان کانون با مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باعث افزایش بودجه و حمایت‌های ویژه آن مجموعه از کانون شده است.
وی نگاه فرهنگی به مخاطب، توسعه افکار سنجی و نظر‌سنجی به منظور طراحی و تحلیل درست برنامه‌های تولید و عرضه محصولات، مستندسازی و ثبت فعالیت‌ها و تولید فیلم و آثار تبلیغی برای معرفی کانون را در عین استفاده بیشتر از فضاهای مجازی در این زمینه با اهمیت دانست.
حاجیان‌زاده بخش دیگری از صحبت‌های خود را به اهمیت واگذاری حوزه فروش محصولات کانون به بخش خصوصی اختصاص داد و گفت: شرایطی ایجاد شد که کانون بخشی از خدمات را به بخش خصوصی سپرده است. سیاست‌های نظام مبنی بر برون‌سپاری خدمات و محدودیت‌های بخش دولتی اقتضا می‌کرد که از این ظرفیت‌های بیرونی استفاده کنیم اما این کار را به کسانی سپردیم که سال‌ها در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی فعالیت کردند و با این حوزه بیگانه نیستند و حتی از جنس کانون‌اند. به نظرم ما باید ضمن این‌که درگیر کارهای اجرایی آن نشویم، این ظرفیت را به درون کانون بکشانیم و با این مجموعه همراهی و الفت داشته باشیم.
مدیریت عامل کانون با بیان این‌که اگرچه حجم فعالیت‌های اقتصادی کانون چندان زیاد نیست، در عین حال توجه به سلامت و مراقبت از این فعالیت اقتصادی را ضروری دانست و گفت: همه ما باید از کیان نظام مراقبت کنیم و اعتماد مردم به کانون را به عنوان یک سرمایه ملی تلقی کنیم به همین دلیل شورای توسعه فروش محصولات را در ستاد با مسوولیت مدیرعامل و در استان‌ها با مسوولیت مدیران کل کانون تشکیل دادیم.

گسترش عرضه محصولات فرهنگی کانون در جامعه با اطلاع‌رسانی مناسب
فریدون واحدی، معاونت توسعه و مدیریت منابع کانون در نشست مشترک کارشناسان روابط عمومی و نمایندگان عرضه‌ی محصولات کانون سراسر کشور از این دو مجموعه خواست با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند چرا که این مساله می‌تواند به گسترش و اشاعه‌ی بیشتر فعالیت‌های کانون کمک کند.
وی در این گردهمایی افزود: کار عرضه‌ی محصولات کانون به یک شبکه‌ی غیردولتی در سراسر کشور واگذار شد تا علاوه بر توسعه کیفی و کمی محصولات، دسترسی مخاطبان به این آثار آسان‌تر شود.
واحدی در ادامه این واگذاری را یک سیاست بلندمدت و توسعه‌ای‌ دانست و اضافه کرد: تلاش ما در این مسیر در جهت کاهش هزینه‌های بخش دولتی و افزایش منابع کانون بوده است.

نگاه روابط عمومی به فروش فرهنگی است
مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در این نشست گفت: اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون اعلام آمادگی می‌کند تا در سراسر کشور معرفی خوبی از محصولات کانون داشته باشد و شرایطی ایجاد کند تا بچه‌ها به سوی فروشگاه‌های عرضه محصولات بروند و از آن استقبال کنند.
دانشور تصریح کرد: نگاه به فروش و عرضه محصولات کانون نگاه فرهنگ‌سازی است و نسبت به آن نگاه تجاری نداریم.
وی یادآور شد: روابط عمومی با اطلاع‌رسانی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به معرفی محصولات کانون پرداخته و مخاطبان را در جریان تولیدات تازه می‌گذارد.
دانشور بهره‌برداری از مجموعه‌ی اقامتی کانون در تهران را هم‌زمان با برپایی گردهم‌آیی کارشناسان روابط عمومی، اقدامی بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: همکاران کانون از این پس می‌‌توانند از این مکان برای آموزش‌های ضمن خدمت استفاده کنند.
نشست مشترک کارشناسان روابط عمومی کانون و نمایندگان فرهنگی عرضه محصولات کانون سراسر کشور آبان 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.