فعال‌کردن سالن‌های تئاتر در دستور کار کانون پرورش فکری

گسترش دامنه تولید تئاترهای حرفه‌ای و فعال‌کردن سالن‌های نمایشی در سراسر کشور در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر عامل کانون در جریان بازدید از مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی و تماشای تازه‌ترین نمایش روی صحنه این مرکز، از برنامه‌های جدید کانون در حوزه گسترش هنر تئاتر و تئاتر عروسکی خبر داد.
علیرضا حاجیان‌زاده روز 26 دی 1395 با بیان ‌این‌که تئاتر در کانون از دو منظر یکی «تولید» و دیگری «ارایه و نمایش» مورد توجه قرار می‌گیرد، توضیح داد که در تولید نمایش در کانون، بایدها و نبایدها، مسایل عاطفی، شناختی، اخلاقی و تربیتی، همچنین تناسب محتوا با برنامه‌های آموزشی و درسی و استفاده از فناوری‌های جدید در نظر گرفته می‌شود.
وی تاکید کرد که در سال‌های اخیر در حوزه تولید تئاتر با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها تحولی ایجاد شده است و در این زمینه می‌توانیم به تولید «کتاب، تئاتر» با استفاده از کتاب‌های کانون، «تئاتر، مدرسه» با استفاده از کتاب‌های درسی و گنجانیدن مفاهیمی از کتاب‌های دینی، علوم اجتماعی و فارسی دوره ابتدایی در این نمایش‌ها - که گروه‌های حرفه‌ای اجرا می‌کنند - و تولید جعبه‌های تئاتر کوچک اشاره کنیم.
مدیرعامل کانون که در کنار تعداد زیادی از خردسالان به تماشای نمایش پیرمرد و ببر، تازه ترین اثر حسن دادشکر در مرکز تئاتر کانون نشسته بود، در عین حال بر اهمیت فراهم کردن امکاناتی برای دیده شدن بیشتر این نمایش‌ها تاکید کرد.
حاجیان‌زاده یادآور شد بسیار مهم است که تماشاگران بیشتری بتوانند در سراسر کشور نمایش‌های کانون را ببینند البته خانواده‌ها و دانش آموزان مدارس ابتدایی، پیش دبستانی و مهد کودک ها در تهران همیشه از نمایش‌های مرکز تئاتر کانون هم صبح‌ها هم بعد‌از ظهرها، استقبال می‌کنند اما باید برای گسترش این امکانات برنامه‌هایی تدارک ببینیم.
وی با اشاره به اجرای طرح «کانون نمایش» در 32 سالن مراکز کانون در همه استان‌های کشور برای پخش فیلم‌های کودک و نوجوان، از برنامه کانون برای فعال کردن سالن‌های چند منظوره و تولید و اجرای تئاتر در نوبت‌های زمانی خالی این سالن‌ها خبر داد.
مدیرعامل کانون در همین زمینه یادآوری کرد: باید از گروه‌های حرفه‌ای و مربیان علاقه‌مند کانون برای تولید تئاتر و نمایش آن در این سالن‌ها حمایت کنیم.
حاجیان‌زاده با اشاره به این که یک فاصله‌ای بین مرکز تولید تئاتر کانون و آثار نمایشی مراکز فرهنگی‌هنری آن وجود دارد اظهار داشت: اگر مربیان و مراکز کانون سراسر کشور علاقه‌مند باشند که به صورت حرفه‌ای وارد حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی شوند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد در ماه‌های اخیر این اتفاق در چند استان کردستان، لرستان، بوشهر، کرمانشاه و ... افتاده است و آثار این مربیان می‌تواند هم در سالن‌های کانون و هم در سالن‌های نمایشی شهرهای مختلف اجرا شود.
او همچنین لزوم آموزش حرفه‌ای مربیان علاقه‌مند کانون را در حوزه نمایش و نمایش عروسکی مورد تاکید قرار داد اما در عین حال یادآور شد که باید قدم به قدم پیش برویم و هر استانی توانایی‌های خود را جداگانه عرضه کند. تنها با آموزش عمومی نمی‌توانیم تئاتر حرفه ای را در مراکز گسترش دهیم از سوی دیگر نباید اجرای تئاتر حرفه ای به فعالیت‌های جاری مربیان در کتاب‌خانه‌های کانون آسیب بزند.
مدیرعامل کانون همچنین گفت: کانون قصد دارد برای دسترسی بیشتر مردم و خانواده به آثار نمایشی اقدام به ضبط حرفه‌ای این نمایش‌ها کند و علاوه بر پخش در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و پرتال کودک کانون، آن‌ها را در قالب لوح‌های فشرده نیز در اختیار علاقه‌مندان و خانواده‌ها قرار دهد.
حاجیان‌زاده همچنین از دو امکان دیگر برای گسترش دامنه تئاتر به شهرهای مختلف کشور از سوی کانون نام برد و گفت: تئاتر کوچک جعبه‌هایی است که در آن عروسک و کتاب با هم از طریق کتاب‌خانه‌های سیار کانون به روستاها فرستاده می‌شود و این امکان را اکنون فراهم کرده‌ایم تا بچه‌های روستایی و حاشیه شهرها هم بتوانند شاهد اجرای نمایش از سوی مربیان و هنرمندان کانون با این ابزار باشند. همچنین تئاتر سیار کانون نیز در سال 1394 توانست برای اولین بار طی یک سال به همه استان‌ها سفر کند و این نمایش‌ها را 300 بار بر روی صحنه ببرد. این آمار امسال تاکنون به 600 اجرا رسیده است اجراهایی که گاهی شمار تماشاگرانش از مرز 5هزار نفر هم گذشته است.
مدیرعامل کانون در این بازدید با عوامل تئاتر پیرمرد و ببر هم گفت‌و‌گو و محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون نیز گزارشی از فعالیت‌های حوزه تئاتر در کانون ارایه کرد.