معماری با نشاط مکمل برنامه‌های جذاب مراکز کانون

سبک معماری، فضاسازی، تجهیز و متناسب‌سازی مراکز در سند چشم‌انداز ده ساله کانون مورد توجه قرار گرفته است چرا که معماری بانشاط، می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی، هنری و ادبی مربیان باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در گفت‌وگو با کارشناسان، مربیان و مسوولان مراکز کانون استان اصفهان با اشاره به سفرهای استانی و این‌که در هر استان راهبردی از سند چشم‌انداز ده ساله کانون با مربیان و کارشناسان به بحث گذاشته می‌شود و روش‌های اجرایی کردن آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، بحث این جلسه را به موضوع کیفیت مراکز فرهنگی‌هنری اختصاص داد.
وی زیبایی، لذت بخشی و با نشاط بودن فضای مراکز را اولین ویژگی مراکز دانست چرا‌که درون مایه هنر و ادبیات که موضوع فعالیت‌های کانون است متناسب با زیبایی، لذت‌بخشی و نشاط است و محیط باید برای این فعالیت‌ها مناسب‌سازی شود.               
به اعتقاد مدیرعامل کانون بازی از جمله روش‌هایی است که نباید از آن غافل شد چرا‌که بازی‌های فکری، بومی و محلی می‌تواند در رشد خلاقیت، تحرک و تقویت روحیه کار گروهی در میان بچه‌ها مؤثر باشد و ایجاد فضاهای بازی به نحوی که تداخل با فعالیت کتاب‌خانه‌ای نداشته باشد توصیه می‌شود.
حاجیان‌زاده ویژگی بعدی را تنوع در طراحی فضای مراکز کانون دانست و اظهار داشت معماری ساختمان‌های مراکز کانون نباید به سبک مراکز آموزشی باشد بلکه باید از فضاهای متنوع از جمله فضای باز کتاب‌خانه و سالن مطالعه، محل استقرار کتاب‌داران، مربیان و مربی مسئول به نحوی که اشراف بر همه محوطه داشته باشند، چینش‌های کارگاهی، گود قصه‌گویی، سالن‌ اجتماعات، آسمان‌نما‌، محل استقرار برای خانواده‌ها و نماسازی بیرونی که گویای یک مرکز فرهنگی‌هنری با رویکرد کتابخوانی باشد برخوردار گردد.
در ادامه‌ی این نشست مدیرعامل کانون به متناسب‌سازی فضای مراکز براساس ویژگی‌های جغرافیایی و بومی هر منطقه نیز اشاره کرد و افزود: در ساخت مراکز کانون باید تنوع فرهنگی بخش‌های مختلف کشور لحاظ شود.
وی در همین حال متناسب‌سازی فضاها با نیازهای مخاطبان از جمله تفکیک فضای کودکان و نوجوانان، فضاسازی‌های خاص دخترانه و پسرانه و ایجاد شرایط مناسب برای کودکان با نیاز‌های ویژه را امری بسیار مهم ارزیابی کرد.
او ادامه داد: نقشه‌های ساخت مراکز باید گویای هویت کانون باشد وی همچنین مکان‌یابی‌های مناسب را مهم دانست تا علاوه بر مسیر ایمن، قابلیت دسترسی مدارس و محله‌های مسکونی به مراکز نیز فراهم باشد.
تقویت تجهیزات مراکز نکته بعدی بود که مدیرعامل کانون این‌گونه توضیح داد: اعضا باید بتوانند برای فعالیت‌های مختلفی از جمله برنامه‌های پژوهشی از تجهیزات و فناوری‌های مناسب بهره ببرند و با همین هدف طرحی با عنوان طرح تجهیز مراکز فرهنگی‌هنری تهیه و ابلاغ شده تا طی دو سال آینده تمامی تجهیزات مورد نیاز و اساسی مراکز به روز رسانی شود.
حاجیان‌زاده حفظ، نگهداری و مرمت مراکز کانون را نکته بعدی عنوان کرد که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ایمن‌سازی را نیز نکته مهمی دانست که باید در رعایت این مساله اهتمام ویژه داشت. او در این رابطه گفت: وسایل اطفای حریق، ایمن‌سازی محیط، بازسازی مراکز، به روز رسانی وسایل سرمایش و گرمایش و حتی مسیر ایمن جهت سهولت در رفت و آمد کودکان و نوجوانان به مراکز کانون از مواردی است که نباید مغفول بماند.
حاجیان‌زاده پوشش گسترده‌ی روستاهای کشور را به عنوان نکته‌ی پایانی بیان کرد و یادآور شد: تمامی کودکان و نوجوانان کشور فرزندان ما هستند اما به دلیل جمعیت کم روستاها، امکان داشتن مراکز ثابت میسر نیست بنابر‌این آن‌ها می‌توانند از فعالیت‌های فرهنگی‌هنری مراکز سیار روستایی کانون بهره‌مند شوند و ما باید در توسعه و بهسازی این مراکز کوشا باشیم.
مدیر عامل هم‌چنین بر تقویت هرچه بیشتر مراکز پستی نیز اشاره و بر استفاده مناسب از این ظرفیت تاکید کرد.
دیدار مدیرعامل کانون با کارشناسان، مربیان و مسوولان مراکز کانون استان اصفهان صبح روز 13 اردیبهشت 1396 در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد.
مدیرعامل کانون به همراه مجید نیازی مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات و مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، طی روزهای 12تا14 اردیبهشت 1396 به استان اصفهان سفر کرد و ضمن برپایی نشست‌های جداگانه با کارکنان و اعضای نوجوان این استان از برخی مراکز در شهرهای مختلف نیز بازدید کرد و با استاندار اصفهان نیز دیدار داشت.