نقش حراست در اجرای سند چشم‌انداز کانون

مدیرعامل در آیین آغازین نشست آموزشی - تخصصی مسوولین حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان مفاهیم سند چشم‌انداز 10 ساله و نقش حراست در اجرای در آن پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این نشست گفت: حراست‌ها دیده‌بان‌های امین سازمان‌اند و اگر قایل به این نگاه باشیم بدنه‌ی نیروی انسانی مجموعه و مسوولان حراست با هم به یک الفت و نگاه مشترک دست پیدا می‌کنند که تاثیر آن برای همه مثبت خواهد بود.
 وی با بیان این که حراست‌ها اطلاعات را به لحظه گردآوری و آنها را تحلیل می‌کنند افزود: مسوولین این حوزه می‌توانند مشاوران امینی برای مدیریت باشند که بسته‌های مشورتی برای بهبود وضعیت سازمان ارایه دهند.
مدیرعامل با اشاره به حساسیت فعالیت این حوزه به ویژه در سازمان‌های فرهنگی یادآور شد: لازم است مسوولین حراست در سازمان‌های فرهنگی از یک نگاه و مشی فرهنگی برخوردار و علاوه بر ماموریت اصلی و وظایف ذاتی خود در چارچوب سازمان فرهنگی حرکت کنند تا افراد احساس آرامش بیشتری داشته باشند.
وی در ادامه به بیان عضو به عنوان محور اول در سند چشم‌انداز خاطرنشان کرد تمام تلاش‌ها و گردش کارهایی که در کانون صورت می‌گیرد به خاطر تاثیرگذاری بر تربیت دینی، انقلابی،اجتماعی وپرورش حوزه تفکر و مهارت کودکان و نوجوانان است و اگر غیر از این باشد بیراهه رفته‌ایم.
حاجیان‌زاده مفهوم دوم در سند چشم‌انداز را نیروی انسانی شاغل در کانون عنوان کرد و افزود: در سازمان‌های فرهنگی عمدتا نیروی انسانی محور اصلی است و در کانون نیز تمام تاثیرپذیری اعضا و کودکان و نوجوانان از طریق مربیان است بر همین اساس هرچه بتوانیم به این بخش توجه بیشتری داشته باشیم و جایگاه تشخص نیروی انسانی را ارتقا دهیم شاهد اثرگذاری بهتری خواهیم بود.
وی نقش حراست در ایجاد امنیت روانی برای کارکنان را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت فراهم کردن زمینه‌ی امنیت روانی و سالم‌سازی محیط در کنار حفاظت فیزیکی از سوی حراست سازمان می‌تواند در تاثیرگذاری بر مخاطبان بسیار نقش داشته باشد.
ایمن‌سازی فضای فیزیکی و ساختمان‌های مراکز فرهنگی‌هنری و تجهیز آن با امکانات مورد نیاز از موضوعات دیگری بود که مدیرعامل بر آن تاکید کرد و ابراز داشت این مهم از حیث گردش کار کتاب‌خانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل ازموضوع فن‌آوری اطلاعات به عنوان محور چهارم در راهبردهای سند چشم‌انداز یاد کرد و گفت برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی فضای مجازی از حوزه‌هایی است که حراست باید به شکل مستقیم‌تری به آن توجه داشته باشد.
وی حوزه تولید و عرضه‌ی حرفه‌ای کتاب و دیگر محصولات فرهنگی را موضوع دیگری دانست که نیازمند توجه ویژه است و در این زمینه باید محصولی قابل اعتنا و اعتماد برای مخاطبان تولید شود و این مهم نیازمند ساماندهی و مراقبت از محتوای محصولات است تا بتوانیم خوراک فرهنگی سالم در دسترس مخاطبان قرار دهیم.
بهره‌مندی عموم کودکان و نوجوانان از تولیدات و خدمات کانون محور هفتم راهبردهای سند چشم انداز 10 ساله کانون است که حاجیان‌زاده در این نشست به مرور مفاهیم این بخش پرداخت و یادآور شد: گرچه سابقه کانون به گونه‌ای رقم خورده که بیشتر با اعضا در مراکز فعالیت‌ها صورت می‌گرفته امابه اعتقاد وی ظرفیت کانون بسیار بالاتر از این است و باید تلاش کنیم با حفظ این روند گذشته برای پوشش تمام مخاطبان برنامه‌ریزی داشته باشیم.
وی حضور پررنگ‌ تر در افکار عمومی را به عنوان محور هشتم عنوان کرد و افزود: امروز گاهی شاهدیم که از سوی برخی مسوولین و مردم عنوان می‌شود کانون رونق گذشته را ندارد در حالی که به اعتقاد ما این مجموعه بسیار غنی‌تر و گسترده تر از قبل فعالیت می‌کند اما از آن جایی که امروزه ابزارهای نوین با رنگ و لعاب‌های بسیارمتنوع در دسترس عموم قرار دارد این گونه احساس می‌شود.
مدیرعامل هم‌چنین بر توجه به تعاملات برون سازمانی به عنوان محور دیگری از راهبردهای کانون در سند چشم‌انداز اشاره کرد و افزود نقش باید تلاش کنیم این همکاری‌ها تقویت شود تا شاهد اتفاق‌های بهتری در این حوزه باشیم.
وی بر لزوم توجه بیشتر به کانون زبان ایران در بخش‌های مختلف آن به خاطر وابستگی آن به کانون پرورش فکری به عنوان یکی دیگر از راهبردهای کانون در این سند اشاره کرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر توجه به محتوای آموزشی، امنیت فضای فیزیکی مراکز کانون زبان به عنوان یک نهاد الگو بسیار مهم است و با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه‌ی آموزش زبان‌های خارجی باید مراقبت باشیم فرهنگ غربی از این طریق در کشور ترویج پیدا نکند.
حاجیان‌زاده در پایان ضمن قدردانی از همراهی‌های دفتر مرکزی حراست کانون در برنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی به مسوولین حاضر در این نشست توصیه کرد: تلاش کنید همواره در درجه اول مراقب خود باشید تا خدای‌ناکرده گرفتار احساس‌های کاذب نشوید و پس از آن به عنوان دیده‌بان‌های امین و مشاوران خوب به پیشبرد اهداف این مجموعه کمک کنید.
در ادامه این نشست برخی ازمسوولین حراست کانون استان‌های کشور به بیان نقطه‌نظرها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

نشست آموزشی- تخصصی مسوولین حراست کانون از روز 20 آغاز و تا 22 تیر96 در تهران ادامه خواهد داشت.