لزوم حرکت رو به جلو با قالب‌های ابداعی درکنار شیوه‌های سنتی

مدیرعامل در دیدار با مربیان، کارشناسان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان بر لزوم حرکت رو به جلو با استفاده از قالب‌های نو و ابداعی در کنار شیوه‌های سنتی و تجربی تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این نشست به تشریح برنامه‌های کانون برای ادامه حرکت این مجموعه ‍‍پرداخت و گفت: به منظور ارتقای فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون برای مخاطبان با بهره‌گیری از اسناد بالا دستی و توجه به سوابق و تجربه‌های گذشته‌، منشوری با عنوان چشم‌انداز 10 ساله برای مجموعه کانون تدوین شد تا با تبدیل آن به یک رویه، همان‌گونه که این منشور با دقت تدوین شده با همان دقت نیزدر عمل تحقق یابد.
وی با تاکید بر این‌که لازم است این چشم‌انداز به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود افزود: مدیریت کانون مبتنی بر کارشناسی است برهمین اساس در دور دوم سفرها تلاش می‌کنیم این گفت‌وگوهای کارشناسی ادامه یابد تا دیدگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود و مسیر و نقشه عملیاتی آن تکمیل شود و در فعالیت‌های فرهنگی‌هنری از آن بهره گیریم.
مدیرعامل با بیان این‌که تلاش شده تمام مسایل کانون در سند چشم انداز آورده شود خاطرنشان کرد: بخش‌های ماموریت، اهداف و راهبردها در این سند در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که تمام این بخش‌ها با یکدیگر ارتباط خوشه‌ای داشته باشند و یکدیگر را تکمیل ‌کنند.
وی در ادامه یادآور شد: در این سند یازده مفهوم از قبیل: عضو، نیروی انسانی، مراکز، و... آمده است که امروز به بررسی بند هشتم آن که بهره‌گیری از شیوه‌ها و قالب‌های نو و ابداعی در کنار روش‌های اصیل و سنتی در تولیدات و فعالیت‌های کانون است خواهیم پرداخت.
حاجیان زاده تصریح کرد: در میان روشنفکران بحث سنت و مدرنیته بسیار جدی است این در حالی است که باید شرایطی بینابین را در نظر گرفت و تلاش کرد با استفاده از سنت‌ها و تجربیات و نگاه به سوابق درخشان گذشته، رو به جلو حرکت کنیم که در این مسیر برخی موارد نیازمند تثبیت و برخی دیگر نیازمند بازنگری است.
وی با تاکید بر این‌که برخی اصول را باید به شکل ثابت حفظ و برخی شیوه‌ها مطابق با زمان و آینده تغییر کند، اصولی که همواره باید حفظ شود را برشمرد .
مدیر عامل کانون اولین اصلی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد را توجه به پرورش قدرت تفکر در بین اعضا دانست و تاکید کرد در طراحی روش‌های جدید باید دقت کنیم که قدرت تفکر و روحیه تحلیل‌گری و پرسش‌گری را در اعضا افزایش دهیم.
 توسعه سواد خواندن و انس بچه‌ها با مطالعه دومین اصلی بود که مدیرعامل کانون بر آن تاکید داشت و گفت: خواندن نقش بسزایی در پرورش شخصیت و یادگیری کودکان دارد و نباید از آن غافل شد.
حاجیان زاده ادامه داد: یادگیری مستمر و حس پیشرفت بین اعضا و مربیان کانون می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و روش‌های جدید باید در خدمت این اصل و تبدیل کانون به سازمان یادگیرند باشد.
وی خلاقیت و نوآوری را یکی از رویکردهای مهم کانون برای اعضا و مربیان دانست و تاکید کرد که می‌توان با توجه به ابزار و شرابط جدید این قدرت را بین کودکان و مربیان ارتقا داد. اعضا ما باید تولید کننده باشند نه مصرف کننده و این در گرو نوآوری مربیان در ارایه روش های جدید و خلاق برای تربیت اعضا است.
مدیرعامل کانون ادامه داد: روش‌های جدید می‌بایست به افزایش مهارت‌های اعضا کمک کند زیرا یکی از اصول ما در کانون افزایش مهارت و توانایی در کنار دانایی است.
کار گروهی و مهارت جمع‌گرایی از اصول دیگری بود که مدیرعامل کانون بر آن تاکید داشت و گفت: اگر قرار است روش‌های جدیدی طراحی شود توجه به کار گروهی و جمعی باید مورد توجه قرار گیرد و منجر به افزایش اعتماد به نفس و مهارت برقراری ارتباط‌های اجتماعی در اعضا و مربیان شود.
وی ادامه داد: در روش‌های جدید از اصل قدرت انتخاب و حق انتخاب و توجه به ذائقه‌های متفادت و نیز جذابیت شادابی و استفاده از روش‌های بازی و سرگرمی برای علاقه‌مندی به یادگیری نباید غفلت کنیم و آنها را باید مورد توجه قرار دهیم.
مدیرعامل کانون ادامه داد: تقویت حس زیبایی شناختی ، توجه به ارزش‌های دینی و اخلاقی و تربیت نسلی مومن از دیگر اصولی است که درطراحی روش های جدید باید به آن توجه داشت.
ایجاد فضای مهربانانه و عاطفی آخرین اصلی بود که مدیرعامل کانون در طراحی روش‌های جدید بر آن تاکید کرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر عملی شدن این دیدگاه‌ها و اجرایی شدن آن در مراکز فرهنگی‌هنری کانون است.
 
شامانی: برای فردای بهتر از دیروز بیاموزیم
مشاور عالی مدیرعامل کانون نیز در نشست با کارکنان کانون زنجان گفت: دنیا هر زمان در حال نو شدن است و نمی‌توان از شیوه‌های دیروز استفاده کرد اما از دیروز می‌آموزیم تا فردای خود را رقم بزنیم و ذهن کهنه را به ذهن نو تبدیل کنیم
محمدعلی شامانی ادامه داد اگر فرض را بر این قرار دهیم که در آینده تمام فعالیت‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود اما بدانید هیچ کامپیوتری نمی‌تواند نقش مربی را ایفا کرده و لبخند او را تکرار کند.
وی افزود: لبخند شما در نقش مربی بی‌بدیل است و نوشدن باید از مربی آغاز شود تا معنا ایجاد و منتقل شود.
شامانی اضافه کرد تجدید شدن بهار نشان می‌دهد که انسان نیز همانند طبیعت نیازمند نو شدن است و باید تلاش کند همواره درپی یادگیری باشد.
 
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون: تمام تلاش‌ها برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر است
فریدون واحدی معاون توسعه و مدیرت منابع نیز در این نشست گفت: در کانون تلاش کرده‌ایم رضایت‌مندی مطلوب و با آرامش در همه حوزه‌ها ایجاد شود و به تکریم خانواده‌ها٬ مراجعان و مخاطبان بیشتر توجه شود اگرچه با نقطه ایده‌آل فاصله داریم ولی در چشم‌انداز ده ساله قدم به قدم به آن نزدیک خواهیم شد.
وی فراگیری کانون در بین تمام کودکان و نوجوانان را یک اصل دانست و تاکید کرد: ما با گسترش مراکز سیار در پی تحقق عدالت اجتماعی و توزیع متوازن امکانات فرهنگی در بین تمام کودکان ایران هستیم و همه می بایست در هر بخشی که مشغول به کار هستیم این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
مدیرکل کانون زنجان: توسعه کمی و کیفی مراکز کانون را در زنجان شاهدیم
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز در این دیدار گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون در این استان ارایه کرد و گفت: از نظر کمی و کیفی در زمینه مراکز ثابت و سیار فرهنگی و هنری توسعه داشته‌ایم که توسعه مرکز فراگیر، مرکز سیار روستایی و راه‌اندازی چندین کتاب‌خانه روستایی از آن جمله است.
محمد نقی صالحی با بیان این‌که در جذب و ماندگاری اعضا نیز رشد سه برابری در کانون پرورش فکری استان زنجان محسوس بوده است افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های گسترده کانون مساله‌یابی و اقدام پژوهی بوده است به گونه‌ای که در استان زنجان همه مربیان به اقدام پژوهی پرداخته و برخی از مطالعات آنها مجلد شده و در دسترس است و یا در حال تحقیق و بررسی هستند.
وی تاکید کرد: تلاش شده است سیاست‌های کلی کانون پرورش فکری مانند طرح کانون مدرسه، کانون نمایش، تجهیز مدارس، توسعه مراکز سیار و فراگیر اجرا شود.