نگاه چشم‌انداز کانون به کتابخانه‌های پستی راهبردی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیاست‌های تازه در زمینه‌ فعالیت کتابخانه‌های پستی این مجموعه را از راهبردهایی دانست که در چشم‌انداز 10 ساله به آن توجه شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در نشستی که در گردهم‌آیی سراسری با مربیان کتابخانه های پستی کانون در تهران داشت، با تاکید بر این موضوع گفت: پوشش همگانی تمام کودکان ایران و ارتباط بیشتر با بچه‌های روستایی، عشایری و مناطق دور افتاده کشور از جمله  اولویت سیاست‌ها و راهبردهای کانون در سند چشم‌اندازه 10 ساله است.
وی افزود: همان‌طور که پیش از این نیز مطرح کرده‌ایم کتا‌بخانه‌های فراگیر، پستی و سیار از مصداق‌های بارز توجه کانون به عدالت اجتماعی و فرهنگی است و برای غنی سازی این مراکز در برنامه ششم توسعه کشور مصوبه‌ای نیز گذرانده شده که دولت را موظف می‌کند بودجه‌ ویژه‌ای را به کانون اختصاص دهند.
مدیرعامل با اشاره به موضوع جذب و پایدارسازی اعضا به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت کانون یادآور شد این مهم در کتابخانه‌های پستی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است اما در عین حال از مربیان این مراکز نیز انتظار داریم علی رغم تمام پیچیدگی‌ها و سختی‌ها به این نکته مهم بسیار توجه داشته باشند.
وی ایجاد سیر مطالعاتی و نمودار پیشرفت اعضای مراکز را از دیگر نکات قابل توجه دانست و گفت: مربیان باید تلاش کنند با استفاده از شیوه‌های خلاقانه برای رشد بچه‌ها در بخش‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و... مسیر مشخصی را طراحی کنند تا این فعالیت‌ها هدف‌مندتر دنبال شود.
حاجیان‌زاده کیفیت و اثربخشی را از ملاک‌های اصلی فعالیت کانون عنوان کرد و افزود: اگر چه به دنبال آمار و کمیّت در این مجموعه نیستیم اما هرچه بتوانیم زمینه‌ی بهره‌مندی بیشتر بچه‌ها از خدمات فرهنگی کانون را فراهم کنیم به اهداف سازمانی نزدیک‌تر شده‌ایم.
وی در ادامه به مربیان کتابخانه های پستی کانون سراسر کشور توصیه کرد: تلاش کنند علاوه بر ارسال و امانت‌دهی کتاب، با استفاده از شیوه‌های متنوع و جذاب، اعضا را به انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و... ترغیب و آن‌ها را به نقد و بررسی کتاب و فعالیت‌های گروهی تشویق کنند تا از این راه استعدادها بهتر شناسایی شود.
حاجیان‌زاده یکی از ویژگی‌های مهم کانون را علاقه مندی آنان به کانون دانست و خاطرنشان کرد: اگر این علاقه‌مندی‌ها با مهر و محبت مربی همراه باشد موجب اثرگذاری و الگوسازی شخصیتی برای کودکان و نوجوانان می‌شود.
او کتابخانه های پستی کانون را از جمله ظرفیت‌ها و پایگاه‌های مهم و اثرگذار در حوزه فرهنگی برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و اظهار داشت تلاش خواهیم کرد سیاست‌های جدید در زمینه‌ی بهینه سازی و توسعه‌ی این مراکز را جدی‌تر دنبال کنیم. مدیرعامل کانون در ادامه با تاکید بر اهمیت جایگاه مربیان کتابخانه‌های پستی کانون گفت: کتابخانه های پستی از جمله مراکزی است که نیازمند مربیان توان‌مندی است که بتوانند در تمام زمینه‌ها فعالیت و بچه‌ها را از راه دور هدایت کنند.
مدیرعامل در پایان گفت: با توجه به حساسیت کار کتابخانه های پستی کانون، بازنگری در شیوه و چگونگی‌ فعالیت‌ها و بهینه سازی شرایط اجرائی این مراکز را در دستور کار قرار داده‌ایم.
 در این نشست که روز 18 مرداد 96 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در تهران برگزار شد پیش از سخنان مدیرعامل مربیان کتابخانه های پستی سراسر کشور به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند.
گردهم‌آیی دو روزه مربیان کتابخانه های پستی کانون سراسر کشور طی روزهای 18 و 19 مرداد 96 در تهران برگزارشد.