حضور مدیر آفرینش های ادبی و  کارشناسان واحدهای مختلف  کانون کشور در استان البرز

روز چهارشنبه 4 تیر مریم صباغ زاده ،مدیر آفرینش های ادبی و جمعی از کارشناسان کانون کشور میهمان البرز بودند تا فعالیت های واحد های مختلف را ارزیابی کنند

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز ،روز چهارشنبه مریم صباغ زاده ایرانی مدیر آفرینش های ادبی ، نرگس جعفری ،کارشناس معاونت فرهنگی،مریم اسلامی ،کارشناس آفرینش های ادبی ، سهیلا عزیزخانی ،کارشناس آموزش و پژوهش و فاضلی مقدسی کارشناس آفرینش های هنری کانون کشور میهمان البرزی هابودند و پس از رصد فعالیت های مراکز یک ،دو و سه کرج و بررسی برنامه های استانی در محل دفتر مدیر کل کل کانون البرز جلسه ای تشکیل دادند گفتنی است که معاونت فرهنگی گروه های کارشناسی را برای رصد فعالیت های استان ها به مراکز مختلف 31 استان کشور اعزام نموده است که اعضا یاد شده گروه اعزامی به استان البرز را تشکیل می دادندکه مریم صباغ زاده ایرانی مدیریت این گروه را بر عهده داشت .

در این جلسه که با حضور علی رضا جلالی ،مدیر کل کانون استان البرز، مهدیه محمدی ،معاون اداری- مالی استان ،مهری فلاح ،معاون فرهنگی استان وطاهره گرمسیری ( کارشناس فرهنگی ) ، بهزاد ابوالقاسم حسینی ( کارشناس هنری ) و بتول علیپور (کارشناس ادبی ) البرز برگزار شد در خصوص فعالیت های کانون استان بحث و تبادل نظر شد .
در این نشست علی رضا جلالی ،مدیر کل کانون استان درسخنانی  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با مسئولین کانون گفت :  
معظم له در این دیدار فرمودند:
حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسئله کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال می‌کنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسئله بپردازند. امروز قضیه تربیت کودک و نوجوان، با گذشته‌های دور ـ حتی با گذشته‌های نه چندان دور، مثلاً با بیست سال پیش ـ خیلی تفاوت کرده است. ما می‌خواهیم از این نسلی که امروز مثل ماده خامی و مثل ذخیره‌ای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آینده‌ای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کرده‌ایم؟ اگر حقیقتاً به آرمان‌های اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دست‌های استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر می‌کنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت می‌دهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم
وی در ادامه به تدوین جزوه ی (( نقطه ی اصلی )) اشاره کرده و این کار را راهی به سوی ترسیم اهداف کانون خواند
جلالی  انجام فعالیت ها به صورت تلفیقی را بسیار موفقیت آمیز خوانده و با ذکر نمونه های موفق این قبیل فعالیت ها گفت : در کانون نباید در میان همکاران مرز بندی وجود داشته باشد و همه باید کانون و تمام فعالیت های آن را از آن خود دانسته و به سایر همکارانشان کمک کنند تا همه فعالیت ها با هم به سمت یک هدف غایی پیش برود .
مریم صباغ زاده نیز با اشاره به طرح (( پالایش کتاب )) از فعالیت های تلفیقی در کانون به خوبی یاد کرده و آن ها را موفقیت آمیز خواند.
نرگس جعفری کارشناس فرهنگی کانون کشور که به همراه طاهره گرمسیری کارشناس فرهنگی استان از مراکز یک ،دو و سه کانون استان بازدید کرده بود در سخنانی گفت :
ما از بازدید همان معنای دید و بازدید عامیانه را در نظر داریم که می تواند پایه ی تبادل تجربیات بسیار خوب باشد . وی ادامه داد همان طور که مستحضرید ،فعالیت های فرهنگی مراکز،بخش گسترده ای از فعالیت ها را شامل می شود و ما امروز در بررسی مراکز سعی کردیم با محوریت چند مورد فعالیت ها را بررسی کنیم :
-برنامه ریزی (که بیشتر این مد نظر بود که ببینیم سیاست های کلی ستاد دارای چه مزایاو چه نواقص و معایبی است ؟ ) که در این بخش سعی داریم از خرد جمعی و توانمندی های گروهی بیشترین و بهترین بهره را ببریم.
-شوراهای درون مرکزی ( با توجه به تأثیر شوراها در روند کلی مراکز سیکل زمانی و منطق برگزاری شوراها مورد بررسی قرار گرفت.)
-ارزیابی نظم عمومی حاکم در مراکز
-کلاس های ویژه مراکز (نحوه ی مواجهه - رد پا و تأثیر داشتن این کلاس ها در فعالیت های جاری این مراکز)
و -میزان پذیرش و قبول حوزه ی ستادی در مراکز و هم گرایی و هم سویی عملکرد این دو حوزه با هم
وی با اشاره به تجربیات سایر کشورها نظیر روسیه در کتابخانه هایشان از فعالیت های کارگاه فعالیتی به شرط تأثیر داشتن بر کودکان ونوجوانان حمایت کرده و ادامه داد :
البته این قبیل فعالیت ها مقطعی است و نمی تواند مبنای قضاوت کارشناسانه قرار گیرد .
در ادامه فاضلی مقدسی کارشناس هنری که به همراه حسینی کارشناس هنری استان ،بررسی هایی را در مراکز انجام داده بود گفت :
ضمن تشکر از برگزار کنندگان ورک شاپ های هنری در مرکز شماره یک کرج این قبیل فعالیت ها را خوب و باعث جذب عضو در این کلاس ها خوانده و
بازدید منظم (حداقل فصلی یک بار ) از مراکز توسط کارشناس هنری استان
تهیه آرشیو از آثار اصلی مربیان و اعضا
را به منظور فراهم شدن زمینه تحقیق و پژوهش و تحلیل بهتر کارها از ضروریات کاری استان در بخش هنری دانست .
که علی رضا جلالی مدیر کل کانون استان جایگزین کردن آرشیو دیجیتالی را مفید فایده خواند و مهری فلاح معاون فرهنگی استان نیز گفت:
در استان البرز برای هر عضوی که چند ترم یک کلاس هنری را می گذراند ،نمایشگاهی ترتیب داده می شود تا خود عضو و الدین و دوستان او از آن دیدن کرده و اعتماد به نفس عضو را با این شیوه افزایش خواهیم داد.
مریم صباغ زاده نیز به آرشیو مناسب کارها در بخش ادبی اشاره کرد .وی ادامه داد:
برخی کارها نفیس و اعجاب انگیز است و باید به خوبی نگه داری شود .
مریم اسلامی (کارشناس بخش ادبی کانون کشور ) نیز که به همراه بتول علیپور کارشناس ادبی استان وضع موجود را بررسی کرده بود ،عملکرد این بخش را مثبت ارزیابی کرده و بر لزوم افزایش نیروی ادبی در مراکز و استفاده از یک نیروی تمام وقت پاسخ گو تأکید ورزید.
سهیلا عزیز خانی که از صبح به همراه مهری فلاح معاون فرهنگی و کارشناس آموزش و پژوهش استان روند کارهای پژوهشی را در استان بررسی کرده بود ابراز خوش حالی کرد که در بخش آموزش در استان البرز ،به انجام یک دوره و برگزاری یک کلاس اکتفا نمی شود ،بلکه آموزش فرایند محور شده است و پس از برگزاری هر دوره بازخوردی از آن گرفته می شود و در صورت نیاز دوره های مکمل نیز برای مربیان برگزار خواهد شد و ما شاهد هستیم که در این بخش چشم انداز برنامه های هدفمند یک تا دو ساله دیده می شود.
مهری فلاح معاون فرهنگی کانون استان نیز در ادامه ی این مباحث گفت :
ما در استان البرز هدفمان در کلیه ی فعالیت های فرهنگی ،هنری و ادبی ارتقاء سطح کیفی فعالیت های مراکز و ارتقاء سطح آگاهی علمی و تخصصی مربیان مراکز است .
وی ادامه دا : ما سه فعالیت پژوهش ،نمایش و کتابخوانی را به شکل خاص و ویژه در دو سطح مذکور یعنی کیفیت بخشی و افزایش توان علمی پی گیری خواهیم کرد که این دو سطح در دو بخش کیفیت بخشی فعالیت های اعضا و مربیان خواهد بود .
وی در تشریح تک تک این سه فعالیت نیز گفت :
در بخش پژوهش مربیان ، جلسات ویژه ی باز آموزی اقدام پژوهی برگزار شده که تا کنون دو جلسه از این سلسله مباحث را پشت سر گذاشته ایم . فلاح هم چنین از تشکیل کارگروه تخصصی پژوهش در استان خبر داده و گفت در بخش اعضا نیز داریم تلاش می کنیم تا همکاران روی بنیان های پژوهش یعنی تقویت مشاهده و تقویت روحیه ی پرسش گری در اعضا کار کنند و به امید خدا در شش ماهه ی دوم سال نیز این تجربیات موفق به اشتراک گذاشته خواهند شد و سعی خواهیم کرد شیوه نامه ای تدوین و مکتوب شود .
معاون فرهنگی ،کار نمایش را نیز فرآیند محور خوانده و گفت :
نمایش نیز در دو بخش نمایش اعضا و نمایش مربیان و اعضا ارشد در استان در حال پی گیری است ،وی با اشاره به برگزاری دوره های عروسک سازی خلاق و نمایشنامه نویسی در البرز این دوره ها را برای همکاران مفید خوانده و از تولید یک کار توسط مربیان استان خبر داد که به عنوان کار تولیدی استان نه فقط با هدف شرکت در جشنواره که به منظور فراهم کردن فرصت لذت بخش دیدن نمایش در کانون استان تهیه و به روی صحنه خواهد رفت .وی هم چنین دعوت از گروه های آزاد نمایشی را از دیگر فعالیت های پیش بینی شده برای این امر عنوان کرد .
فلاح در خصوص کتابخوانی نیز گفت :
با کمک بخش ادبی برای مربیان جلسات نقد و بررسی و آموزش برگزار می کنیم و هم چنین جهت کیفیت بخشی این امر در کتابخانه ها نیز شیوه های برتر کتابخوانی مربیان برای اعضا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد .
وی در پایان با اشاره به حضور همکاران در استان گفت :
ما این حضور را به فال نیک می گیریم چرا که :
برای استان تازه تأسیس ما به شناسایی وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب به ما کمک خواهد کرد .
در پایان این جلسه علی رضا جلالی ،مدیر کل کانون ضمن تشکر از حضور گروه اعزامی از کانون کشور و همکاران استان ،با تمام موانع و مشکلات موجود ما آماده هستیم تا با تملام امکانات و توان خواسته های کشور را اجرا نماییم وی در خصوص بخش آموزش نیز گفت :
ما علاوه بر آموزش های موظف به همکارانمان نیز این امکان را داده ایم که اگر دوره ای را متناسب با نیاز شغلی و بر ای بهبود فعالیت شان سراغ دارند در آن شرکت کنند.
لازم به توضیح است که مراکز 4 ،هشتگرد و مجتمع نیز در روز پنج شنبه 5 تیر ماه 1393 توسط خانم ها جعفری و گرمسیری بررسی خواهند شد .