کد خبر: 235255
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
بازدید 1204
بیانیه هیإت داوران سومین جشنواره استانی البرز

بیانیه هیأت داوران سومین جشنواره قصه گویی استان البرز در مراسم اختتامیه این  جشنواره، توسط نرمین کریمی مربی مسوول مرکز شماره 3 کرج و عضو هیأت داوران قرادت شد ،لازم به ذکر است که طاهره گرمسیری ،کارشناس فرهنگی و دبیر جشنواره استانی و بتول علی پور ،کارشناس ادبی استان نیز از دیگر داوران این جشنواره بودند .
در این بیانیه آمده بود :
من قصه می گویم ،تو با نگاهی سرشار از شور و اشتیاق به من گوش می دهی . من نقل می کنم ،تو از میان واژه های من نقل و گلاب می چینی .به راستی چه رازی در قصه هاست که این گونه نسلی را به نسلی،دیاری را به دیاری
و دلی را به دلی پیوند می دهد .
قصه گویان حافظان و پاسداران حافظه ی تاریخی ملت خویش اند و چه بسیار آیین ها و رسم ها ،سنت ها و هنرها که به مدد قصه گویی در دفتر تاریخ ثبت شده اند.
  قصه گویی به بزرگسالان فرصت می دهد ،پای کودکان را به میدان تجربه های ادبی بکشانند ،بی آن که پایبند به کتاب باشند .
قصه گویی کمک می کند ،کودکان سنت ادبیات شفاهی را درک کنند و گذشته را بفهمند .
این هنر ارزشمند ،ظرفیت های متعددی در تربیت و شکوفایی کودکان ونوجوانان دارد و می تواند عشق و علاقه کودکان را به ادبیات صد چندان نماید .
سومین جشنواره قصه گویی استان البرز،فرصتی مغتنم بود تا برگزیدگان هنر قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و شرکت کنندگان بخش آزاد،به ضیافت روایت بنشینند و به بهانه رقابت به تبادل تجربیات ارزشمند بپردازند.
هیأت داوران سومین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری استان البرز،پس از شنیدن و بررسی قصه گویی قصه گویان این جشنواره ضمن تقدیر ازحفظ  این میراث ادبی ، توجه شرکت کنندگان را به موارد ذیل جلب می نماید :
1-از توجه فصه گویان به قصه های کهن فارسی، تقدیر و تشکر می شود و عزیزان قصه گو را به استفاده بهینه تر از این قصه ها ترغیب می کنیم .
2- استفاده از ابزار نباید قالب بر قصه باشد .
3-توجه قصه گویان به انتخاب قصه های متناسب با ارزش های اسلامی ،دینی و ایرانی
4-بازنویسی و بازآفرینی قصه های مکتوب جهت نقل بهتر قصه ها
5-به کارگیری روش های مناسب به منظور برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب
6-توجه ویژه قصه گویان به فضا سازی متناسب با هدف و محتوا به جهت ورود به قصه و تدبیر در جمع بندی و اتمام قصه
7-بیان قصه با صدایی رسا و مناسب و استفاده از لحن کلام به عنوان اصلی ترین ابزار و بهره گیری درست از آن ها
8-مهارت در استفاده مناسب از زبان و بدن
9- بهره مندی قصه ها از پیام های تربیتی مناسب
هیأت داوران پس از بررسی نهایی قصه ها ،برگزیدگان و راه یافتگان نهایی به مرحله استانی و شایستگان تقدیر را معرفی می نماید .
امید است همکاران محترم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ،در جهت اعتلای این هنر آسمانی ،گام های موفق و مؤثر تری بردارند.