تأثیرات نگاه پژوهشی در کار و زندگی شخصی سبب ایجاد انگیزه پژوهشی در همکاران شد

مهری فلاح در گفتگوی ویژه ای در هفته پژوهش فعالیت های واحد پژوهش استان البرز را تشریح کرد

به مناسبت هفته پژوهش گفت و گوی ویژه ای را در زمینه فعالیت های واحد پژوهش استان البرز با مهری فلاح ،معاون فرهنگی و مسوول واحد آموزش و پژوهش استان انجام داده ایم.
گفتنی است که فلاح 16 سال است که در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فعالیت دارد ،وی سابقه فعالیت به عنوان مربی فرهنگی ،مربی مسوول امور فرهنگی،کارشناس روابط عمومی ،کارشناس آموزش و پژوهش ،رابط نمایش و ناظر طرح های پژوهشی را در سابقه کاری خود دارد .
کسب عنوان "اقدام پژوه برتر کشوری " با موضوع "علاقه مند سازی نوجوانان به کار گروهی با استفاده از نمایش عروسکی" و منتخب شدن در"طرح توسعه اقدام پژوهی با موضوع (عروسک های دارا و سارا )" از جمله موفقیت های وی در عرصه پژوهش است .
از او می خواهیم عملکرد واحد پژوهش استان را در شش ماهه اول سال 93 تشریح کند : 
ایجاد انگیزه پژوهش در همکاران از طریق اقدام پژوهی
می گوید :
از آنجایی که به عنوان کارشناس آموزش و پژوهش تجربیات مختصری در زمینه پژوهش داشتم و تاثیرات داشتن نگاه پژوهشی را در کار و زندگی شخصی ام تجربه کرده بودم ،دوست داشتم این نگاه را در همکارانم  نیز تقویت کنم  و این مسئله ذهنم را درگیر کرده بود. برهمین اساس تصور می کردم از طریق اقدام پژوهی می توانم به این هدف برسم  پس این سوال را مطرح کردم چگونه می توانم مربیان مراکز را به انجام اقدام پژوهی ترغیب کنم ؟ اما نمی دانستم چگونه باید برخورد کنم که همکارانم از سر علاقه به این امر بپردازند نمی دانستم چه کنم که همکارانم باتوجه به داشتن کارهای فراوان در مرکز احساس نکنند که باید کار اضافه تر و سنگین تری انجام دهند؟آیا همکارانم دانش کافی در زمینه اقدام پژوهی را دارند؟ آیا دوره آموزش اقدام پژوهی را گذرانده اند؟ پس از بررسی شناسنامه های آموزش فهمیدم که تقریبا 95%از آنان  این دوره را گذرانده اند برای حصول اطمینان بیشتر با آنها وارد مصاحبه شدم و به صورت انفرادی در خصوص اقدام پژوهی صحبت کردم تا بفهمم از نظر کیفی چه اطلاعاتی در این خصوص دارند اما فهمیدم که هنوز برخی از آنان، اطلاعات لازم  در این زمینه را ندارند
برگزاری دوره آموزشی باز آموزی اقدام پژوهی با حضور دکتر اقبال قاسمی پویا
 به همین خاطر دوره آموزش باز آموزی اقدام پژوهی را برنامه ریزی و با حضور آقای دکتر قاسم پویا اجرا کردم ناگفته نماند که کتاب اقدام پژوهی آقای دکتر را نیز در اختیارشان قرار دادم و هم چنین  تمام دروس ایشان سر کلاس ضبط شده  و پس از اتمام دوره  به صورت فایل صوتی و تصویری در اختیار همکاران  گذاشته شد  .
انتخاب رابط پژوهشی مراکز
فلاح می افزاید :
اما قبل از دوره، از مسئولین مراکز خواستم در شورای فرهنگی مرکز نماینده ای برای فعالیت های پژوهشی مرکز تعیین و به ما معرفی کنند  که ترجیحا این ویژگی ها را داشته باشند:
1- علاقمند به پژوهش باشند2- دوره های آموزش اقدام پژوهی را گذرانده باشند و یا در این خصوص اطلاعاتی داشته باشند  و همچنین خواستم مهمترین دغدغه مرکز شان را که می خواهند در طی شش ماه یا یک سال جاری بر طرف نمایند بر اساس آیتم های نیاز سنجی  تعیین نموده و به صورت یک سوال برایم ارسال کنند از 6 مرکز 6 نماینده و7 سوال دستم رسید. نکته جالب اینجاست که در طی مصاحبت من با مربیان و بحث در خصوص انجام اقدام پژوهی همکاران هم اتاقی ام (کارشناس فرهنگی و ادبی ) نیز راقب شدند پژوهش انجام دهند و تعداد سوالات به 10 تا رسید در جلسه آموزش از آقای دکتر خواستم در خصوص سوالاتشان بحث کنند و نمایندگان مراکز سوالاتشان را بخوانند و استاد راهنمایی لازم را بکنند.
  حضور کارشناسان واحد پژوهش کانون در استان البرز:
وی ادامه می دهد :
 اما بعد کلاس و دادن فرصتی برای مطالعه و تامل در سوالات  مشاهده کردم سوالات باز هم مشکلاتی داشت در جلسه دیگری با حضور همکاران محترم دفتر آموزش و پژوهش سرکار خانم مظفری و شهودی مجددا در این خصوص بحث شد پس از جلسه تاثیر موارد فوق را در کیفی تر شدن سوالاتشان دیدم .
تشکیل نهاد پژوهشی :
سپس بر اساس دستورالعمل دفتر آموزش و پژوهش مبنی بر تشکیل نهاد پژوهی این نهاد تشکیل شد و پس از ارائه فرم پرپزال از نمایندگان مراکز خواستم آن را تکمیل کرده و ارسال نمایند. سپس پرو پزالهای رسیده با حضور نماینده هر مرکز در نهاد پژوهش استان با استفاده از منابع  کتاب اقدام پژوهی دکتر قاسمی پویا و مواردی در خصوص اقدام پژوهی از ویژه نامه هفته پژوهش و... مورد بررسی قرار گرفت معایب و محاسن آن تجزیه تحلیل شد و همکاران مشغول کار شدند طی بازدید های انجام شده در مراکز روند کار مورد بررسی قرار گرفت از بین طرح های رسیده 5 طرح به عنوان طرح توسعه اقدام پژوهی  سال 93انتخاب شد که در حال تدوین گزارش هستند و بقیه طرح ها به صورت طرح توسعه اقدام پژوهی برای سال 94  ارائه خواهد شد .
معاون فرهنگی کانون البرز در خصوص طرح های پژوهشی برای اعضا نیز می گوید :
در خصوص اعضا نیز گروه کوچکی متشکل ازچهار نفر از مربیانی که تجربه کار پژوهشی با اعضا را دارند (خانم ها ترکاشوند، فلاح نژاد، ذوالفقاری، میرزایی ) و کارشناس آموزش و پژوهش تشکیل دادیم و مشغول بررسی راهکار های جذب اعضا به فعالیت های پژوهشی جهت تدوین شیوه نامه یا یک جزوه کوچک آموزشی هستیم از طرف دیگر در طی بازدید از مراکز با انگشت گذاشتن بر روی آثار بچه ها که رنگ و روی پژوهش دارند به ترغیب مربیان و توجه به کار پژوهش با اعضا پرداخته ام.