آموزش نقد فیلم موجب افزایش سواد رسانه ای می شود

هم زمان با پایان دوره آموزشی نقد فیلم در کانون استان البزر گفتگویی را با منوچهر اکبرلو مدرس دوره انجام داده ایم که می خوانید :

 
منوچهر اکبر لو متولد 1341 تهران است  
 وی دارای مدارک کارشناسی  تئاتر/کارشناسی  ارشد ادبیات نمایشی / کارشناسی ارشد پژوهش های هنری (گرایش تئاتر و سینما ) است و دوره های  ویژه آموزش تئاتر کودک / کتابداری /فیلم سازی کودک را به شکل تخصصی گذرانده است .
وی مدرس دانشگاه است و 62 عنوان کتاب شامل نمایش نامه ،فیلم نامه ،آموزش و پژوهش و ترجمه را در کارنامه تألیفات خود دارد .
در ابتدا از او می خواهیم در خصوص فعالیت هایش در کانون بگوید :  
ارتباط من با کانون برمیگردد به دوران کودکی که در کتابخانه شماره یک ضمن عضویت در کتابخانه در دوره های فیلمسازی، موسیقی و تاتر شرکت میکردم.
این وابستگی عاطفی همواره در زندگی کاری ام حفظ شد. مدتی نیز به صورت مربی با بچه های کانون ارتباط داشتم.
هم چنین حضور در دوره های آموزشی مختلف قصه گویی ، کتابداری، تاتر و سینما بخشی از همکاری های من با کانون بوده است.
چند سال هم عضو شورای سیاست گذاری و انتخاب آثار مرکز تولید تاتر کانون بوده ام. و نیز همواره در شهرهای مختلف برای دیدن کارها و مشاوره و آموزش حضور داشته ام. در دوره هایی نیز داور مسابقات فیلمنامه نویسی کانون بوده ام.
  اکبر لو در خصوص تأثیر آموزش نقد فیلم و ضرورت آن برای مربیان و سپس کودکان ونوجوانان می گوید :
هر آموزشی یک نوع سواد ایجاد میکند. آموزش نقد فیلم، سواد رسانه سینما را ایجاد میکند.منظورم از سواد ،مجموعه توانایی ها و مهارتهای رمزگشایی هنر سینماست.این دانش تأثیرات زیادی بر ما در رابطه با سینما ایجاد میکند..
نخست آن که باعث می شودما و بچه ها از سینما بیشتر لذت ببریم.دیگر این که سبب شناخت بهتر از مفهوم ارایه شده در سینما می شود.
همچنین توانایی تفکر منتقدانه و ارزیابی فیلم را در کودکان ایجاد می کند. یعنی آنان را از مخاطب منفعل به مخاطب فعال،نقاد و تحلیل گر تبدیل میکند و این اوج کاری است که یک مربی میتواند انجام دهد.
و خاصیت چهارم این است که این شناخت،مصون سازی می کند و مانع انحرافات کودکان پس از تماشای فیلمهای مخرب میشود.
 این فیلم ساز کودک و منتقد در پایان نیز در پاسخ به این سؤال که برگزاری دوره های این چنین چقدر  می تواند برای کانون اهمیت داشته باشدمی گوید :
 امیدوارم توجه به هنر سینما و تاتر در کانون هر چه بیشتر شود. چون چه بخوایهم و چه نخواهیم این دو هنر بسیار تاثیر گذارند و می توانند بخش قابل توجهی از مشکلات کودکان ما را برطرف سازند و آنها را به شهروندانی متعهد و مسئول تبدیل کند.