برنامه های ویژه ی هفته ی کتاب و کتاب خوانی استان البرز

مسئولین مراکز استان البرز در جلسه ی شورای فرهنگی ،فعالیت های برنامه ریزی شده ی مراکز را در هفته ی کتاب و کتاب خوانی اعلام کردند . <BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،در ابتدای این جلسه که سه شنبه 12 آبان ماه 94 از ساعت 9 الی 12 در مرکز شماره یک کرج برگزار شد ،زهرا باقری زمان مسئول مرکز شماره یک کرج و میزبان این جلسه ،ضمن اشاره به اجرای برنامه های جاری مرکز گفت:
در این هفته سعی کرده ایم برنامه های خاص وویژه ای را برنامه ریزی کنیم ،وی استفاده از توان تمامی همکاران فرهنگی،هنری و ادبی را از جمله شاخصه های فعالیت ها در این مرکز عنوان کرد و ادامه داد:
تشکیل کارگاه های ویژه برای اعضا ووالدین  ،فضا سازی مناسب ،معرفی کتاب های تازه به شیوه ی خلاق ،توجه خاص به کتاب های دو زبانه و تقدیر از اعضا کتاب خوان از جمله برنامه های شاخص در این مرکز است .
 نرمین کریمی مسئول مرکز شماره سه کرج نیز اجرای بازی مار و پله  و پرتاب دارت در قالب فعالیت های فرهنگی مرتبط با کتاب و کتاب خوانی ،استفاده از کارگرو ه های معرفی کتاب اعضا جهت معرفی کتاب به دانش آموزان مدارس و برگزاری کارگاه های تخصصی دینی ،علمی ،کاردستی و شعر را با توجه به کتاب های انتخاب شده ،ادامه ی  طرح معرفی کتاب های کم خواننده و برگزاری نمایشگاه از معرفی کتاب توسط اعضا را از فعالیت های برنامه ریزی شده این مرکز برای 24 تا 30 آبان ماه اعلام کرد .
 
در ادامه فریبا فروزانفر مسئول مرکز شماره چهار کرج،ضمن اشاره به آغاز فضا سازی کتاب خانه با موضوع کتاب و کتاب خوانی با کمک اعضا،برگزاری همایش ویژه در 28 آبان ماه با اجرای فعالیت های مختلف نظیر دعوت از دهقان فداکار،گرفتن عکس یادگاری اعضا کتاب خوان،ادامه ی اجرای طرح سواد خواندن در مدارس اطراف مرکز و اجرای ویژه ی فعالیت های معرفی کتاب،بحث کتاب و معرفی نویسندگان و شاعران را از ویژه برنامه های مرکز در هفته ی  کتاب و کتاب خوانی اعلام کرد .
میترا فرهادیان مسئول مرکز مجتمع آفرینش های فرهنگی،هنری کرج نیز ضمن اشاره به این نکته که فعالیت های هفته ی کتاب تنها یک یاد آوری است و ادامه ی فعالیت ها در طی سال باید اجرا شوند گفت :
قصد داریم در این هفته نمایشگاهی از فعالیت های سال جاری مرکز برگزار کنیم و آثار مرتبط با حوزه ی کتاب و کتاب خوانی را در معرض دبد بازدید کنندگان قرار دهیم .
حضور مربیان و نصب طرح های مربوط به معرفی کتاب در راهرو های مدارس،اجرای مرحله ی دوم طرح سواد خواندن ،تهیه ی قفسه ی ویژه ی امانت کتاب به والدین و همکاران،تهیه ی نشریه ی کتاب خوانی ،تهیه ی پانلی با عنوان کتاب در فضای مجازی و استخراج داستان های مناسب این حوزه و تهیه ی پانل معرفی کتاب به والدین ،برگزاری نشست تخصصی بحث کتاب ،اجرای فعالیت های مسابقه و سرگرمی در حوزه ی کتاب خوانی و تجلیل از اعضا برتر کتاب خوان در مدارس از جمله فعالیت های اجرایی این مرکز خواهد بود .
فرهادیان در پایان ضمن تشریح طرح قطار کتاب خوانی و اهمیت توجه به جدا سازی کتاب های مناسب برای اعضتا و یافتن این کتاب ها حتی از خارج مجموعه ی کانون گفت : کتاب خوانی اسیتگاهی ندارد و باید به اعضا مراکز یاد آور شویم که هر زمانی که برای کتاب خوانی تجلیل می شوند،این پایان راه نیست و بلکه آغازی است برای شروع مسیر جدید در این زمینه .
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تمامی طرح های موفق مراکز در حوزه ی کتاب خوانی در قالب یک نمایشگاه ویژه گرد آوری شود.
مریم فلاح نژاد مسئول مرکز هشتگرد نیز ضمن تشریح فعالیت های ویژه ی این مر کز گفت ما از روز 20 و هم زمان با بازدید مدارس فعالیت های مرتبط با هفته ی کتاب و کتاب خوانی را آغاز خواهیم کرد .
حضور اعضا به همراه مربیان در نمایشگاه کتاب ،اجرای برنامه ی میهمان کاغذی و دعوت از نویسنده و یا شاعر بومی شهر هشتگرد برای شرکت در این برنامه ، برگزاری جلسه ی مشاوره در خصوص اهمیت کتاب خوانی در کودکی برای والدین،اجرای ویژه برنامه ی تجلیل از اعضا کتاب خوان مرکز در قالب طرح طنز اژ دها ی کتاب خوار (با توجه به موضوع مرکز که طنز است ) و تعیین اعضا کتاب خوان با توجه به اعلام کتاب های خوب از طرف آن ها و داوری از طرف سایر اعضا،تجلیل از مروجان کتاب خوانی (معلمان ،مربیان و والدین  کتاب خوان و همکار در اجرای برنامه های کتاب خوانی ) اهدا جوایز به اعضا و دانش آموزان برتر کتاب خوان در مدارس و اهدا کتاب به کتاب خانه های مدارس از جمله طرح های اعلام شده ی مرکز هشتگرد در این جلسه بود .
فاطمه علیپور مسئول مرکز شماره دو کرج نیز ضمن اشاره به اهمیت کتاب و کتاب خوانی و اشاره به این نکته که این هفته فرصتی است تا فعالیت های اجرا شده را در معرض دید اعضا ووالدین قرار دهیم گفت :
24 و 25 آبن ماه دو ویژه برنامه در مدارس داریم و ضمن معرفی اعضا انجمن کتاب خوانی توسط خود این اعضا اقدامات این انجمن را که بسیار خوب و مستمر در مرکز در حال فعالیت است به اطلاع دانش آموزان خواهیم رساند تا شیوه ای باشد برای جذب علاقه مندان .
علیپور هم چنین تدارک بازی های ویژه ،اهدا تقدیر نامه و کارنامه ی کتاب خوانی به اعضا کتاب خوان مرکز ،دعوت از نویسنده ، اجرای همایش ویژه ی کتاب خوانی در روز 28 و اهدا کتاب به اعضا و مدارس را از جمله برنامه های شاخص این مرکز خواند .
استفاده از خرد جمعی در برنامه های کتاب خوانی مراکز
پس از پایان اعلام برنامه ی مسئولین طاهره گرمسیری،کارشناس امور فرهنگی استان ضمن اشاره به تأکید مدیر عامل و مدیر کل کانون استان بر اجرای فعالیت های خلاقانه و جذاب و با ذکر این نکته که مطالعه باعث شکل گیری ارزش های گوناگون در کودکان و نوجوانان می شود گفت با توجه به این که ذهن کودکان مانند لوح سپیدی است که آ ن چه را که می بیند و می شنوندو در آن ثبت می شود ،کتاب و به ویژه کتاب های خوب موجود در کانون این بستر را فراهم می کند تا مربیان از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند،وی در ادامه  گفت:
از همکاران پر تلاشم برای برنامه ریزی ها تشکر می کنم و یاد آور می شوم که این هفته بهانه ای است برای جذب مجدد اعضا یی که پس از بازگشایی مدارس به مرکز مراجعه نمی کنند و خوش حال هستم که دوستان طرح هایی را در این زمینه ارائه کردند و همکاری های خوبی با نمدارس در این زمبنه داشته اند.
وی هم چنین از مراکز خواست اگر چنان چه طرح یا تجربه ی موفقی داشته اند آن را اطلاع دهند و با همکارانشان به اشتراک بگذارند و اگر چنان چه طرحی را امسال و یا سال های گذشته برنامه ریزی کرده اند که خوب پیش نرفته است،علل آن را جستجو کرده و در شورا مطرح کنند تا با خرد جمعی به نتیجه برسند .
  کتاب خوانی در کانون محور تمام فعالیت ها است
مهری فلاح،معاون فرهنگی کانون استان البرز نیز ضمن اشاره به این نکته که کتاب و کتاب خوانی در کانون ،محور تمکام فعالیت ها است گفت :
از همکارانمان در مراکز انتظار داریم که به فعالیت هایی که اجرا می کنند ،پس از اجرا هم نگاه داشته باشند و آن ها را از لحاظ کیفی و کمی بررسی کنند .
به دنبال ایده های ناب باشید
علی رضا جلالی مدیر کل کانون استان البرز پس از شنیدن گزارشات همکاران در پایان این بخش ضمن تشکر از مسئلین و مربیان  جهت برنامه ریزی فعالیت ها متناسب با نیازهای مخاطبان مراکز گفت: در کار ها به دنبال ایده های ناب و تازه بگردید و محدود به فعالیت هایی که مکتوب کرده اید نباشید وی افزود:هر مرکزی باید متناسب با علایق و نیازهای مخاطبان و درراستای اهداف کانون به اجرای فعالیت بپردازد .
 وی افزود:همین امروز پس از این جلسه با همکاران تان در مرکز به دنبال فکر های جدیدی غیر ز این ها بگردید ومطمئن باشید  برنامه های بیشتر را خواهید یافت .
اجرای برنامه ها در فضای همدلی و صمیمیت بین مربیان ،مسئولین و اعضا و هم چنین گزینش کتاب های مناسب هر گروه سنی از بین کتاب های موجود،از خواسته های مدیر کل از مسئولین بود .
مدیر کل کانون استان در پایان سخنانش از آغاز جلسات مقدماتی طرح انجمن کتاب خوانی ویژه ی مربیان هم زمان با هفته ی کتاب و کتاب خوانی خبر داد.
معرفی کارشناس آموزش و پژوهش و توجه به فعالیت های جشنواره های رضوی
در بخش پایانی این نشست فرزانه عطار صحراگرد به عنوان کارشناس جدید آموزش و پژوهش استان معرفی شد،گفتنی است قبل از این مهری فلاح معاون فرهنگی استان،با حفظ سمت این مسئولیت را نیز بر عهده داشت .
فرزانه عطار صحراگرد نیز ضمن بیان این مطلب که برای هر مسئولیتی به همکاری و هم دلی تمامی همکاران احتیاج است از آنان خواست علاوه بر بخش آموزش در زمینه ی جشنواره های رضوی که وی رابط آن در استان البرز نیز هست،از هم اکنون حضور فعالی داشته باشند و برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام دهند .
  بچه ها باید تشنه مطالعه باشند
سید بهزاد ابوالقاسم حسینی،کارشناس هنری استان نیز در پایان این نشست گفت طرح های کتاب خوانی باید به گونه ای پیاده سازی شوند که اعضا تشنه ی مطالعه شوند .
وی تلفیق فعالیت های فرهنگی،هنری و ادبی از جمله کتاب خوانی همراه با قصه گویی و اجرای نمایش را از جمله راه کارهای مناسب دانشت .
 
گفتنی است فعالیت های مرتبط با هفته یکتاب و کتاب خوانی از 24 تا 30 آبان ماه سال جاری در تمامی مراکز استان اجرا خواهند شد .