بازدید مشاور عالی استاندار البرزو هیئت همراه  از موزه ی تاریخ کانون

محمد حسن موسوی مشاور عالی استاندارالبرز ضمن بازدید از موزه تاریخ کانون بر ضرورت استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های کانون برای ساخت آینده ی بهتر، تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز، صبح روز سه شنبه 19 بهمن 95 ، موزه ی تاریخ کانون در تهران،  پذیرای جمعی از مسوولین استانداری و مدیر کل و معاون فرهنگی کانون استان البرز بود .
در ابتدای این برنامه ی بازدیدی این هیئت،  از بخش های مختلف موزه ی تاریخ کانون که گامی به جلو و نگاهی به گذشته را راهی برای رسیدن به فردایی روشن می داند، از جمله آشنایی با مفهوم تاریخ ، آشنایی با مراحل مختلف زندگی انسان، منظومه ی شمسی ، آشنایی با ایران قدیم، بخش ویژه ی شناسایی پیدایش و تاثیر آب ، فلسفه ی به وجود آمدن قنات ، چاه و ... دیدار کردند و همراه با دانش آموزان از تالارهای مختلف گذشته و از نزدیک شور و نشاط  بچه ها و نقش آفرینی آنان را در برنامه های مختلف، مشاهده کردند ؛ در ادامه نیز  نشستی صمیمانه در این محل ،  برگزار شد .
سید محمد حسن موسوی، در سخنانی در این نشست ،ضمن تشکر از همکاران موزه ی کانون و مدیر کل کانون البرز، بازدید از موزه را یک اتفاق خوب توصیف کرد و افزود : دیدن نشاط و شادی در بچه ها سبب شد که ما نیز با انرژی بیشتری به فعالیت بپردازیم .
وی با تاکید بر این که شخصیت انسان ها از سنین کودکی شکل می گیرد ، افزود :خیلی مهم است که ما با معرفی توانمندی های ایرانیان از گذشته تا به حال،  نیاز جامعه ی آینده را بدانیم و با آینده نگری برای بچه ها برنامه های مفید و خلاقانه تولید کرده و ضمن کشف استعداد آن ها،  زمینه های شکوفایی و بروز خلاقیت شان را فراهم کنیم .
این مقام مسوول با تاکید برکثرت اطلاعات در عصر حاضر،افزود :
ایرانیان خوش بختانه در هر جایی ، منشا تحول بوده اند و هر جا که کار به صورت دلی انجام شده ، اثر گذاری ویژه ای را داشته است و ادامه داد:
من به همکاران کانون تبریک می گویم که شغل به این خوبی دارند که زبانش ، زبان هنر است  و افزود :
مشارکت بچه ها در اجرای برنامه ها بسیار خوب است و حتما باید همکاران بخشی را در نظر بگیرند که مهارت های موجود در مجموعه موزه تاریخ  به دانش آموزان منتقل شود.
مشاور عالی استاندار هم چنین در خصوص طرح های در دست اقدام در استان البرز مطالبی را بیان و عنوان کرد که به جهت تنوع اقوام در استان، توان بسیار خوبی وجود دارد و امید است که با آینده نگری مناسب و بهره گیری از تلاش های هنرمندان و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی،  بتوان در استان البرز مرکز مشابه و یا مراکزی با موضوعات مردم شناسی ، قومیت ها و ... را دایر کرد .
محمود مروج ، مدیر کل کانون البرز نیز در سخنانی ،ضمن اشاره به استان البرزو ظرفیت های آن  و اشاره به عملکرد خوب موزه ی تاریخ و تشکر از همکاران این مجموعه ،  از تعامل به عنوان یک فرصت بسیار خوب یاد کرده و گفت :
ما باید فصل مشترک کاری مان را با نهادهاو سازمان های مختلف، یافته و ضمن به انجام رساندن اهداف سازمانی ، در خصوص اهداف سازمان ها که منجر به حفظ جامعه و ساخت آینده ی روشن برای بچه ها می شود، تلاش کنیم .
نرگس خاتون برزگر ، مدیر موزه ی تاریخ کانون نیز در سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه ی موز ه که در ابتدای تاسیس، مرکز فرهنگی ، هنری بوده و سپس با تشکیل یک تیم پژوهشی ،  کارگاه هایی با موضوع تاریخ در آن تشکیل شده و پس از دیدن استقبال اعضا ، در سال1371 به شکل رسمی ، تبدیل به موزه ی تاریخ شده است ، تعامل سازنده را منشا تحرک و پویایی خواند وضمن اشاره به روش های آموزش غیر مستقیم در کانون و  معرفی همکاران این مرکز و تاکید بر اجرای تمام فعالیت ها پس از انجام کارهای پژوهشی  افزود :
موزه ی تاریخ کانون بر خلاف سایر موزه ها ، موزه ی اشیا نیست، بلکه گامی است در جهت تشریح مفاهیم برای کودکان ونوجوانان و دغدغه ی همکاران موزه ی تاریخ این بوده است که تولید فکر و محتوا کنند برای مخاطبان و این تجربیات را به علاقه مندان انتقال دهند .
وی افزود : اگر چه نمایشگاه هایی برپا شده و بخشی از تجربیات همکاران به اشتراک گذاشته شده است ، اما با توجه به این که این موزه ، تنها موزه ی تخصصی کودک ونوجوان است ، انتظار می رود تعاملات بیشتری صورت گیرد.
وی هم چنین گفت : ما همواره به دنبال تغییر روش ها و موضوعات و به روز کردن اطلاعات هستیم و در این زمینه خود کفا بوده ایم و خوش بختانه در بازخوردهایی که از بازدید کنندگان موزه گرفته ایم ، متوجه شده ایم که آن چه در اهداف موزه تعریف کرده ایم تا حد بسیار زیادی به بچه ها منتقل شده است .
علی رضا حدادی از همکاران مرکز تجربیات هنری و ایده های  نو کانون نیز در سخنانی ،  ضمن اشاره به این که تمامی ابزار و وسایل موزه توسط خود همکاران تولید شده است و به هیچ وجه سفارشی نیست و  تعداد قریب نه هزار نفر بازدید کننده ی سالانه از موزه ی تاریخ کانون بازدید می کنند،  گفت :
در موزه ی تاریخ سعی شده که تحقق اهداف به شکل کاملا به شکل عملی و با برنامه ریزی باشد و خوش بختانه تا کنون توانسته است در این زمینه موفق عمل کند و همواره مورد توجه مسوولین بوده است .
عبدالله حاجی وند و حسن اشرفی اسلامی از هنرمندان به نام مرکز تجربیات هنری و ایده های نو کانون و سایر کارشناسان پژوهشی و مربیان موزه ی تاریخ کانون نیز در سخنانی مطالب مختلفی از جمله به کار گیری تمام هنر ها برای بچه ها و فراهم کردن زمینه ی آشنایی کودکان ونوجوانان با هنرهای گوناگون، حک کردن مفاهیم با زبان هنر ، ضرورت اقدام های مسوولانه ،فراهم کردن زمینه ی استفاده از امکانات مختلف برای تمام کودکان و نوجوانان، آموزش مهارت های اجتماعی ، توجه به کودکان مناطق محروم و احداث موزه های ویژه کودکان ونوجوانان در زمینه های مختلف را مطرح کردند.
در پایان این نشست نیز عبدالحسینی، از مسوولان اتاق فکر استانداری البرز به توجه کردن به حاشیه ی شهر ها و فراهم کردن زمینه ی استفاده از امکانات این چنینی با پشتیبانی همکاران کانون و سایر نهادها را از اولویت های کاری استان خواند و افزود : ما سعی خواهیم کرد که در استان البرز با تکیه بر هویت و قدمت استان، از کلیشه ها فاصله گرفته و برای بچه ها به ویژه کودکان مناطق محروم برنامه های خلاق تولید کنیم .
بازدید از کارگاه آثار هنری تولید شده توسط حمید رضا رضایی، پایان بخش این برنامه بود .