زبان تصویر جذاب ترین روش در انتقال پیام به مخاطب است

دکترحمید محمد قاسمی پژوهشگر و مدرس دانشگاه با حضور در کانون پرورش فکری مازندران، زبان تصویر را جذاب ترین روش در انتقال پیام به مخاطب عنوان نمود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران ، در نشستی که با حضور این پژوهشگرو اعضای شورای فرهنگی کانون که در دفتر استان صورت پذیرفت، دکتر قاسمی به ضرورت انتقال پیام در قالب مفاهیم تصویری بخصوص برای کودکان ونوجوانان اشاره کرد.
وی با تاکید بر ایجاد کارگروه انتقال مفاهیم دینی به کودکان ونوجوانان از برگزاری این نشست به عنوان اقدامی موثر و مفید درزمینه سازی انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به اعضای کانون استقبال کرد و افزود: معصومین(س) آموزه های دینی را با روشی بدیع و خلاقانه به مخاطبان خود القا می نمودند که می توان با بازشناسی این روش ها گستره فعالیت های آموزشی و تربیتی را ارتقا بخشید.
قاسمی یکی از دغدغه ای جدی هنرمندان و مبلغان و همه کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت می کنند را انتقال مفاهیم عمیق و ژرف در قالبی ساده و روان عنوان کرد و قدرت ونحوه انتقال مفاهیم را به صورت شیوا وقابل فهم برای همه به عنوان "شبه معجزه " نام برد.
این پژوهشگر با بیان اینکه تا کنون در انتقال مفاهیم دینی به روش جذاب و مناسب، توفیق چندانی نداشتیم تصریح کرد:یک حلقه مفقوده بین هنر و دین وجود دارد؛ یعنی دیندارانی که بعضا با زبان هنر آشنا نیستند و بعضا هنرمندانی که با زبان دین آشنایی چندانی ندارند، که اگر این رابطه به شکل درست خود برقرار باشد یقینا شاهد تاثیرات شگرفی در حوزه انتقال مفاهیم دینی خواهیم بود.
وی از تصویر به عنوان یک از تکنیک های موجود در قرآن و بیان معصومین یاد کردوگفت: معنای تصویر در عالم ادبیات با هنر متفاوت است و در تصویر گری مفاهیم، سخن در قالبی تجسمی وقابل لمس بیان می شود.
وی مهارت در این نوع انتقال را گونه ای از سخن گفتن عنوان کرد که افراد بجای شنونده بودن بتوانند بیننده باشند که اگر مربیان و معلمان با این مهارت ها آشنا گردند می توان موفقیت آموزشی را نیز شاهد بود.
این استاد دانشگاه یاد آور شد: نماد یکی دیگر از تکنیک های انتقال معانی است که ما در مسیر تعلیم و تربیت موفق کمک خواهد کرد و قرآن به عنوان نمونه ای کامل در این خصوص است که شاهد وجود تصویر گری های شگرف و نماد سازی های بدیع در آن هستیم .
وی با اشاره به نمونه داستان هایی از قرآن و همچنین آموزه های دینی معصومین (س) از سه روش: حرکات بدن در کنار سخن گفتن، استفاده از ابزار ها و اشیا و فن ترسیم به عنوان یکی دیگر از فنون موجود در شیوه انتقال مفاهیم پیامبر اسلام و ائمه (ص) یاد کرد که البته در دانش امروز به آن تاکید می شود .
وی در پایان نیز یادآور شد مفاهیم دینی اگر با روش صحیح و جذاب برای کودکان ونوجوانان پیاده شود اثرات مفیدی در تکوین شخصیت و آینده آنان ایفا می نماید و همچنین خواستار بکار گیری این شیوه ها در کانون پرورش فکری شد.
لازم به ذکر است در ادامه این نشست مدیر کانون پرورش فکری مازندران نیز با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جلسات و بکار گیری این شیوه ها در تعلیم و تربیت ، نقش کانون پرورش فکری را در انتقال مفاهیم و آموزه های دینی به کودکان ونوجوانان ضروری دانست و بر ارائه صحیح ومتناسب آن با گروه سنی مخاطبان کانون تاکید کرد.
عزیز زاده گرجی با بیان اینکه از دکتر قاسمی 4 کتاب در خصوص انتقال مفاهیم دینی به چاپ رسیده است خواستار توجه جدی کارشناسان کانون مازندران به بررسی تالیفات این محقق در حوزه انتقال مفاهیم دینی  به اعضای کانون شد .
وی افزود بحمدالله مدیر عامل محترم کانون نیز از از چنین ایده ها و طرح ها برای تقویت نگرش های دینی و معارف اسلامی  حمایت می کند، لذا ضرورت دارد تا با بررسی کارشناسی و مطالعه آثار یاد شده به تهیه شیوه نامه ای بپردازیم که انشاالله به روشی جدید و موثر در انتقال پیام برای اعضای کودک ونوجوان منتهی گردد.
مدیر کانون پرورش فکری مازندران تصریح کرد: نیاز به دین در حوزه کودکان ونوجوانان به عنوان آینده سازان کشور کاملا مشهود است و در برنامه ریزی کانون هم تبیین گردیده است لذا می بایست مباحث لازم و مورد نیاز را در حوزه تعلیم و تربیت دینی و عینی سازی آن در قالب آموزه های تربیتی بازشناسی نمود و در این خصوص با توجه به چنین منابعی می توان سرعت نیل به این اهداف را بیشتر کرد.
این مسوول اظهار داشت: می توان مفاهیم این کتاب و سایر آثار موجود را در قالب قصه ، پویا نمایی، شعر و سایر فعالیت ها پیاده کرد و به صورت کتاب ونرم افزاربه مخاطب خود ارائه دهیم و همچنین با همت مجمع خیرین کتاب هم می توان کار های ارزنده ای در حوزه انتشار این گونه مفاهیم در قالب کتاب های کانونی اقدام کرد.
گرجی اظهار امیدواری کرد با توجه به برنامه های سال 91 در کانون و رویکرد کیفی سازی این برنامه ها بیش از گذشته ضرورت توجه و اهتمام کارشناسان کانون در انتقال و پیاده سازی مفاهیم ناب و ارزشمند دینی برای کودک ونوجوان امری شایسته و در خور توجه می باشد.
وی دعوت از صاحب نظران و اندیشمندان را در جلسات کارشناسی کانون گامی موثر در جهت سوژه یابی و تقویت نگاه کارشناسانه عنوان کرد که می تواند کانون را در جهت تحقق فعالیت های 40 گانه اش یاری بخشد.