امدادگران فرهنگی کانون در کنار کودکان و نوجوانان زلزله زده آذربایجان شرقی

در این گونه حوادث کودکان و نوجوانان در معرض بیشترین آسیب های روحی هستند.

اشاره:

زلزله حادثه تلخی است که تجربه اش تا سال های بسیار در ذهن و زبان می ماند.عواقب و آثار این حادثه علاوه بر تلفات جانی و مالی بر روح و روان زلزله زدگان نیز بسیار تاثیر گذار است.در این میان کودکان و نوجوانان در معرض  بیشترین آسیب های روحی هستند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همه حوادث و بلایای طبیعی و حتی در مواقع بروز حوادثی نظیر جنگ و بی خانمانی همیشه در کنار کودکان است  تا با  برنامه ها و فعالیت های مربیان خود گوشه‌ای ازاین آلام را تسکین دهد و به کودکان و نوجوانان این نکته را آموزش دهد که در مواقع بحران چگونه باید در کنار سختی ها جریان زلال زندگی را ادامه داد.

با وقوع زلزله در آذربایجان شرقی ، کودکان و نوجوانان برخی از شهرها و بسیاری از روستاهای این استان دچار آسیب شدند .کانون نیز بر اساس وظایف ذاتی خود وارد عمل شد تا در این حادثه تلخ  کنار کودکان و نوجوانان باشد.آنچه در پی می آید گزارشی است از این حضور که البته همچنان نیز ادامه دارد.

 

 

 

همدردی کانون با کودکان و نوجوانان روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی

مدیر و جمعی از همکاران کانون استان آذربایجان شرقی در نخستین روزهای وقوع زلزله با حضور در تعدادی از روستاهای زلزله زده در اطراف شهرستان ورزقان ضمن اهدای کتاب و سرگرمی و عروسک سارا با کودکان ونوجوانان این روستاها ابراز همدردی کردند

در این بازید  چگونگی اجرای فعالیت های فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان زلزله زده به ویژه در روستاهای اطراف از دیگر مواردی بود که در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین  برای کودکان ونوجوانان روستایی برخی از تولیدات کانونی، نظیر کتاب،ملزومات نقاشی و عروسک سارا اهداء شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی از بین شهرهای زلزله زده در ورزقان و اهر دارای مراکز فرهنگی هنری است و خوشبختانه ساختمان این دو مرکز در زلزله اخیر با آسیب جدی مواجه نشده اند.

 

 

پیام همدردی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی

" حجت الاسلام الیاس ابراهیمی" که برای بازدید از برخی روستهای زلزله زده به مناطق سفر کرده بود با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در خصوص زلزله اخیر افزود: «وظیفه خطیر تمام مسئولان و مردم تسکین آلام آنان است و در این راستا کانون با همه توان در خدمت کودکان ونوجوانان مناطق زلزله زده خواهد بود.»

وی با بیان این که بسیاری از نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان به همت مردم و مسئولان رفع شده است افزود:«باید نیازهای روحی این عزیزان نیز مورد توجه قرار گیرد و در این راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توزیع اقلام فرهنگی نظیر کتاب،ملزومات نقاشی و سرگرمی های سازنده و نیز اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی هنری تلاش خواهد کرد تا به این نیاز مهم کودکان و نوجوانان نیز پاسخ دهد».

"ابراهیمی" وظیفه متولیان فرهنگی را در این خصوص بسیار مهم دانست و تصریح کرد:« تلطیف نمودن این فضای غم بار و قابل تحمل کردن آن برای بازماندگان از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد».

وی با تشکر از پیگیرهای مجدانه "سید صادق رضایی" مدیر عامل کانون در خصوص وضعیت کودکان و نوجوانان زلزله زده از مدیران ستادی و استانی نیز مربیان و دیگر همکاران کانون از سراسر کشور به جهت ابراز همدردی و اعلام هر نوع همکاری قدردانی کرد.

مدیر کانون استان آذربایجان شرقی همت مسئولان و به ویژه اقشار مختلف مردم در امداد رسانی به سانحه دیدگان زلزله را ستودنی دانست و این وحدت و همدلی را که یادآور بسیج همه نیروها در هشت سال دفاع مقدس است را مورد تقدیر قرار داد.

 

استقبال از برنامه‌های کانون در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در مناطق زلزله زده، ضن اهدای برخی از تولیدات کانون، برنامه های متنوعی همچون: قصه گوئی و نمایش خلاق ،پخش فیلم،کارگاه ها ی هنری برگزار می‌کنند.

چند روز پس از وقوع زلزله  "ناصر ضرابی" مشاور مدیر عامل و دبیر مجمع همکاری های فرهنگی،هنری کانون به همراه "حجت الاسلام ابراهیمی" مدیر کانون آذربایجان شرقی از برخی از مناطق زلزله زده بازدید کردند.

در این بازدید بازیابی روحیه کودکان و نوجوانان این مناطق و ایجاد فضایی مناسب برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری از جمله اهداف حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روستاهای زلزله زده عنوان شد."ضرابی" با تاکید بر این که مربیان کانون به عنوان امدادگران فرهنگی در این مناطق حضور خواهند داشت ، از تاکیدات مدیر عامل کانون در این خصوص خبر داد.

مشاور مدیر مدیر عامل کانون که در جمع مربیان کانون شهرستان اهر صحبت می کرد، عزم و اراده کانون استان آذربایجان شرقی برای حضور گسترده در مناطق زلزله زده را مورد تمجید قرار داد و گفت:«خوشبختانه با همتی که مردم و مسئولان در رفع نیازهای اولیه زلزله دیدگان به عمل آورده اند فرصت مناسبی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی به ویژه برای مخاطبان کودک ونوجوان به وجود آمده است».وی بسیج فرهنگی کانونی‌ها درحوادث و بلایای طبیعی را از جمله نقاط درخشان فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان عنوان کرد.

در همین حال مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی نیز خبر از حضور مربیان دیگر شهرها و استان های کشور در مناطق زلزله زده داد و گفت:«با هماهنگی‌ها‌ی انجام شده برخی از مربیان علاقه مند از شهرهای مختلف کشور در کنار مربیان کانون استان آذربایجان شرقی به مناطق زلزله زده اعزام می‌شوند.

"ابراهیمی" حضور کتابخانه های سیار و ایجاد پایگاه هایی برای اجرای فعالیت های فرهنگی را از دیگر برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

 

کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی به یاری زلزله زدگان شتافتند

کودکان و نوجوانان شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی با حضور در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن ارسال هدایای نقدی و غیر نقدی با همسالان زلزله زده خود ابراز همدردی کردنداین کمک ها در پی وقوع حادثه زلزله در شهرستان‌های اهر،هریس ،ورزقان و روستاهای اطراف ارسال شده است.

برپایی کارگاه های ادبی و هنری به یاد درگذشتگان و سانحه دیدگان و ارسال دلنوشته های ادبی برای کودکان و نوجوانان زلزله زده از دیگر برنامه‌های مراکز کانون آذربایجان‌شرقی به همین مناسبت بوده است.

در ادامه اجرای فعالیت های کانون در مناطق زلزله زده 2 ایستگاه شهری در اهر و ورزقان ،5 ایستگاه روستایی و 4 کتابخانه سیار توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و با تجهیزات کامل مستقر شد تا امداد رسانی فرهنگی با شدت بیشتری پیگیری شود.

 

مدیر عامل کانون از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی بازدید کرد

'سید صادق رضایی' پیش از بازدید از مناطق زلزله زده، درمراسم اعزام امدادگران فرهنگی کانون به این مناطق ،در تبریز حضور یافت.در این بازدید‌ها مدیر عامل کانون با جمعی از کودکان و نوجوانان مناطق زلزله زده گفتگو کرد.

بازدید از مراکز کانون در شهرهای اهر و ورزقان و نیز برخی از ایستگاه‌ها و پایگاه‌های ثابت وسیار روستایی کانون در این مناطق، از دیگر برنامه های سفر "سید صادق رضایی" به شهرها و روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی بود.

مدیر عامل کانون در جریان سفر خود از نزدیک در جریان میزان آسیب به ساختمان های کانون در اهر و ورزقان قرار گرفت و در خصوص نحوه ادامه فعالیت این مراکز، نکاتی را به مربیان این مراکز یادآور شد.

در این بازدید که "حجت الاسلام ابراهیمی" مدیر کانون استان آذربایجان شرقی،"ضرابی "مشاور مدیر عامل و دبیر مجمع هماهنگی های فرهنگی هنری،"مروج" مدیر هماهنگی امور استان‌ها و "الهوردی زاده" مدیر کانون استان اردبیل نیز حضور داشتند، تعدادی از کودکان و نوجوانان حاضر در ایستگاه‌ها و پایگاه‌های کانون به اجرای برنامه پرداختند و برخی از آنان دلنوشته های خود را در باره زلزله اخیر قرائت کردند.

همچنین در جریان سفر مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آذربایجان شرقی امداگران فرهنگی کانون به شهرها و روستاهای زلزله زده اعزام شدند.این مراسم با حضور جمعی از اعضاء و مربیان در مجتمع کانون تبریز برگزار شد.

 

مدیرعامل کانون: ایرانیان مشارکت کنند

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از خانواده‌های ایرانی خواست تا هدایای فرهنگی خود را برای کودکان ساکن در مناطق زلزله در اختیار کانون قرار دهند تا این هدایا به مناسبت روز جهانی کودک به بچه‌های آسیب دیده از این واقعه‌ی دردناک اهدا شود.

سید صادق رضایی در جریان بازدید از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از ایجاد یک نهضت فراگیر در سراسر کشور برای جمع آوری کتاب، بازی، سرگرمی‌ و دیگر اقلام فرهنگی به مناسبت روز جهانی کودک برای کودکان و نوجوانان زلزله‌زده خبر داد و خواستار اطلاع رسانی گسترده رسانه‌های جمعی در این زمینه شد.

روز جهانی کودک همه ساله 16 مهر برگزار می‌شود و بنا به گفته‌ی مدیر عامل کانون محور اصلی بسیاری از برنامه‌های آن، بچه‌های آسیب دیده از این واقعه‌ی‌ دردناک خواهند بود.وی در عین حال ابراز امیدواری کرد در شهرها و روستاهای زلزله‌زده‌ای که فاقد کتابخانه‌های ثابت یا سیار کانون هستند نسبت به راه اندازی این مراکز اقدام شود.

مدیرعامل کانون به تجربه حضور تریلی نمایش سیار کانون در مناطق زلزله زده و استقبال کودکان و نوجوانان از این تریلی اشاره کرد و خواستار آن شد که این برنامه با هماهنگی‌های لازم در شهرها و روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی نیز اجرا شود.وی که برای شرکت در مراسم اعزام امدادگران فرهنگی کانون به مناطق زلزله زده به آذربایجان شرقی سفر کرده بود همچنین بر ضرورت توجه به کاهش آسیب‌های روحی کودکان و نوجوانان این مناطق تاکید کرد.

رضایی با اشاره به این‌که بیشترین آثار روحی و روانی در حوادث و بلایای طبیعی متوجه کودکان و نوجوانان است تصریح کرد باید با اجرای فعالیت‌های فرهنگی به کودکان و نوجوانان یاد داد در مقابل هر چیزی که در این گونه حوادث و بلایا ازدست می‌دهند صبوری کنند.وی افزود : کودکان به جهت سن و سال خود هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند و این موضوع باید به آن‌ها آموزش داده شود.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین تصریح کرد اگر بچه‌هایی که در این حوادث آسیب روانی دیده‌اند و پدر و مادر یا خواهر و برادر خود را از دست داده‌اند رها شوند به هیچ عنوان شدت این آسیب‌های روانی بر روی آنان قابل سنجش نیست و باید با برنامه‌ریزی مناسب دراین گونه مواقع آنان را از این آسیب‌ها دور نگه داشت.

رضایی با تاکید بر حضور فعال کانون در حوادثی این چنینی افزود: با این نگاه است که کانون در هنگام وقوع بلای طبیعی وارد عرصه می‌شود تا این آسیب‌ها را با فعالیت‌هایی مانند قصه و نمایش و کتاب کاهش دهد و به بچه‌ها تفهیم کند که در این گونه مواقع باید صبر و تحمل کرد.

مدیر عامل کانون با اشاره به‌این که از نخستین روزهای وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و به همت مدیریت و همکاران کانون این استان خوش‌بختانه کارهای خوبی انجام گرفه است، راه‌اندازی پایگاه‌ها و ایستگاه‌های ثابت و سیار شهری و روستایی در مناطق زلزله زده را اقدامی موثر در کاهش آلام روحی کودکان و نوجوانان این مناطق برشمرد.

وی تاکید کرد: نباید در این‌گونه برنامه‌ها دنبال کمیت باشیم حتی اگر یک بچه نیز در چادرهای کانون در مناطق زلزله زده حاضر شود برای ما مهم است و باید به بهترین نحو فعالیت‌ها اجراشود و فعالانه در این مناطق حضور داشته باشیم.

رضایی با اشاره به هم‌دردی کودکان و نوجوانان سراسر کشور در خصوص زلزله اخیر و برنامه‌های مراکز کانون دراین زمینه افزود : ابراز احساسات بچه‌ها نسبت به همسالان زلزله زده‌ی خود امر بسیار خوبی است که از طریق فعالیت‌های ادبی، هنری و فرهنگی انجام می‌گیرد و باید تداوم داشته باشد.

پیش ازسخنان سید صادق رضایی ، حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی مدیر کانون استان آذربایجان شرقی گزارشی از اقدام‌های انجام شده در خصوص فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده را بیان کرد.وی راه‌اندازی و تجهیز 5 ایستگاه ثابت روستایی، دو ایستگاه ثابت شهری و 4 کتاب‌خانه سیار را از جمله این اقدام‌ها عنوان کرد و افزود: کانون از نخستین روزهای وقوع زلزله حضور فعالی در این مناطق داشته است.

ابراهیمی از مساعدت‌های مدیرعامل کانون دراین زمینه قدردانی کرد و افزود: مدیرعامل کانون نخستین فردی بودند که از نخستین ساعت‌های وقوع زلزله پیگیر وضعیت همکاران استان هم بودند.وی همچنین از همکاری مدیران استانی و ستادی کانون و مساعدت آنان در اعزام کتاب‌خانه‌های سیار از استان‌های آذربایجان غربی،زنجان و اردبیل قدردانی کرد.

در این مراسم ناصر ضرابی مشاور مدیرعامل، محمود مروج مدیر هماهنگی استان‌ها و ناهید اللهویردیزاده مدیر کانون اردبیل نیز حضور داشتند.

حضور سید صادق رضایی در تعدادی از شهرها و روستاهای زلزله‌زده و بازدید از تعدادی از ایستگاه‌ها و پایگاه‌های شهری و روستایی کانون و گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان زلزله‌زده از دیگر برنامه‌های مدیر عامل کانون در این روز بود در عین حال وی پیش از عزیمت به این مناطق، نمایشگاه عکس حضور کانون در شهرها و روستاهای زلزله زده استان را در مجتمع کانون تبریز افتتاح کرد

 

با همکاری حوزه هنری کشور؛

مربیان کانون عروسک های شکرستان را در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی به روی صحنه بردند

با ارسال 500 عروسک از عروسک های مجموعه شکرستان مجموعه ای از نمایش های عروسکی با حضور شخصیت های معروف این مجموعه پرمخاطب برای کودکان و نوجوانان مناطق زلزله زده اجراء می شود. کانون استان گلستان با اعزام کامیونت نمایش سیار خود به مناطق زلزله زده در اجرای این نمایش ها همکاری می کند.

این عروسک ها توسط حوزه هنری کشور به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی اهداء شده بود براساس هماهنگی های به عمل آمده قرار است مرحله دوم ارسال این عروسک ها نیز توسط حوزه هنری انجام پذیرد. با برنامه ریزی ها ی به عمل آمده این نمایش ها در برخی از شهرها و روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی به روی صحنه می رود.

 

.قدردانی وزیر آموزش و پرورش از فعالیت های کانون در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

دکتر حمید رضا حاجی بابایی در بازدید خود از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ضمن اهدای تولیدات کانون به کودکان و نوجوانان روستایی خواستار ادامه کمک ها ی فرهنگی به این مناطق شد.

 وزیر آموزش و پرورش درحاشیه این بازدید و در گفتگوئی با وب سایت خبری کانون ضمن تقدیراز برنامه ها و فعالیت های انجام شده توسط کانون در مناطق زلزله زده استان بر نقش این فعالیت ها در ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

"محمد رضا حاجی بابایی" تصریح کرد:«امکاناتی که کانون در اختیار کودکان و نوجوانان این مناطق قرار داده است در افزایش امید و روحیه کار و تلاش بسیار تاثیر گذار است».

وزیر آموزش و پرورش بر تداوم کمک های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تاکید کرد.اهدای تولیدات فرهنگی کانون نظیر عروسک های سارا و مبارک،کتاب و سرگرمی های سازنده از جمله برنامه‌های بازدید وزیر آموزش و پرورش و هیئت همراه بود.حجت الاسلام ابراهیمی" مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد.

انعکاس اخبار امدادگران کانون در صدا و سیما رسانه ها

خبر حضور امدادگران فرهنگی کانون در مناطق زلزله زده باتاب گسترده ای در رسانه ها جمعی داشت.علاوه بر پخش اخبار این حضور در برنامه های مختلف صدا و سیمای مرکز سهند خبرگزاری ها و مطبوعات نیز از فعالیت های کانون در این بخش استقبال کردند.برنامه های کودک و نوجوان شبکه استانی در چندین نوبت با حضور در ایستگاه های ثابت کانون در این مناطق اقدام به ضبط برنامه های روزانه خود و پخش از شبکه سهند کردند.