گزارشی از هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در استان خراسان جنوبی

هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون همزمان با سراسر کشور پانزدهم مهر ماه 1391در سطح مراکز فرهنگی هنری ثابت استان خراسان جنوبی پرشور تر از سال قبل برگزار شد و پذیرای حضور گرم  قریب به دوازده هزار و 500 نفر از کودکان و نوجوانان شد. آنچه در این گزارش آمده است بیانگر چگونگی اجرای این جشنواره در سطح استان خراسان جنوبی می باشد.
 
آغازجشنواره "یک هفته با کانون" در بیرجند
عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی صبح 15 مهر1391در افتتاحیه این جشنواره با اشاره به مشکلات کودکان زلزله زده آذربایجان شرقی، گفت: در راستای کمک و همدردی با این کودکان حادثه دیده بسته‌های فرهنگی توسط اعضای مراکز فرهنگی و هنری استان تدارک دیده و به این مناطق ارسال شد تا آنان نیز در شادی روز جهانی کودک سهیم باشند.
وی افزود: خداوند استعدادها و توانایی های زیادی به انسان داده که باید از آنها استفاده کنیم.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: حس خلاقیت و تلاش در کودکان باید تقویت شوند و کنجکاو بودن را یاد بگیرند.
صمدی سوال کردن را برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری دانست و گفت: سوال کردن باعث می شود تا کودک خلاق شود و شیوه‌های جدید را بیاموزد.
وی با بیان اینکه کودکان باید دقت بالایی داشته باشند، اظهار کرد: از بهترین روش هایی که باعث می شود کودکان و نوجوانان خلاق شوند انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مثل قصه گفتن، نقاشی کردن و شرکت در کارگروهی است.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: در جشنواره یک هفته با کودکان قرار است با کارهای فرهنگی، هنری و ادبی زمینه برای خلاقیت کودکان آماده شود.
صمدی کارگاه‌های نقاشی، سفال‌گری، عکاسی، انیمیشن، غرفه فعالیت‌های دینی، پژوهشی و کاردستی را ازجمله کارگاه‌های این جشنواره عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: غرفه بازی‌های رایانه‌ای این جشنواره فرصتی است که کودکان و نوجوانان با بازی‌های رایانه ای سالم آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
در مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون جمعی از مسوولین استانی و اصحاب رسانه ، دانش آموزان مدیران مدارس و معلمین حضور داشتند.
 
قرائت بیانیه روز جهانی کودک توسط عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رادیوی خراسان جنوبی
همزمان با 16 مهر ماه و روز جهانی کودک، عضو مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند میهمان برنامه صبح شرقی رادیوی خراسان جنوبی شد و بیانیه روز جهانی کودک را قرائت کرد.
فاطمه کمندی عضو کودک مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند با حضور در برنامه زنده صبح شرقی رادیو بیانیه روز جهانی کودک را به نمایندگی از سوی کودکان استان خراسان جنوبی، قرائت کرد.
در همین حال طی یک ارتباط تلفنی با مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی،عبدالرضا صمدی به تشریح برنامه های هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در برنامه صبح شرقی رادیو پرداخت.
 این در حالی است که بیانیه روز جهانی کودک توسط 4 نفر از کودکان عضو مراکز فرهنگی هنری بیرجند درمرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند و محل  برگزاری هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون با حضور تهیه کننده برنامه کودک شبکه استانی خاوران ضبط و در برنامه کودک پخش شد.
برنامه‌های نماشوم ، سراچه و هنر و اندیشه رادیوی خراسان جنوبی  نیز با ضبط گزارش هایی از هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند،  با مسوولین و کودکان حاضر در جشنواره به گفتگو نشستند و حاصل این گفتگو ها را در این برنامه‌های رادیویی پخش کردند.
 
تکریم کودکان و رعایت حقوق آن‌ها وظیفه همه‌ی بزرگترها است
عبدالرضا صمدی در مراسم جشن روز جهانی کودک با تإکید بر این مطلب گفت: تکریم کودکان و رعایت حقوق آنها وظیفه همه‌ی بزرگترها است و این در دین مبین اسلام و آموزهای دینی ما توصیه‌های فراوانی شده است.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی افزود:  برگزاری ویژه برنامه‌های روز جهانی کودک بهانه‌ای برای توجه بیشتر به کودکان است، تا اولیای تربیتی و مسوولین  برای پرورش استعدادهای  کودکانی که در آینده هدایت جامعه را عهده دار خواهند بود ، برنامه ریزی صحیح داشته باشند.
وی از مسوولین خواست قدر این روز را بدانند و با توجه به مشکلات دنیای کودکان تلاش کنند تا این عزیزان دوران کودکی را با آرامش، شادی همراه با آموخته های دینی سپری کنند.
صمدی با اشاره به مفاد پیمان نامه حقوق کودک اظهار داشت: ماده 6 پیمان نامه حقوق کودک بقا و زندگی را از حقوق کودک می‌داندو همه ی این ها در دین اسلام نهفته است اما شاید باور ما نسبت به آموزه های دینی کمتر باشد.
وی کودکان را پایه های رشد و ارتقاء یک جامعه دانست و افزود: توجه به همه ی ابعاد زندگی کودکان امری ضروری است که خوشبختانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، استفاده از هنر در تعلیم و تربیت به خوبی دیده شده است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد محقق شدن آن به معنای واقعی باشیم.
 در همین حال صمدی اضافه کرد: امروزه بچه ها به ادبیات مناسب تری برای برقرار ی ارتباط  نیاز دارند و این توجه خانواده ها را می‌طلبد تا برای سرمایه‌های زندگی خود وقت بیشتری بگذراند و زمینه را برای خلاقیت و نوآوری فرزندان خود فراهم کنند.
جشن روز جهانی کودک همزمان با 16 مهر ماه با حضورجمعی از مسوولین، اعضای  کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری بیرجند و خانواده ها و اجرای برنامه های متنوعی از جمله: نمایش طنز جام جهانی توسط اعضای مرکز شماره 2 بیرجند، قرائت شعر، قرائت بیانیه ی روز جهانی کودک ، کلیپ، نمایش فیلم و مراسم تقدیر از فعالان اصحاب رسانه در حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.
 
از فعالان مطبوعات و رسانه ها در حوزه کودک و نوجوان تقدیر شد
همزمان با 16 مهر و برگزاری جشن روز جهانی کودک در حاشیه برگزاری هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند از فعالان عرصه مطبوعات ورسانه در حوزه اخبار کودک و نوجوان تجلیل شد.
روز جهانی کودک فرصت مناسبی بود تا از فعالان عرصه مطبوعات و رسانه در حوزه کودک تجلیل شود.
به همین مناسبت یکی برنامه‌های پیش بینی شده در جشن روز جهانی کودک  تقدیر از کسانی بود که با توجه ویژه به کودکان و نوجوانان  به روایت موفقیت‌ها و کمبود‌ها و مشکلات جامعه آن‌ها می پردازند.
مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی درجشن روز جهانی کودک طی سخنانی از تلاش‌های مطبوعات، صدا و سیما برای توجه ذاتی و اجتماعی و اداری که در راستای معرفی بیشتر حقوق کودکان  دارند ،تقدیر کرد.
عبدالرضا صمدی همت  اصحاب رسانه را درارایه توانمندی‌های کودکان و نوجوانان در بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی بسیار با ارزش خواند و گفت: توجه رسانه ها به اخبار کودک و نوجوان سبب خود باوری کودکان می‌شود و بر رشد اخلاقی ،اجتماعی و دانشی آن‌ها مؤثر است.
بر همین اساس حمید سلحشور مدیر رادیوی استان خراسان جنوبی، عبدا... هادی نیا سرپرست روزنامه خراسان جنوبی، غلامرضا جعفر پور مقدم مدیر مسوول روزنامه آوای خراسان جنوبی و محمود حیدری مدیر مسوول روزنامه بیرجند امروز با اهدای لوح تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
سومین روز از جشنواره یک هفته با کانون با همراهی آتسا شاملو ناظر جشنواره
در سومین روز از هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در استان خراسان جنوبی،آتسا شاملو به عنوان کارشناس ناظر از سوی معاونت فرهنگی کانون در محل برگزاری جشنواره حضور یافت و در جریان چگونگی برگزاری جشنواره در استان قرار گرفت.
آتسا شاملو طی بازدید یک روزه ازغرفه های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون با مربیان و دانش آموزان حاضر در جشنواره به گفتگو نشست.
کارشناس ناظر جشنواره که سال گذشته نیز در هفدهمین جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند حضور داشت، کیفیت اجرای برنامه ها را نسبت به سال گذشته در سطح بالاتری ارزیابی کرد و گفت: اجرای برنامه‌های خلاق با شیوه‌های متنوع به خوبی در تمامی غرفه‌ها مشهود است و این نشان از هم‌فکری و برنامه ریزی دقیق دارد.
شاملو اجرای ویژه برنامه‌هایی را که همه روزه عصر برگزار می شود بسیار مطلوب خواند و گفت: برگزاری ویژه برنامه‌های نمایشنامه خوانی، قصه خوانی و بازی‌های بومی محلی و توجه به کتاب خوانی به ویژه مجموعه کتاب‌های رمان نوجوان امروز به خوبی می‌تواند کانون و اهداف والای آن را به کودکان و نوجوانان به ویژه خانواده‌ها که حضور پررنگی در جشنواره دارند، معرفی کند.
وی اضافه کرد: تقدیر از نوقلمان و نویسندگان آینده و اصحاب رسانه ای که در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند نیز از طرح ها و برنامه‌های خوبی است که اجرای آن باعث تحکیم و تثبیت جایگاه کانون و توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان می‌شود.
 
عضو30 سال پیش کانون و حالا مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری از نمایشگاه یک هفته با کانون در بیرجند بازدید کرد
فرشته اسد زاده  مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری عضو موفق و  قدیمی مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند، پس از 30 سال به دیدار کانون آمد تا ضمن دیدار با مربیان قدیمی و تجدید خاطرات کودکی از جشنواره یک هفته با کانون بازدید کند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری در پایان بازدید از غرفه های مختلف فرهنگی ، هنری، ادبی در هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون گفت: بسیار خوشحالم که امروزهم‌چنان شاهد توانمندی‌های خوبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستم و به خود می بالم که من هم روزی عضو کانون بوده ام .
وی با بیان خاطرات دوران کودکی‌اش در کانون گفت: امروز دیدم اگرچه ساختمان کانون هیچ تغییری نکرده است اما برنامه ها و فعالیت های کانون هم گام با تکنولوژی و دانش روز پیشرفت کرده است و مثل همیشه تولیدات کانون با نشان زیبای مرغک  برتری خود را ثابت می‌کند.
در پایان اسد زاده کارت عضویتش را به شهربانو الوانی مربی قدیمی اش اهدا کرد و برای نقش تمامی خاطرات قشنگی که همیشه در ذهن داشته است از مربی قدیمی اش تشکر کرد.
 
اولین جلسه کمیته تخصصی کودک و نوجوان استان خراسان جنوبی تشکیل شد
همزمان با هفته ملی کودک اولین جلسه کمیته تخصصی کودک و نوجوان استان خراسان جنوبی، پس از تصویب مصوبه کارگروه بانوان و خانواده در استانداری در محل دفتر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دراین نشست با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: سخنان ائمه معصومین و بزرگان دین به ما می‌آموزد که باید برای آینده کودکان با فکر و اندیشه برنامه ریزی کنیم.
عبدالرضا صمدی دنیای کودکان را حوزه گسترده‌ای دانست که انسانیت به معنای واقعی آن دیده می‌شود و مدینه فاضله را می توان در همین دنیای کودکی جستجو کرد.
وی افزود: بایدبا توجه مضاعف از فرصت های ایجاد شده برای انجام برنامه‌های فرهنگی، هنری در خصوص کودکان و نوجوانان استفاده کرد و قبول کنیم کودکان و نوجوانان علاوه بر فضای ‌آموزشی به فضاهای فرهنگی و هنری نیاز دارند تا دنیایی پویا با آینده‌ای درخشان برای آنها فراهم شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کودکان را آسیب پذیرترین قشر جامعه در مواجه با آسیب‌های اجتماعی دانست وگفت: باید بزرگترها به کودکان کمک کنند تا آنها دنیایی آرام را پشت سر گذارند، چراکه این عزیزان مثال دانه هایی هستند که نیاز به محیط و شرایط مناسب برای رشد دارند .
صمدی با اشاره به حوزه گسترده کودک و نوجوان یادآور شد: دانستن موضوعاتی که مربوط به دنیای کودکان و نوجوانان است کمک می‌کند تا الویت بندی مناسبی ازنیازهای آنان داشته باشیم و برهمین اساس بتوانیم اجرای برنامه ها را عملیاتی کنیم و این امر، همکاری تمامی دستگاه های اجرایی را می طلبد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدف کلی از برگزاری کمیته کودک و نوجوان را سیاست گذاری، خط مشی و تعیین جایگاه کودک و نوجوان در ساختار اجتماعی و فرهنگی و لزوم توجه به آن در استان عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد زمینه برای تهیه قوانین و مقررات حوزه کودک و نوجوان، پرهیز از موازی کاری و اتلاف منابع، امکانات و ایجاد زمینه همکاری با سازمان‌های هم‌سو از دیگر اهداف آیین نامه این کمیته است.
وی همچنین بررسی وضعیت کودکان و نوجوانان در مهد کودک‌ها و نشریات کودک و نوجوان و نیز بررسی وضعیت بازی‌های رایانه ای در سطح استان را از موضوعات قابل بحث و بررسی در این کمیته دانست و گفت: ایجاد پارک‌های کودک و نوجوان، سینمای کودک در بیرجند و همچنین ایجاد مرکز نجوم و ستاره شناسی کودکان و تأسیس جایزه ادبی کودکان و نوجوانان از طرح‌های قابل اجرا در حوزه کودک و نوجوان است.
در ادامه جلسه طاهره حمیدی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش، نیز ضمن قدردانی از تعامل خوب کانون با آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد : این تعاملات منشأ خیر، برکت و تعالی اندیشه دانش آموزان باشد تا برای زندگی بهتر آماده شوند.
حمیدی هفته ملی کودک را هفته مبارکی دانست چرا که سازمان‌ها و نهادهایی که با کودکان ارتباط دارند توانستند با هم‌گرایی نسبت به مسائل دنیای کودکان نگاه دقیق‌تر داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فعالیت‌های کانون پرورش فکری را زیر بنایی دانست و گفت: اگر مسوولین نگاهشان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان حساس شود، با برنامه‌ریزی منظم و اصولی آینده درخشانی را برای آنها رقم خواهند زد.
حمیدی در پایان سخنانش اعلام آمادگی کرد  آموزش و پرورش برای تحقق شعار کودک، خانواده و جامعه در کنار دیگر سازمان های فرهنگی تلاش خواهد کرد.
 حاضرین نیز با مروری بر آیین نامه کمیته تخصصی کودک و نوجوان که در ابتدای جلسه در اختیار آنها قرار گرفته بود، پیشنهادات خود را ارائه و مقرر شد در جلسه بعدی موضوعات این آیین نامه مورد بررسی قرار گیرد.
نخستین جلسه کمیته تخصصی کودک و نوجوان صبح 19 مهرماه جاری در دفتر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محمدرضا قائمی کارشناس مسوول آموزش پیش دبستانی،اسماعیل ربیعی رئیس گروه تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، طاهره معصومی فرد‌کارشناس دفتر امور بانوان، مهدیه باقری مشاور بانوان در صدا و سیما، زهرا هادوی کارشناس امور کودکان بهزیستی، عفت قلاسی کارشناس نیروی انتظامی، سمانه اصفیایی کارشناس شهرداری و کارشناسان ستادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
پایان بخش این نشست بازدید حاضرین از هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون بود که در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند در حال برگزاری است .
 
 یک روز عصر با قصه‌خوانی اعضای آفرینش های ادبی
کودکان و نوجوانان عضو آفرینش‌های ادبی کانون برای دیگر دوستان خود در قالب ویژه برنامه ای به قصه خوانی پرداختند .
یکی از اهداف مهم آفرینش‌های ادبی ارائه متون ارشمند به مخاطب است، کتاب ابزار اصلیِ کار مربی ادبی در طول اجرای طرح های ادبی است و فقط با انتخاب کتاب های مناسب می توان الگوهای کامل و درستی در اختیار مخاطبین قرار داد.
بر همین اساس اعضای آفرینش‌های ادبی مراکز فرهنگی هنری بیرجند، در ویژه برنامه‌های یک هفته با کانون در یک فضای پاییزی اقدام به برگزاری قصه خوانی (روخوانی کتاب) برای گروه‌های سنی ( ب، ج و د ) کرد.
تشویق کودکان به مطالعه و صحیح کتاب از جمله اهداف برگزاری ویژه برنامه قصه خوانی بود.
این برنامه با حضور بیش از 80 نفر از کودکان و نوجوانان و خانواده ها در سالن آمفی تئاتر مرکز شماره یک بیرجند برگزار شد.
 
در مراسم بزرگداشت حافظ ، شاعران حوزه کودک و نوجوان شهر بیرجند تجلیل شدند
هم‌زمان با فرارسیدن روز بزرگداشت حافظ، به همت آفرینش‌های ادبی استان خراسان جنوبی مراسم بزرگداشت این شاعر پرآوازه و تجلیل از نویسندگان حوزه کودکان و نوجوانان شهربیرجند در حاشیه جشنواره یک هفته با کانون برگزار شد.
در مراسمی که به بهانه 20 مهر ماه روز بزرگداشت حافظ در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند برگزار شد تعدادی از شاعران و نویسندگان بیرجندی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند تجلیل شدند .
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که خود از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان است، در این مراسم حافظ را شخصیت جهانی دانست که تمامی انسان‌های اندیشمند به وجود او افتخار می‌کنند.
عبدالرضا صمدی نقش فرهنگ، ادبیات و هنر را در تربیت انسان بسیار مؤثر خواند وگفت: تلاش شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و توجه به این قشر از جمعه بسیار ارزشمند است .   
ویدا بزّی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون خراسان جنوبی نیز پیرامون برگزاری این برنامه گفت: کودک و نوجوان همواره در حال آموختن است و در حد امکان مربی ادبی، باید کتاب های منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را به اعضای آفرینش‌های ادبی اعم از کتاب های شعر، رمان، کتب تصویری... در گروه‌های سنی مختلف معرفی کند.
در مراسم گرامیداشت حافظ، اعضا به صورت انفرادی و گروهی به  زیبایی غزلیات حافظ را قرائت کردند.
در ادامه تنی چند از شاعران و نویسندگان بیرجندی از جمله مجید بهدانی، امان ا... احراری، علی اصغر محسنی و شاعره نوجوان یاسمن به‌منش ضمن قرائت اشعارشان ، به معرفی آثارِ خود پرداختند.
در پایان این مراسم از شاعران و نویسندگان حوزه کودک بیرجندی با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.
در همین حال جوایز اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند که با ارائه تحقیق "بررسی تإثیر حضور بارگاه مقدس امام رضا (ع) بر اعتقادات مردم خراسان جنوبی " در جشنواره پژوهش های رضوی رتبه سوم کشوری را کسب کرده بودند ، اهدا شد.
این پژوهش با راهنمایی حمیده ابریشمی مربی فرهنگی مرکز شماره 2 بیرجند و سه نفر ازاعضا به نام‌های ریحانه علی آبادی، زهرا سپاهی و فاطمه قاسمی تدوین شده بود.
 
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رسانه های جمعی استان خراسان جنوبی در هفته ملی کودک تقدیر کرد
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون، از توجه ویژه رسانه ها به کودکان در هفته ملی کودک تقدیر کرد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در مراسم اختتامیه از حضورسه هزار700 نفری کودکان و نوجوانان بیرجندی در هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون خبر داد و گفت: دانش آموزان 39 مدرسه ابتدایی و راهنمایی در بیرجند با حضور در این جشنواره با فعالیت‌های کانون آشنا شدند .
عبدالرضا صمدی در این مراسم از تلاش‌های تمامی همکارانی که در برپایی این جشنواره سهیم بودند قدردانی کرد و گفت: جای بسی خرسندی است که در این هفته فضای استان به کودکان تعلق داشت و توجه ویژه رسانه‌های گروهی و درج تصاویر کودکان در صفحه اول روزنامه‌ها اتفاق ارزشمندی بود که کودکان را خوشحال کرد.
 وی ازمربیان سیار روستایی خراسان جنوبی که سفیران مهربانی و دوستی برای کودکان مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی بودند نیز تشکر کرد واظهار داشت: همه کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی تلاش کردند تا همزمان با روز جهانی کودک با یک اقدام انسان دوستانه وارسال هدایای فرهنگی،  قلب مهربان  کودکان آسیب دیده از زلزله را شاد کنند .
 پخش 5 فیلم کوتاه پویانمایی که برای اولین‌بار به همت کودکان در کارگاه پویا نمایی تهیه شده بود، اجرای سرود، نمایش خلاق "دردسرهای مربیان" توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند، پخش کلیپ تصویری جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند، معرفی برنامه های ادبی اجرا شده در قالب نمایش خلاق ، بیان خاطره توسط یکی از مربیان ، رونمایی از فرش عکس  و کلیپ طنز جشنواره از جمله برنامه های مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند بود.
فرش عکس توسط کارگاه عکاسی جشنواره یک هفته با کانون تهیه شده بود که در آن کودکان شرکت کننده در کارگاه عکاسی ، توانسته بودند عکس هایی از بین روزنامه ها و نشریات جدا کنند و بر روی مقوا با موضوع"کودک ، خانواده و جامعه" بچسبانند. از مجموعه این عکس ها فرش عکسی به ابعاد شش متر تهیه و در مراسم اختتامیه از آن رونمایی شد.
هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون که از صبح 15 مهر ماه در بیرجند آغاز به کار کرده بود عصر 21 مهر با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
 
کودکان بزرگترین پدیده نظام هستی و کودکی مهمترین نقطه زندگی انسان است
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته در مسجد امام حسین (ع) بیرجند کودکان را بزرگترین پدیده نظام هستی و کودکی را مهم‌ترین نقطه زندگی انسان دانست.
عبدالرضا صمدی که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه با نمازگراران سخن می گفت ضمن گرامیداشت مناسبت های هفته گذشته به ویژه هفته ملی کودک گفت : اگرچه کودکان از نظر جسمی کوچک هستند اما اندیشه‌های بزرگی دارند و گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهند که از عهده بزرگترها خارج است.
وی کودکان را راست‌گوترین انسان‌ها خواند و گفت: راستگویی صفتی است که شاید امروزه برای بزرگترها بسیار دشوار باشد اما کودکان صاحب ثروت راستگویی هستند و این صفت باعث می شود بزرگترها از دنیای کوچکترها صداقت و مهربانی، گذشت و دوستی را بیاموزند.
صمدی با بیان اینکه ما مسلمانان در جامعه اسلامی الگوهای با ارزشی برای رفتار با کودکان داریم افزود: با نگاهی به تاریخ اسلام می‌توانیم از سیره عملی و رفتاری ائمه به ویژه پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) ، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان بهترین الگو در تربیت اسلامی استفاده کنیم.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: کودکان بزرگترین پدیده نظام هستی هستند و در آفرینش انسان، کودکی مهمترین نقطه زندگی انسان است و همین امر باعث شد تا 191 کشور جهان پیمان نامه حقوق کودک را امضاء کنند.
صمدی در بخش دیگری از سخنان خود احترام به کودکان و حق بقا را از مهمترین مفاد پیمان نامه کودک عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه امروزه در عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی برخی از کودکان در شرایط دشواری زندگی می کنند .
وی اضافه کرد: این در حالی است که هر کودکی حق دارد در دنیا آموزش های اخلاقی و اجتماعی را در کنار بزرگترها با شادی و نشاط بیاموزند و اظهار نظر کند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی )یاد آورشد : پرورش خلاقیت کودکان، تفکر و اندیشیدن و دوستی با فرزندان از جمله نکاتی است که والدین در تربیت فرزندان باید به آن توجه داشته باشند.
نماز جمعه این هفته در بیرجند 21 مهر ماه جاری به امامت حجت الاسلام دکتر علی رضایی برگزار شد و عبدالرضا صمدی به عنوان سخنران پیش از خطبه ها به بیان جایگاه کودک و تربیت آن در دنیای امروز برای نمازگزاران سخن گفت.
 
هدایای کودکان خراسان جنوبی روز جهانی کودک به 320 کودک و نوجوان زلزله‌زده آذربایجان شرقی رسید
همزمان با روز جهانی کودک، قریب به 320 نفر از کودکان و نوجوانانِ آسیب دیده از زلزله در 14 روستای شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی هدایای کودکان خراسان جنوبی را دریافت کردند.
سفیران مهربانی و دوستی خراسان جنوبی که به قصد اهدای هدایای کودکان خراسان جنوبی به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی سفر کرده بودند، همزمان با روز جهانی کودک با اهدای بسته های فرهنگی  پیام دوستی و همدردی بچه های خراسان جنوبی را به آنها رساندند.
علی نادی مربی بازنشسته سیار روستایی بیرجند و غلامحسین عباسی مربی کتابخانه سیار روستایی زیرکوه قاین با طی کردن مسیر 1700 کیلومتری بیرجند تا آذربایجان شرقی میهمان  کودکان مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی شدند تا هدایای فرهنگی بچه‌های خراسان جنوبی را به کودکان آسیب دیده از زلزله اهدا کنند.
به گفته این سفیران مهربانی و دوستی،  قریب به 320 نفر از کودکان و نوجوانانِ آسیب دیده از زلزله در  14 روستای شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی هدایای کودکان خراسان جنوبی را دریافت کردند. در همین حال قصه گویی ، بازی و سرگرمی ، شعرخوانی در مناطقی که کودکان زبان فارسی را به خوبی می دانستند از برنامه هایی بود که اجرا شد.
این هدایا  شامل لوازم‌التحریر، کیف‌مدرسه، کفش، پوشاک، عروسک‌های دارا و سارا، سرگرمی‌ها، اسباب بازی و کتاب‌های داستان که طی روز های 25 شهریور الی 6 مهر در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع آوری شده بود.
 
 اعضای مراکز فرهنگی هنری بیرجند برای نخستین بار ساخت پویا نمایی را در جشنواره یک هفته با کانون تجربه کردند
برای نخستین بار در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزشی پویا نمایی برگزار شد.
عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام این خبرگفت: همزمان با برگزاری جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند، اعضای مراکز فرهنگی هنری بیرجند ساخت پویانمایی را برای نخستین بار تجربه کردند.
صمدی آشنایی کودکان و نوجوانان را با هنر پویانمایی و شناسایی استعدادهای آنان را از مهم ترین اهداف برپایی این کارگاه آموزشی دانست و گفت: استقبال خوب کودکان و نوجوانان و ساخت هشت  پویانمایی نشان داد، این حرکت جدید به خوبی در استان شکل گرفته و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد ساخت پویا نمایی‌ها در سطح بالاتری باشیم و حضور بچه‌های خراسان جنوبی را در جشنواره ها و مسابقات داشته باشیم.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: هم اکنون مراکز فرهنگی هنری بیرجند، بشرویه فردوس و نهبندان مجهز به استند انیمیشن هستند و تلاش می‌کنیم تا در تمامی مراکز فرهنگی هنری استان هنر پویانمایی را به طور جدی دنبال کنیم .
 صمدی سه عنصر خلاقیت، نوآوری و ایده‌های نو را برای ساخت پویانمایی مهم خواند و گفت: هنر پویانمایی فرصتی است تا کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این هنر ارزشمند بتوانند تفکر و تخیلات خود را پرورش داده و با فراگیری آموزش های لازم و به کارگیری فناوری و روش های خلاقانه وارد دنیای پویانمایی شوند.
همزمان با ایام برگزاری جشنواره یک هفته با کانون اعضای مراکز فرهنگی هنری بیرجند ضمن آشنایی با نرم افزار Stop Motion   توانستند ساخت هشت پویانمایی را تجربه کنند.
حسن خسروی، رضا نمکین و حامد قاضی زاده اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند پویانمایی روزجهانی کودک را ساختند و مهتاب هاشم نیا عضو مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند توانست پویا نمایی دوستی را بسازد.
در همین حال اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند پنج پویا نمایی کوتاه را به نام های بادبادک ، دخترک و گل، پایان ناتمام، کبوتر، قیچی و کاغذ و کرم ابریشم را در کارگاه آموزش پویا نمایی تهیه کردند.
زهرا رمضانی و مهدیه شهابی 2 پویا نمایی بادبادک، دخترک و گل را ساختند و فاطمه زهرا تقریبی، فاطمه کمندی و مهتاب عسکری پویا نمایی کرم ابریشم را برای نمایش آماده کردند.
محمد رضا براتی، حسین علی صدیقی پور و حسین صالحی سازندگان قصه ناتمام بودند. محمد نینوایی و مهدی طالبی نیز به ترتیب پویانمایی کبوتر، قیچی و کاغذ را ساختند.
پنج پویا نمایی ساخته شده در کارگاه آموزشی انیمیشن در مراسم اختتامیه جشنواره یک هفته با کانون در بیرجند به نمایش درآمد.
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه نقش مؤثری دارد
رجبعلی براتی با حضور در جمع کودکان شهرستان درمیان بر نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مقابله با تهاجم فرهنگ‌های بیگانه تأکیدکرد.
رجبعلی براتی در مراسم روز جهانی کودک که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درمیان برگزار شد با بیان این مطلب گفت: فعالیت های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان مرزی درمیان می تواند در توسعه فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگ های بیگانه نقش مؤثری ایفا نماید.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت نهادهای فرهنگی در شهرستان مرزی درمیان در شرایط فعلی تربیت نسلی مومن و متعهد به منظور مقابله با تهدیدات فرهنگی عناصر ضد انقلاب و استکبار است، ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری کودکان ونوجوانان و کمک به شکوفایی خلاقیت و استعدادهای آنان براساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برشمرد.
وی با تأکید بر اهمیت آشنایی والدین با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درمیان  گفت: افزایش آشنایی خانواده ها با فعالیت‌های کانون شرایط حضور هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان را فراهم می نماید.
وی با اشاره به بافت جمعیتی و تنوع  قومی و فرهنگی شهرستان درمیان افزود: جلوگیری از تقابل فرهنگی و ایجاد هم‌گرایی در جامعه همچنین شکل‌گیری فرهنگ صحیح اجتماعی با تربیت صحیح و مدیریت امور فرهنگی نسل جوان در مدارس  و مراکز فرهنگی و پرورشی امکان پذیر است.
مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درمیان نیزضمن تبریک روز جهانی کودک  گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان درمیان 170 عضو کودک و نوجوان داردکه مشتاقانه در فعالیت ها شرکت می‌کنند.
رقیه امانی با اشاره به این‌که کانون همه روزه  پذیرای کودک و نوجوانان درمیانی است افزود:  کودکان و نوجوانان می‌توانند از امکانات، تجهیزات و برنامه های فرهنگی، هنری، ادبی علمی و دینی کانون بهره مند شوند.
جشن روز جهانی کودک در مرکز فرهنگی هنری درمیان با حضور مسوولین شهرستانی، 120 کودک و مدیران مدارس صبح 16 مهر برگزار شد.
 قرائت بیانیه روز جهانی کودک و برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کودک، خانواده، طبیعت  و کانون از شاخص ترین برنامه های جشن روز جهانی کودک در مرکز فرهنگی هنری درمیان بود.
در پایان به تمامی کودکان حاضر دراین جشن از سوی فرمانداری، شهرداری و آموزش و پرورش هدایایی اهدا شد.
بر اساس خبر دیگری از مرکز فرهنگی هنری درمیان، مربیان و تعدادی از اعضای مرکز فرهنگی هنری درمیان در هفته کودک به خانه های کودکان بی سرپرست  و مرکز حمایت از کودکان بی سرپرست رفتند و با اهدای هدایا شادمانی را  به آنها هدیه کردند.
مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان درمیان، از کودکان بی سرپرست دعوت کردند به میهمانی کانون بیایند و با عضویت در کانون از برنامه های فرهنگی، هنری کانون شهرستان درمیان استفاده کنند.
تعدادی از این کودکان روز بعد با حضور در مرکز فرهنگی هنری درمیان به عضویت کانون در آمدند و در کارگاه بازی، سرگرمی و قصه گویی شرکت کردند. 
 
جشن روز جهانی کودک در مرکز فرهنگی هنری بشرویه :
همراهی مرکز فرهنگی هنری بشرویه در برگزاری جشن روز جهانی کودک مراسم 16 مهر روز جهانی کودک با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بشرویه با حضور 400 نفر از کودکان این شهرستان در سالن استادیوم تختی برگزار شد.
همزمان با روز جهانی کودک 400 نفراز کودکان مهد کودک و پیش دبستانی های شهرستان بشرویه با راهپیمایی و سردادن شعارهایی از قبیل " ما دوست داریم در دنیایی سرشار از شادی، صلح و دوستی زندگی کنیم "  از میدان اصلی شهر به سمت استادیوم تختی حرکت کردند تا به بزرگترها یاد آور شوند امروز روز مهرورزی است و فقط به کودکان اختصاص دارد.
در ادامه با حضور کودکان در سالن تختی، برنامه های شاد و متنوعی توسط مربیان مرکز فرهنگی هنری بشرویه اجرا شد.
اجرای نمایش عروسکی روباه دم بریده، شعرخوانی، مسابقات شاد و مهیج، بازی، معما و در پایان قرائت بیانیه روز جهانی کودک از جمله برنامه‌هایی بود که در این مراسم به اجرا در آمد.
اجرای مسابقه پرواز بادبادک ها در بخش پایانی این مراسم با استقبال کودکان روبه رو شد و این روز را در ذهن آنها ماندگار ساخت.
 
بازدید فرماندار بشرویه از برنامه های هفته کودک در مرکز فرهنگی هنری بشرویه
مرکز فرهنگی هنری بشرویه میزبان حضور مسوولین شهرستانی و 900 دانش آموز در ایام یک هفته با کانون بود .
فرماندار بشرویه ضمن بازدید از مرکز فرهنگی هنری بشرویه  با بیان اینکه اقتضای دوره کودکی و نوجوانی شور، نشاط و بازی است، اظهار کرد: در کنار علم‌آموزی باید زمینه بازی و امکانات لازم برای رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان فراهم شود.
غلامرضا پورسلطانی اضافه کرد: وجود مراکزی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اجرای کارگاه‌های فرهنگی و هنری در بروز خلاقیت و شکوفایی استعدادهای بالقوه کودکان موثر است.
در پایان بازدید فرماندار بشرویه از کانون، اعضا تابلوی نقاشی گروهی و گلدان های سفالی دست ساز خود را به فرماندار و خبر نگاران اهدا کردند.
به گفته طاهره کیانی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری بشرویه طی هفته ملی کودک، بر اساس روز شمار هفته کودک،  900 دانش آموز در کارگاه های فرهنگی هنری و برنامه های متنوع کانون شرکت کردند.
برگزاری جشنواره بازی‌های گروهی و محلی در روز کودک تربیت و بازی، آموزش روش‌های ساده ایمنی در روز کودک و ایمنی، حضور فرماندار و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در روز حقوق کودک از دیگر برنامه‌های هفته کودک مرکز فرهنگی هنری بشرویه به شمار می رود.
همچنین در روز کودک و نیازهای خاص، جشنواره نمایش‌نامه خوانی و بازی‌های نمایشی به اجرا در‌آمد.
در کنار این برنامه‌ها، کارگاه‌های قصه گویی، نقاشی با موضوع بازی نقش‌ها، کاردستی عروسک‌های انگشتانه، سفال با ساخت نقوش گلی و کارگاه ادبی با عنوان من یک گلم دنبال می‌شود همه روزه برگزار شد.
در پایان این جشنواره 450 بسته فرهنگی توسط فریدونی مسوول اداره فرهنگ و ارشاد بشرویه و عضو قدیمی کانون در بین دانش‌آموزان توزیع شد.
 
پایان جشنواره یک هفته با کانون در بشرویه با فال حافظ
در آخرین روز از جشنواره یک هفته با کانون، کودکان و نوجوانان شهرستان بشرویه در عصر شعر نویسندگان کوک و نوجوان فال حافظ گرفتند و به قرائت اشعار حافظ پرداختند.
در آخرین روز از برگزاری جشنواره یک هفته با کانون ، 65 نفر از کودکان و نوجوانان شهرستان بشرویه توانمندی‌های خود را در زمینه قرائت اشعارحافظ به نمایش گذاشتند.
گروهی از مربیان نیز با همراهی موسیقی دف غزلی از حافظ را هم‌خوانی کردند و با همراهی اعضا یاد و خاطره این شاعر گرانقدر ایرانی را گرامی داشتند.
در پایان به تمامی اعضای شرکت کننده، یادبود حافظ و به نفرات برتر هدایایی داده شد.
 
پرواز بادبادک‌ها در مرکز فرهنگی هنری فردوس
همزمان با روز جهانی کودک بادبادک‌های 150 کودک، آسمانِ مرکز فرهنگی هنری فردوس را رنگ شادی زد.
با فرا رسیدن روز جهانی کودک، براساس هماهنگی قبلی با اداره بهزیستی، شبکه بهداشت، هلال احمر، کمیته امداد و آموزش و پرورش 150 کودک شهرستان فردوس با لباس‌های زیبا، بادبادک های رنگی را در آسمانِ  آبی مرکز فرهنگی هنری فردوس به پرواز در آوردند.
محمدعلی جوان معاون فرمانداری شهرستان فردوس در این مراسم ضمن گرامیداشت روز جهانی کودک گفت: کودکان آینده سازان این مرز و بوم هستند و  راه و روش صحیح تربیت و آموزش کودکان را خواستار شد.
وی ضمن قدردانی از مربیان که در راه رشد و تعالی کودکان تلاش  می کنند افزود: مربیان بایدخود را برای تربیت بهتر و موثر کودکان آماده کنند.
تلاوت قرآن ،قرائت بیانیه روز جهانی کودک، اجرای سرود و آشنایی با بلایی طبیعی به مناسبت هفته کاهش بلایای طبیعی از دیگر برنامه های این مراسم بود.
 در پایان توسط شهرداری فردوس کتاب‌های قصه  به نونهالان اهدا شد.
 
اجرای بازی های بومی محلی در مدرسه عاملی فردوس
در سومین روز از هفته کودک که به نام تربیت، کودک و بازی نام گرفته بود، مربیان مرکز فرهنگی هنری فردوس بازی های بومی محلی و گروهی شهرستان فردوس را در دبستان عاملی به اجرا در آوردند.
 به منظور احیای بازی های بومی محلی، مربیان مرکز فرهنگی هنری فردوس با حضور در جمع دانش‌آموزان ابتدایی دبستان عاملی ، بازی های محلی را به اجرا گذاشتند.
مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری فردوس درابتدای این برنامه گفت: امروز بازی‌های بومی و محلی به دست فراموشی سپرده شده است و در جامعه امروزی به ندرت شاهد اجرای بازی‌های محلی از سوی کودکان و نوجوانان هستیم.
غزالی افزود: بازی های گروهی سبب تقویت روابط اجتماعی و کسب انرژی مثبت در بین کودکان می شود ، که متأسفانه بسیاری از کودکان به سمت بازی های رایانه ای می روند و این موضوع سبب بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی در کودکان می شود.
در ادامه 60 دانش آموز دبستان عاملی با شرکت در 5 بازی محلی به نام‌های " بازی آهای آهای توپ بده، تند بش تنها نبش، انگشتروم، انگشتر، تپلی به چند من و ایست " تمرکز حواس و دقت و سرعت عمل خود را در بازی ها محک زدند.
در پایان به تمامی دانش آموزان جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد.
در همین حال همزمان در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند و در حاشیه برگزاری جشنواره یک هفته با کانون، ویژه برنامه بازی های بومی محلی با حضور 100 نفر از کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این ویژه برنامه، بازی هایی از قبیل: سوزن را نخ کن، بازی یک قل دو قل ، توپ بازی و یک کلاغ چهل کلاغ از کتاب بازی های دبستانی به اجرا در‌آمد و شرکت کنندگان با روش و شیوه اجرای این بازی های قدیمی آشنا شدند.
 
 هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری سرایان
مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری سرایان برابر با روز شمار هفته در هفته ملی کودک برنامه های متنوعی را برگزار کردند.
هفته ملی کودک برای کودکان شهرستان سرایان امسال، با سالهای گذشته متفاوت بود.
آنها برای نخستین بار روز جهانی کودک را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرشان تجربه کردند.
اجرای بازی های بومی و محلی شهرستان، بازیها و سرگرمی هایی که در کتاب های کانون بر اجرای آن تأکید شده از جمله: هفت سنگ، موش بدو گربه میاد، دومینو و یک قل دوقل از جمله بازی هایی بود که با اجرای آن به صورت گروهی و فردی شادی نشاط و تحرک را به کودکان و نوجوانان اهدا کرد.
برگزاری کارگاه عروسک سازی،معرفی کتاب، کاردستی سنجاق‌ها و میوه کاج، و معمای جورچین،قصه گویی و معرفی مناسبت‌های هفته از جمله برنامه های مرکز فرهنگی هنری سرایان در ایام هفته کودک بود.
بر اساس خبر دیگری از مرکز فرهنگی هنری سرایان همزمان با روز گرامیداشت حافظ، شرکت کنندگان با قرائت اشعار حافظ یاد و خاطره این شاعر پر آوازهِ ایران زمین را گرامی داشتند.
مرکز فرهنگی هنری سرایان همزمان با دهه فجر سال گذشته با ارائه خدمات فرهنگی، هنری در خدمت کودکان و نوجوانان این شهرتان است.
 
کارناوال شادی با حضور کودکان در قاین
همزمان با 16 مهر،‌ روز جهانی کودک مرکز فرهنگی هنری قاین با مشارکت اداره بهزیستی وشبکه بهداشت و درمان شهرستان قاین در برپایی کارناوال شادی کودکان همکاری داشت.
کارناوال شادی به منظور گرامیداشت روز جهانی کودک و تقویت روحیه ی نشاط و شادمانی کودکان با حضور بیش از 500 کودک در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی بر پا شد.
قرائت قرآن، اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی، شعر خوانی، نمایش زنده "پسرعموها "مسابقه حضوری و قرائت بیانیه روز جهانی کودک ازجمله برنامه‌های اجرایی در این مراسم بود.
همچنین بر اساس خبر دیگری از مرکز فرهنگی هنر ی قاین با برپایی "نمایشگاه عشق ما نقاشی" در شهرستان قاین 35 نفر از اعضای علاقه مند به هنر نقاشی از این نمایشگاه دیدن کردند.
نمایشگاه " عشق ما نقاشی " در نگارخانه ی باران واقع در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است .
در نمایشگاه " عشق ما نقاشی" آثار نقاشی خانم ها یعقوبی و اسدزاده با تکنیک‌های آبرنگ ، گواش، کلاژ و ... به نمایش در آمده است.
این بازدید با هدف تقویت حس زیبا شناسی و توانمندی‌های اعضا و آشنایی آنها با تکنیک های متفاوت نقاشی صورت گرفت.
 
 از جشن فرفره ها تا ایستگاه نقاشی و نمایشگاه در مرکز فرهنگی هنری قاین
همزمان با گرامیداشت هفته کودک مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری قاین تلاش می‌کنند تا در این هفته با اجرای برنامه های شاد و متنوع خاطره این هفته را در ذهن کودکان قاینی ماندگار سازند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میراث فرهنگی قاین با مشارکت یکدیگر ایستگاه نقاشی" کودک، میراث فرهنگی " را برگزار کرد.
این مسابقه نقاشی به منظور تقویت نشاط، شادمانی و آشنایی اعضا با جایگاه میراث فرهنگی با حضور 25 نفر از کودکان دبستان کرامت به اجرا درآمد.
شرکت کنندگان این مسابقه  نقاشی‌های زیبایی را در خانه قدیمی موسوی شهرستان قاین به تصویر کشیدند.
در پایان از سوی اداره میراث فرهنگی به تمامی شرکت کنندگان جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.
برگزاری جشن فرفره‌ها با هدف تقویت توانمندی‌ها و خلاقیت کودکان یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی مرکز فرهنگی هنری قاین در هفته ملی کودک بود .
در این برنامه 90 نفر از کودکان مهد کودک‌های یگانه و پویای شهرستان قاین با در دست داشتن فرفره‌های رنگی، لحظات شاد و مفرحی را در کانون تجربه کردند.
شعرخوانی، قصه گویی، بازی‌های گروهی بچرخ ، بچرخ و نمایش فیلم از دیگر برنامه های اجرایی جشنواره فرفره های رنگی بود.
همچنین یکی از اعضای کارگاه ادبی در همین هفته در مراسم خیر مقدم به علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی شرکت کرد و متن خوشامدگویی را قرائت کرد.
در همین حال دانش آموزان با حضور در مرکز فرهنگی هنری قاین از نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری کانون دیدن کرده و با محصولات کانون که ویژه کودکان و نوجوانان است آشنا می شوند .
 12 نفر از کودکان بی سرپرست مرکز ضیایی نژاد نیز با حضور در مرکز فرهنگی هنری قاین در برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی شرکت کردند و شور و نشاط خاصی به برنامه های کانون بخشیدند.
کودکان بی‌سرپرست پروانه های خیال خود را به پرواز درآوردند و آرزوهای زیبایشان را قالب مسابقه نقاشی به تصویر کشیدند.
در پایان نیز هدایایی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان قاین دریافت کردند.
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محل رشد و پرورش نیروهای نخبه و کارآمد آینده است
حسین شرافتی فرماندار قاینات در دیدار با مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری قاین گفت: امروز کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان محل رشد و تحول و پرورش نیروهای نخبه و کارآمد می‌باشد .
وی افزود : عضویت دو هزار نفری کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری شهرستان قاینات نوید آینده‌ای درخشان برای پرورش نیروهایی موثر، کارآمد و نخبه ای را می دهد که در هر شرایطی، کشور به وجود آنان نیازمند است.
شرافتی در ادامه با تشکر از تلاش‌های مربیان کانون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و با توجه به موفقیت‌های اعضای مرکز فرهنگی هنری قاین گفت: کسب این موفقیت ها سبب می شود تا  حمایت مسوولین از کودکان و نوجوانان بیشتر شود.
 وی در پایان ضمن اشاره به حضور مؤثر کانون زبان ایران در شهرستان قاینات به کودکان و نوجوانانی که به نمایندگی از دوستان خود در این جلسه حضور داشتند اطمینان خاطر داد که برای احداث مرکز فرهنگی هنری شماره 2 قاینات تلاش خواهد کرد.
زهرا صیفی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری قاین در ابتدای این نشست ضمن معرفی گوشه ای از فعالیت‌های فرهنگی ، هنری و ادبی ،به کسب موفقیت های اعضای مرکز در سطوح استانی، کشوری و بین المللی اشاره کرد.
در پایان این دیدار اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تابلوی نقاشی که با دستان کوچک و هنرمند خود تهیه کرده بودند به فرماندار قاینات اهدا کردند.
 
 هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری سربیشه
کودکان شهرستان سربیشه با حضور در برنامه های متنوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرشان هفته ملی کودک را گرامی داشتند.
با فرا رسیدن 16 مهر ماه و روز جهانی کودک متناسب با نام‌گذاری ایام این هفته برنامه های متنوعی را اجرا کرد.
در اولین روزی که به نام " کودک و خانواده و جامعه" نام‌گذاری شده بود بیش از 50 نفر از کودکان با تهیه پلاکارد‌هایی با شعارهایی مربوط به حقوق کودکان فاصله کانون تا پارک ولایت سربیشه راهپیمایی کردند و با سر دادن شعارهای کودکان خواستار توجه بیشتر مسوولین به کودکان شدند.
در پایان بیانیه روز جهانی کودک را قرائت کردند و کارت‌های تبریکی که به بهانه روز جهانی کودک تهیه کرده بودند به دوستان خود اهدا کردند.
تمرین بازیگری و کارگردانی و خبرنگاری یکی دیگر از برنامه هایی بود که در روز " کودک، رسانه و خانواده " با کمک بیش از 40 کودک در مرکز فرهنگی هنری سربیشه به اجرا در آمد و اعضا با حضور در کارگاه‌های عروسک سازی و ساخت ماسک آثار هنری زیبایی خلق کردند.
 بازی های بومی محلی از جمله هفت سنگ، مقراض قیچی، طناب کشی و هلوکی بازی از جمله برنامه هایی بود که در روز تربیت ، کودک و بازی به صورت گروهی با هدف احیای بازی های بومی محلی  به اجرا درآمد. درپایان این برنامه  که در آن 40 کودک پسر حضور داشتند جام کانونی کودک به گروه برتر اهدا شد.
در همین حال تعدادی از اعضا با حضور در ویژه برنامه "کانون دلخواه من " خواسته‌ها و آرزوهایشان را در کانون بر روی کاغذ نوشتند و داخل صندوق انداختند و از مربیان خواستند در برنامه ریزی های آینده به خواسته‌های آنها نیز توجه ویژه‌ای شود.
 
یک هفته با کانون در مرکز فرهنگی هنری نهبندان
بیش از 500 کودک و نوجوان شهرستان نهبندان همزمان با هفته ملی کودک با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرشان روز های پرخاطره‌ای را در کنار همسن و سالان خود تجربه کردند.
فرارسیدن روز جهانی کودک بهانه ی خوبی برای معرفی بیشتر سازمان و نهادهایی است که با توجه به نیاز های کودکان تلاش می کنند تا شرایط را برای ورود کودکان به دنیای بزرگترها آماده کنند.
در همین راستا مرکز فرهنگی هنری نهبندان در هفته کودک تلاش کرد، با اجرای ویژه برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بیش از گذشته به اولیای تربیتی و کودکان و نوجوانان معرفی کند.
 بیش از 500 نفر از دانش آموزان شهرشان نهبندان با حضور در مرکز فرهنگی هنری شهرشان در اجرای برنامه هایی از قبیل راهپیمایی نمادین با  سر دادن شعار‌های کودکانه  صلح و دوستی را برای دنیای کودکانه خود آرزو کردند.
در همین حال شرکت کنندگان ضمن آشنایی با کانون در کارگاه‌هایی از قبیل نقاشی، سفال، شعر خوانی، نمایش فیلم، قصه گویی و کاردستی شرکت کردند.