کد خبر: 244053
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
بازدید 2076
هر شکست،خط خوردن یک راه اشتباه

هر وقت که صحبت از یک اختراع می شود، اولین سوالی که به ذهن خیلی از ما می رسد این است که چه طور می شود چیزی را اختراع کرد ؟اصلا مگر هنوز هم چیزهایی هستند که در دنیای علم و فن آوری امروز اختراع نشده باشند؟<BR> اباذر خوا جوند صالحی متولد 1369نوشهر،عضو بنیاد ملی نخبگان و مدیر آموزش خانه تکنولوژی ایران و مدرس کارگاه های نخبه پروری از طریق اجرای کارگاه های ویژه در مراکز کانون استان البرز قصد دارد مراحل مختلف از ایده پردازی تا ثبت اختراع را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد .

چه چیزهایی اختراع کرده اید؟
چاپگر دیواری- کیف با قابلیت حمل انواع تبلت و گوشی،شبیه ساز چرخه آب در کره زمین،طراحی و ساخت فرمان اتومبیل ویژه جانبازان و معلولین ،جک پارک اتومبیل و ...
ایده ها چه طور به ذهنتان می رسند،آیا دنبال نیازها می گردید ؟
بله – مشکلات دور و برم خودم را می بینم و به رفع آن ها می اندیشم و از چند ایده ای که به ذهنم می رسد،بهترینش را انتخاب می کنم .
چه کسانی مشوقان اصلی شما بوده اند ؟
 والدین
اولین اختراعتان چه بود؟
داستان اولین اختراعش با عنوان آکواریوم وارونه و موفق نشدن این اختراع را شرح می دهد و می گوید پس از آن که در جشنواره خوارزمی موفق نشدم نا امید نشدم و دوباره و دوباره سعی کردم و از آن جایی که شنیده بودم افرادی که در جشنواره خوارزمی موفق به کسب رتبه می شوند،بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند،این موضوع انگیزه ای شد تا بالاخره  با عدم موفقیت یکی از راه های اشتباهم پاک شد و موفق شوم.
 
کدام اختراعتان را بیشتر از بقیه دوست دارید و چرا؟ چاپگر دیواری – چون زمان زیادی را صرف این طرح کردم و با وجود تمام شکست ها توانستم آن را به سرانجام برسانم و در عرصه بین الملل بدرخشم
مهمترین عناوینی که تا کنون کسب کرده اید ؟
مدال نقره مسابقات تخصصی و بین المللی اختراعات آلمان
مدال نقره مسابقات بین المللی اختراعات کرواسی
مدال نقره جشنواره اختراعات و ابتکارات تهران
فناور برتر سال 92 در استان گیلان
پژوهشگر برتر سال 93 گیلان
پژوهشگر و مخترع برتر سال 93 مازندران
مخترع برتر جشنواره ایده برتر استان مازندران
مخترع برتر جشنواره مبتکرین و مخترعین بسیجی استان مازندران
منتخب استانی جشنواره خوارزمی
مهم ترین فعالیت هایتان؟
علاوه بر اختراعات ذکر شده چاپ دو مقاله – طراحی دستگاه کاهش دهنده آلودگی هوا
فعالیت در زمینه های قطعات خودرو،صنعت چاپ و ...
هدف تان از برگزاری کلاس های ویژه نخبه پروری چیست؟
شاید خیلی وقت ها یک ایده خوب به ذهن کودکان ونوجوانان برسد اما چون با نحوه ثبت و پروراندن آن ایده آشنا نیستند به راحتی از کنار آن بگذرند اما ما در چند دوره آموزشی به کودکان ونوجوانان یاد خواهیم داد که چگونه می توانند ایده های ذهنی شان را به اختراع تبدیل کنند ؟
در گامی جدید و نوین خانه تکنولوژی اقدام به پیاده سازی طرح نخبه پروری از سنین پایه کرده است که روش درست فکر کردن،کار گروهی ،احساس مسئولیت پذیری و مدیریت کارها و بالاخره ایده پردازی و ثبت اختراع را آموزش خواهد داد.
و می افزاید : عناوین این دوره ها چگونه خلاقانه بیندیشیم؟- چگونه پژوهش کنیم؟- چگونه مخترع شویم؟- آموزش سازه های ماکارانی- ساخت گلایدر- موشک آبی- رباتیک- آموزش ساخت ایده و اختراع و آموزش ثبت اختراع است که کودکان ونوجوانان پس از گذراندن هر دوره آثار خود را در قالب یک همایش به سایر هم سن و سالان و خانواده ها و مربیانشان معرفی خواهند کرد .
انتظارتان از کودکان ونوجوانان و مسئولین چیست؟
کودکان ونوجوانان بدانند که با هر شکست،نا امید نشوند بلکه یکی از را ه های اشتباه را خط بزنند و نا امید نشوند و خوش حال باشند که بعد از هر شکست،پیروزی به دنبال خواهد بود .
و از مسئولین می خواهم به کودکان ونوجوانان اهمیت ویژه ای دهند،زیرا آینده ی ایران اسلامی،به دست آنان است
حرف پایانی ؟
هدف،امید،انگیزه،تلاش و پشتکار،عوامل موفقیت است .