اسباب‌بازی در ایران، نیازمند بازاریابی جهان

درحالی‌که تجارت اسباب‌بازی سومین تجارت ‍پرسود دنیاست، ایران نیازمند تحقیق و توسعه برای همسو شدن با بازارهای جهانی برای دست‌یابی به بازاریابی مدرن است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در آیین گشایش اولین جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی علاوه‌بر برشمردن نارسایی‌های صنعت اسباب‌بازی در ایران، به تشریح فعالیت‌های این صندوق برای رفع موانع موجود پرداخت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر اصغر نورالله‌زاده در آغاز سخنان خود به ضرورت و اهمیت حضور پررنگ صنعت اسباب‌بازی در بازار کشور پرداخت:«وجود اسباب‌بازی همیشه برای بشر ضروری بوده و باعث بروز خلاقیت‌ها و خلق شخصیت‌های جدید می‌شود. در حال حاضر نیز تجارت اسباب‌بازی پس از مواد مخدر و تسلیحات نظامی سومین تجارت پرسود دنیاست به همین خاطر پرداختن به این تجارت پرسود فرصتی مناسب برای اقتصاد ایران خواهد بود.
وی در این جشنواره که از سوی کانون برگزار می‌شود، افزود: از سوی دیگر باید روند رو به افزایش اسباب‌بازی‌های وارداتی را به مثابه یک تهدید چه از جنبه فرهنگی و چه از جنبه‌ بهداشتی تلقی کنیم. اما صنعت اسباب‌بازی کشور ساختارهای لازم را ندارد و از تحقیق و توسعه و امکانات بازاریابی مدرن بی‌بهره است و متاسفانه تا به حا‌ل برای فروش همین تعداد معدود محصولات فکری یا اسباب بازی هیچ حضور جدی‌ای در بازارهای جهانی از ایران ندیده‌ایم.»
به گفته‌ی وی صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان حامی تولیدات داخلی صنایع اسباب‌بازی، فعالیت صنعت اسباب‌بازی را به مثابه زنجیره‌ای می‌داند که حلقه‌های آن طراحی، ساخت، بازاریابی و عرضه است:« طراحی به‌عنوان حلقه اول این زنجیره از ساخت مفهوم برای اسباب‌بازی شروع شده و شامل شخصیت‌پردازی و تعیین بازار هدف می‌شود. مرحله ساخت، شامل فرآیندی است که در محیط کارخانه منجر به تولید اسباب‌بازی می‌شود و بالاخره این بازاریابی است که زمینه عرضه هرچه بهتر را فراهم می‌کند. بازاریابی اهمیت بسیار بالایی داشته و باید از همان مراحل طراحی در نظر گرفته و آغاز شود.»
نورالله‌زاده ادامه داد:«آمریکا پیشتاز صنعت اسباب‌بازی در جهان است و بخش عمده ارزش افزوده را در مراحل تحقیق و توسعه و طراحی محصولات و بازی‌ها ایجاد می‌کند. از سوی دیگر صادرات چین در صنعت اسباب‌بازی در سال 2007 دو برابر کل صادرات نفت ایران بوده است. این در حالی است که نرخ واردات اسباب‌بازی در ایران بسیار قابل‌توجه بوده و یازده درصد از کل واردات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. این یک واقعیت است که ما سومین واردکننده‌ی اسباب‌بازی در دنیا هستیم.
او ادامه داد: در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای نیز حدود 2 هزار میلیارد ریال بازی رایانه‌ای خارجی وارد کشور کرده‌ایم و به این ترتیب تبدیل به بازار بزرگی برای این بازی‌ها شده‌ایم. آثار مخرب این وضعیت هم به لحاظ فرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی و هم از جنبه‌های دیگر کاملا روشن هستند.»
وی در ادامه‌ی سخنان خود همچنین برخی نارسایی‌های صنعت اسباب‌بازی در ایران را برشمرد و عواملی چون ضعف در دانش و مهارت فنی تولیدکنندگان،عدم علاقه‌ی مراکز پژوهشی و صنعتی برای سیاست‌گذاری در این صنعت، واردات روزافزون و فقدان کانال مناسب توزیع را موانعی در راه توسعه‌ی این صنعت دانست.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با این وجود معتقد است این صنعت در ایران مزایای بسیاری دارد. از این جمله‌اند: جمعیت زیاد بازار هدف، وجود تعداد زیادی شخصیت‌های اسطوره‌ای و ملی به‌عنوان سرمایه فکری تولید اسباب‌بازی، تنوع قومی و جمعیتی کشور و نزدیکی فرهنگی به دو بازار بزرگ منطقه‌ای یعنی کشورهای اسلامی و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز.
دکتر نورالله‌زاده در آیین افتتاحیه‌ی جشنواره ملی اسباب‌بازی ضمن تشریح فعالیت‌های صندوق کارآفرینی امید در زمینه‌ی حمایت و تامین مالی صنعت اسباب بازی در ایران، این حمایت‌ها را شامل طراحان و تولیدکنندگان به‌ویژه فرآیند تولید بدون کارخانه معرفی کرد. برخی از چشم‌اندازهای صندوق کارآفرینی را چنین برشمرد: حمایت از بخش طراحی و بازاریابی؛ این صندوق در نظر دارد با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واحد تحقیق و توسعه را در این حوزه شکل دهد و بیش از هرچیز به حمایت از تولید در محیط‌های روستایی بپردازد تا در آینده‌ای نه چندان دور برنامه‌ریزی برای صادرات همین اسباب‌بازی‌ها در دستور کار قرار گیرند.
به گفته‌ی وی ایجاد چند برند در حوزه اسباب بازی؛ کاری که تاکنون در ایران انجام نشده است، ایجاد خوشه‌ی صنعتی اسباب‌بازی با کمک و هماهنگی کانون و از طریق انعقاد تفاهم‌نامه میان صندوق امید و کانون و حمایت در حوزه پویانمایی و فیلم و سریال به منزله‌ی مقدمه‌ای برای توسعه‌ی صنعت اسباب بازی کشور؛ همچنان که در سراسر دنیا این محصولات به کار فرهنگ‌سازی برای صنعت اسباب‌بازی می‌آیند از دیگر چشم‌اندازهایی است که‌ وی بیان کرد.
در انتهای این نشست فراخوانی جهت جذب همکاری در پژوهش‌ها در زمینه اسباب‌بازی از سوی صندوق کارآفرینی امید اعلام شد.