حمایت از طراحان و تولید‌کنندگان صنعت اسباب‌بازی

هیئت داوران نخستین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با صدور بیانیه‌ای تحلیلی، ضمن تاکید بر ابعاد صنعتی و اقتصادی صعنت اسباب‌بازی، نقش و کارکرد فرهنگی خطیر آن را مورد توجه قرار داد.

 بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این گروه بر لزوم تشویق و حمایت طراحان و تولیدکنندگان ایرانی برای طراحی درست و مناسب اسباب‌بازی و در نظرگرفتن شاخص‌های فرهنگی برای کودکان ایران در جهت رشد صنعت اسباب‌بازی در ایران تاکید کرد.
در آیین اختتامیه‌ی این جشنواره که از برترین طراحان، تولیدکنندگان و واردکنندگان این حوزه تقدیر شد، گروه داوری در بیانیه‌ای تصریح کرد که انتظار می‌رود برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیامدهای مثبتی نظیر هماهنگی فعالیت نهادهای دولتی و خصوصی در این حوزه با هدایت و حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهاد متولی و حامی داشته باشد.
تدوین شاخص‌های اسباب‌بازی‌های مناسب و سالم و ارایه‌ی این شاخص‌ها به جامعه از دیگر انتظارات برگزارکنندگان این جشنواره بود؛ آنان اعلام کردند که آگاهی از ویژگی‌ها و ارزش‌های یک اسباب‌بازی خوب و تایید آن از سوی یک نهاد مورد وثوق می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در واردات، تولید، توزیع و عرضه محصولات مناسب برای کودکان شود.
در همین حال، بسترسازی برای رشد، شکوفایی و گسترش حضور صنعت اسباب‌بازی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، با تامین پشتوانه‌‌های علمی لازم و همچنین ارتقای دانش و آگاهی مردم در انتخاب و خرید اسباب‌بازی و شکل‌گیری نهادهای خصوصی که بتوانند کیفیت اسباب‌بازی‌ها را به‌طور علمی کنترل کنند، از دیگر اهدافی بود که گروه داوری برای این جشنواره پیش‌بینی کرده‌اند. 
این بیانیه می‌افزاید: کودکان جهان را با تجربه درک میکنند. اگر ابزارهایی نادرست و نامناسب در اختیار کودکان باشد، نه تنها کمکی به شکوفایی استعداد، بروز خلاقیت و رشد مهارت‌های آن‌ها نمی‌کند، چه‌بسا حتی لذتی واقعی را نیز نتوانند با آن تجربه کنند و موجب اختلال در یادگیری آنان نیز بشود و آسیب‌هایی جدی به کودکان بزند.
بر همین اساس، داوران جشنواره معتقدند که نقش طراحان، تولیدکنندگان، مسوولان و متولیان حوزه‌ی اسباب‌بازی و سرگرمی کودکان بسیار حساس است و انتخاب درست رویکردها و ابزارها، باید آگاهانه و مسوولانه صورت پذیرد، چراکه سرنوشت امروز و فردای جامعه به کودکانی بسته است که امروز به بازی نشسته‌اند.
در بخش دیگری از بیانیه‌ی داوران اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی آمده است: هر قوم و ملتی، شیوه و آداب زندگی خود را دارند و اسباب‌بازی‌ها، به‌سان آیینه‌های هستند که می‌توانند به‌شیوه‌ای جذاب و به‌یاد ماندنی، این آداب را بازتابانند. هنر و صنعت اسباب‌بازی موضوعی ملی است و پرداختن به آن وظیفه و رسالت نهادی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، نهادی که پنجاه سال فعالیت در حوزه‌ی پرورش فکر و اندیشه‌ی کودک و نوجوان این مرز و بوم را به عهده داشته است.
این گروه اظهار خوشحالی کرده‌اند که کانون هم‌زمان هم به تولید و عرضه‌ی اسباب‌بازی مناسب و سالم نظر دارد و هم در پی تقویت پشتوانه‌های علمی‌مطالعاتی این صنعت است و با نگاهی حمایتی به تقویت بنیه‌ی طراحان، تولیدکنندگان، آموزش‌گران، فعالان و حتی پدران و مادران در این حوزه اهتمام می‌ورزد تا هر آنچه برای کودکان این مرز و بوم ساخته و پرداخته می‌شود، حاوی ارزش‌های فرهنگیِ ایرانی‌اسلامی باشد تا نسل نوپای این سرزمین نسلی آگاه، هوشیار و مسوول باشند.
به عقیده‌ی این داوران، هرچند در ابتدا ممکن است طراحی اسباب‌بازی ساده به نظر برسد، اما در واقع، این کار از پیچیده‌ترین گرایش‌های رشته‌ی طراحی است و همیشه بخشی از ذهن طراحان را به خود مشغول کرده است.
این بیانیه تصریح کرده که چون اسباب‌بازی مخاطب حساسی دارد، معیارها و شاخص‌های آن با معیارهای طراحی محصولات دیگر متفاوت است: عوامل روان‌شناسی، ایمنی، فرهنگ، مواد، هزینه، سلیقه همه و همه برخی از عواملی هستند که لحاظ نکردن هرکدام از آن‌ها موجب شکست طرح خواهد شد. از طرفی طراحی در دنیای امروز با پیچیدگی‌ها و رقابت بسیار فشرده‌ی تولیدکنندگان روبه‌رو است.
آن‌ها تاکید کرده‌اند که ارایه‌ی طرحی که بتواند از یک‌سو پاسخ‌گوی سلیقه، علاقه و نیازها‌ی مخاطب باشد و همچنین از سوی دیگر از توانایی حضور و رقابت در بازار آشفته‌ی امروزی برخوردار باشد، امری دشوار به نظر می‌رسد که نیاز به نگاه حمایتی نهادها و سازمان‌های دولتی دارد.
هیئت داوران این جشنواره ضمن تقدیر از همه‌ی کسانی که در سال 1393 در امر طراحی و تولید اسباب‌بازی فعال بوده‌اند، از برخی آثار که شاخص‌های کیفیت، نگاهی نو به بازی و اسباب‌بازی ، هم‌خوانی با ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی را بهتر رعایت کرده‌اند تقدیر و تاکید می‌کند: این تقدیر، با هدف حمایت و پشتیبانی از گام‌هایی است که در این حوزه برداشته شده و خواهد شد.
هیئت داوران اظهار امیدواری کرده است که در سال جاری و سال‌های آینده، آثاری با کیفیت برتر و شایسته‌ی ملت فرهیخته‌ی ایران تولید شود که به خوبی توانایی رقابت و عرضه در عرصه‌های بین‌المللی نیز داشته باشند.
اولین جشنواره‌ و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی امسال در بخش مسابقه از میان 362 پرونده‌ی ثبتی و 126 پرونده‌ی مجوز تولیدی در سال 1393 آثار برتر را در پنج گروه «حرکتی‌مهارتی»، «آموزشی و کمک آموزشی»، «فکری»، «فرهنگی و هنری» و ‌«الکترونیکی و رایانه‌ای» معرفی کرده است.
آیین اختتامیه‌ی این جشنواره عصر روز جمعه 16 مرداد با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی کشور و دست‌اندرکاران حوزه‌ی اسباب‌بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.