مطبوعات کودک و نوجوان سفیران محیط زیست اند

نویسندگان مطبوعات کودک و نوجوان سفیران محیط‌زیست در دنیای کودک ‌اند و می‌توانند کره زمین را متحول کنند.

این بخشی از سخنرانی مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در آیین اهدای جوایز دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان است که در آن بر اهمیت توجه به آموزش‌های زیست محیطی به کودکان در رسانه‌های جمعی کشور تاکید می‌کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان، او در این آیین که عصر روز 18 مرداد 1395 در تهران برگزار شد، کره زمین را متعلق به همه انسان‌ها دانست که برای نسل‌های آینده به ارث می‌گذارند و در فرهنگ ایران زمین و در مبانی دینی ما نیز بر توجه به این داشته‌ها تاکید شده است.
وی اضافه کرد: اگر تک تک ما به وظیفه خود در حوزه محیط زیست عمل نمی‌کنیم باید ببینیم مشکل از کجاست؟ به اعتقاد ما اگر وارد زندگی بچه‌ها نشویم و به آن‌ها آموزش ندهیم بهینه‌سازی محیط زیست امکان‌پذیر نخواهد بود.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش جمعیت ایران نسبت به گذشته و مشکلات زیست‌محیطی تصریح کرد: وضعیت کشور اکنون به جایی رسیده است که خیلی زود هم دیر است و باید بگوییم یا اکنون یا هیچ وقت و دست به دست هم دهیم به مهر تا کره مادر را آباد کنیم.
مظاهری به اقدام‌های صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست در سه سال گذشته در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هم اشاره کرد و توضیح داد: فرهنگ‌سازی در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری، تهیه دستورالعمل محیط زیست با هدف آموزش به کودکان و نوجوانان، تهیه بسته‌های آموزشی برای کودکان با موضوع جنگل، درخت، آب و هوا، تهیه انیمیشن و موسیقی و برگزاری جشنواره‌ها و تورهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی از جمله این اقدام‌هاست.
وی از گسترش همکاری‌های سازمان محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی کشور خبر داد و در عین حال از دست‌اندرکاران و نویسندگان مطبوعات کودک و نوجوان خواست تا کمک کنند و دست همکاری سازمان را بفشارند.
مظاهری یادآور شد در سال‌های گذشته بسیار از مطبوعات کودک و نوجوان یاد گرفتیم و امروز هم نشریات باید به کودکان آموزش دهند. اگر بچه‌ها و خانواده‌ها را متعهد بار بیاوریم، دیگر هیچ شکارچی محیط‌بانی را هدف قرار نمی‌دهد. مطبوعات کودک در این زمینه بسیار دارای اهمیت‌اند.
جوایز برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در حالی روز 18 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران اهدا شد که این دوره از جشنواره توجه ویژه‌ای به موضوع محیط زیست نشان داده بود و بخشی از جوایز آن به صاحبان آثار در این حوزه اختصاص یافت.