کیفیت دومین جشنواره اسباب‌بازی بهتر از سال قبل بود

طراح برتر بخش فرهنگی و هنری دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی می‌گوید که با توجه به حضورش در هر دو دوره‌ی این رویداد، دومین جشنواره نسبت به سال قبل از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است.

مقداد ساداتی، که برای «مقواسازه» رتبه‌ی اول این دوره از جشنواره‌ی اسباب‌بازی را به دست آورده، در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: مسوولان کانون پرورش فکری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی به حمایت از صنعت اسباب‌بازی در کشور توجه ویژه‌ای دارند و همین عامل اصلی رونق گرفتن این جشنواره است.
این طراح سرگرمی همچنین گفت: امسال چیدمان غرفه‌ها هم منسجم‌تر شده بود، هر چند فکر می‌کنم سال گذشته مراسم اختتامیه‌ی پررنگ‌تری اجرا شد. کیفیت جوایز و حمایت‌ها هم نسبت به پارسال به شکل مشهودی بهتر شده بود. هم صندوق توسعه‌ی امید و هم بانک اقتصاد نوین حضور مشهودی داشتند و از طرح‌های برتر و برگزیده حمایت کردند.
وی با اشاره به نقش جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در آینده‌ی این صنعت، گفت: من به این موضوع خوش‌بینم، چراکه اگر امیدوارانه نگاه کنیم جشنواره ملی اسباب‌بازی می‌تواند به طراحان و تولیدکنندگان داخلی کمک کند تا درصد بیشتری از بازار اسباب‌بازی را به دست بگیرند و کالاهایی مطابق با فرهنگ و نیاز جامعه‌ی خودمان تولید کنند.
طراح مقواسازه گفت: ‌اگر این جشنواره و حمایت‌های آن مداوم باشد می‌توانیم از حجم واردات اسباب‌بازی از کشورهایی نظیر چین کم کنیم. این کار نیازمند طراحی داخلی و بومی اسباب‌بازی است. اولین نقطه‌ی شروع اسباب‌بازی ایده و طراحی است، این همان خشت اول است که اگر معمار کج بگذارد بنا تا انتها کج می‌رود. متاسفانه این حوزه در این سال‌ها کمی مغفول مانده است. به‌خصوص تولیدکننده‌ها با کمی بی‌مهری نسبت به طراحان برخورد می‌کنند که این هم نتیجه‌ی وضع موجود بازار است.
وی در این زمینه افزود: این‌جا طراح اسباب‌بازی را به رسمیت نمی‌شناسند، چون تولیدکننده می‌تواند طرح‌های خارجی را بدون هزینه کپی کند. حمایت از طراحان داخلی باعث می‌شود اسباب‌بازی‌های بهتری با طراحی‌هایی مطابق با فرهنگ ما تولید شود. این حمایت هم رونقی به صنعت داخلی اسباب‌بازی می‌دهد و هم محتوای مناسبی برای کودکان کشور تولید می‌کند.
ساداتی همچنین با اشاره به ویژگی خاص جشنواره‌ی امسال، که توجه ویژه به بازی‌های قدیمی ایرانی مثل هفت‌سنگ، طناب‌کشی و غیره بود، گفت: لازم است ما اصالت خودمان را در بازی به عنوان بخشی از فرهنگ‌مان حفظ کنیم و نسل‌به‌نسل انتقالش بدهیم. اگر این حمایت‌ها مداوم باشد و بتوانیم اسباب‌بازی‌های خوبی طراحی و تولید کنیم تا در نهایت به دست همه‌ی اقشار جامعه، خصوصا بچه‌های نیازمند در تمام نقاط ایران، برسانیم خیلی امیدبخش خواهد بود.
این طراح همچنین تصریح کرد که شورای نظارت بر اسباب‌بازی در چند سال اخیر پوست‌انداخته است و خیلی حرفه‌ای عمل می‌کند: شورا الان تمام اخبارش را با پیامک می‌فرستد، به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌کند و در طول سال کارگاه‌هایی برای طراحی، تولید، هم‌اندیشی این دو قشر و البته بازاریابی اسباب‌بازی برگزار می‌کند.
او گفت که به نظرم این خیلی خوب است که ارگانی در دل کانون متولی این امر شده است، خودش را به‌روز نگه می‌دارد و با جدیت کار را دنبال می‌کند. کانون هم از طرفی خودش تولیدکننده‌ی مطرحی است و هم می‌تواند از بخش خصوصی حمایت کند. با تمام این‌ها من امیدوارم که هر سال شاهد رشد و پیش‌رفت این حوزه باشیم.