اکتفا به مفهوم سنتی سواد خواندن مخاطبان را از آثار ادبی دور می‌کند

مفاهیمی مانند خواندن و نوشتن، و هنر و ادبیات در طول سال‌ها متناسب با تغییرات اجتماعی و فن‌آورانه دچار تغییر شده و باقی ماندن در گذشته، و اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، می‌تواند مخاطبان را، از آثار ادبی فرسنگ‌ها دور کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در تبریز با بیان این مطلب افزود: اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، هنر داستان‏نویسی و اجتناب از پذیرش و هضم تغییرات جدید، آسیبی جدی است که می‏تواند مخاطبان را، از آثار ادبی فرسنگ‌ها دور کند و هرگونه سیاست‌گذاری و مدیریت فضای تولید ادبی، و نیز تلاش برای ترویج خواندن، بدون توجه به این تغییرات راه به جایی نخواهد برد.
علیرضا حاجیان‌زاده در همین حال ابتدا بیان کرد: زندگی را رازهایی است و کتاب، واژه واژه‌هایش داستان زندگی را به تصویر می‌کشد. انسان، از دیرباز با کتاب و کتاب‌خوانی و به‌ویژه با ادبیات و خلق ادبی پیوند خورده است. خداوند متعال از یک‌سو توانایی و قابلیت خلق داستان و داستان‌گویی را به بشر بخشیده و از سوی دیگر میل به خواندن و شنیدن داستان را نیز در وجود او به ودیعت نهاده است.
او در این آیین که شامگاه روز دوم دی 1395 در تبریز برگزار شد، ادامه داد: انسان می‌‌سراید و می‌گوید، هم از خواندن داستان و گوش سپردن به قصه‌ها لذت می‌برد و هم دوست دارد آن‌چه را که می‌خواهد بگوید و با داستان در هم بیامیزد. کتاب و بازی فرصت لذت بخش زیستن در دنیای کودک است.
به اعتقاد وی توانایی بشر در قصه‏سازی و قصه‏گویی، وجهی از تمدن را رقم زده است و به مولفه‏ای بنیادین در تحلیل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، و مقیاسی برای سنجش میزان توسعه‏یافتگی جوامع مختلف تبدیل شده است. حاجیان‌زاده معتقد است: این توانایی در خلق داستان‌های نو، و نیز پذیرش قصه‏های جدید و ادبیات تازه در یک جامعه، به معنای وجود امید، تخیل و زندگی در آن جامعه است، و میل به پیشرفت و تحول را در آن جامعه نشان می‏دهد.
وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تنها نهاد فراگیر در جامعه‏ی ایران، که ماموریت و مسئولیتش، بنابر اساس‌نامه، و رهنمودهای مسوولین بلندپایه‏ی نظام، تلاش برای پرورش فکری نسل آینده، و پرداختن به امر تربیت ذوق هنری و ادبی آنان است، تاکید کرد: مسئله ادبیات و داستان‏پردازی، و از آن مهم‌تر ترویج و گسترش امر خواندن، در تمام معانی جدید و فراگیرش را، از اولویت‌های نخست و بنیادین خود می‏داند، و تلاش می‏کند در این مسیر گام بردارد.
مدیرعامل کانون توضیح داد: نگاه حرفه‏ای به ادبیات و داستان، پیش‏فرض‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد پیوند صحیح و سازمان‌یافته میان نویسنده، تصویرگر، ناشر و مخاطبان است. دغدغه‏ی نخست نویسنده، خلق اثری با کیفیت است، دغدغه‏ای مهم و ارزشمند. تولید آثاری با کیفیت، تصویرگران و ناشران را به میدان تولید خواهد آورد. و مخاطب همواره در جستجوی آثاری فاخر، خواندنی و لذت بخش است.
حاجیان‌زاده همچنین با اشاره به این‌که بنیان ادبیات، بر نوآوری و تخیل آزاد استوار است، و از سوی دیگر، مخاطبان آثار ادبی نیز قشری متنوع، متکثر و با ویژگی‌های گوناگون هستند که نمی‏توان آن‌ها را ذیل چتری واحد جمع کرد، و نسخه‏ای یکسان برای آن‌ها نوشت، تصریح کرد: یک جامعه‏ی ادبی پویا، و مدیریت تولید آثار ادبی، باید این تنوع را به رسمیت بشناسد، و بدان توجه کند.
وی سپس سه ویژگی اصلی خلق ادبی و تولید کتاب ادبی، به عنوان یک فعالیت مستقل، عنایت و توجه بنیادین به مسئله‏ی تغییرات اجتماعی و تحولات فن‏آورانه و توجه و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر، هم در خلق آثار ادبی و هم در مخاطبان این آثار.را، به عنوان خط مشی موفق در مدیریت تولید آثار ادبی مطرح کرد.
حاجیان‌زاده در پایان با قدردانی از معاونت تولید، دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره و اداره کل کانون استان آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امیدواریم با توجه به این سیاستهای کلان، بتوانیم مسیر ترویج و توسعه ذوق ادبی، و خلاقیت داستانی در نسل آینده‏ی کشورمان را، هموارتر از پیش، و سریعتر از همیشه طی کنیم.