سفارت ایران از فعالیت‌های فرهنگی کانون در روسیه حمایت می‌کند

سفیر ایران در روسیه در جریان هفته‌ی دوستی گفت: از گسترش تبادلات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با روسیه حمایت می‌کنیم.

پبه گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دکتر مهدی سنایی، در دیدار با گروه هنری کانون در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو که به مناسبت هفته‌ی دوستی کودکان ایران و روسیه صورت گرفت، خواستار فراهم شدن بستری مناسب برای حضور هنرمندان حوزه‌ی کودک روسیه در کانون شد تا آن‌ها نیز بتوانند برنامه‌های متنوع فرهنگی‌هنری خود را اجرا کنند.
در ادامه‌ی این دیدار رضا موزونی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه نیز گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در استان ولگوگراد را ارایه داد.
موزونی اضافه کرد: روسیه کشوری است که در حوزه‌ی مسایل فرهنگی‌هنری و مخصوصا تئاتر عروسکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برهمین اساس نمایش «یخی که عاشق خورشید شد» در ولگوگراد با استقبال خوبی روبه‌رو شد.
وی در ادامه از زحمات و تلاش‌های دکتر ملکی رایزن فرهنگی ایران نیز تشکر کرد و افزود: تمام اجراهای کانون با هماهنگی وی در مراکز مرتبط فرهنگی کودکان انجام گرفت.
هم‌چنین در این دیدار معصومه عبداللهی، کارشناس امور بین‌الملل کانون نیز به ارایه‌ی گزارشی از سفرهای کانون در کشورهای دیگر و تبادلات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در دیگر کشورها پرداخت.

کتاب‌خانه‌ی علمی ولگوگراد میزبان نمایشگاه تولیدات فرهنگی کانون
در این نمایشگاه که به مناسبت هفته‌ی دوستی کودکان ایران و روسیه در ولگوگراد برگزار شد تعدادی از کتاب‌ها و سرگرمی‌های سازنده کانون به نمایش درآمد که مورد استقبال بازدید‌کنندگان قرار گرفت.
کارگاه عروسک‌سازی با بادکنک یکی از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه بود که کودکان با بادکنک‌های رنگی مخصوص، شکل‌های زیبایی را با هدایت مربیان کانون ساختند.
هم‌چنین این کتاب‌خانه تعداد 20 اثر نقاشی ویژه از کودکان ایرانی را به بازدید عموم گذاشت و در پایان، این نقاشی‌ها به مرکز گالری نقاشی کودکان استان ولگوگراد اهدا شد.

قصه‌ی «حیاط خانه‌ی ما» به کتاب‌خانه مرکزی ولگوگراد رسید
بیش از 50 کودک عضو کتاب‌خانه‌ی مرکزی استان ولگوگراد پای قصه‌ی «حیاط خانه‌ی ما» نشستند.
این قصه را وحید خسروی مربی کرمانشاهی با لباس حاجی فیروز اجرا کرد و باعث نشاط کودکان روسی شد.
داستان این قصه از این قرار است: رنگ گیلاسی که نمی‌خواهد رنگ گیلاس بماند و هر بار بر رنگی می‌نشیند و رنگ جدیدی می‌آفریند اما با میزبان رنگ جفت وجور نمی‌شود و در نهایت به اصل خود باز می‌گردد.
در پایان این قصه مدیر کتاب‌خانه مرکزی ولگوگراد نیز با اشاره به اهمیت قصه‌گویی گفت: قصه باید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و‌ بچه‌ها آن را بپسندند تا باعث ایجاد نشاط در آن‌ها شود.
وی اجرای این قصه را بسیار زیبا و هنری خواند.
در ادامه کودکان، ساخت کار دستی با چوب را آغاز کردند و روی برش تنه‌ی درختان، آدم برفی‌های زیبایی را خلق کردند و آن‌ها را به عنوان یادبود سفر با خود بردند.
گفتنی است در ابتدای این برنامه نیز گروهی از دانشجویان رشته‌ی هنر به اجرای سرود پرداختند.

اجرای تئاتر یخی که عاشق خورشید شد در مرکز تئاتر ولگوگراد
نمایش عروسکی «یخی که عاشق خورشید شد» در مرکز تئاتر عروسکی ولگوگراد به روش سایه‌ای برای هنرمندان روسی به مناسبت هفته‌ی دوستی کودکان ایران و روسیه اجرا شد.
هنرمندان عرصه‌ی تئاتر عروسکی این مرکز روش سایه‌ای رنگی و تلفیق آن با انیمیشن و تکنیک‌های به کار رفته در این نمایش را پسندیدند.
در پایان این نمایش، هنرمندان تئاتر ولگوگراد نیز به نشانه‌ی احترام و در یک حرکت متقابل فرهنگی نمایش عروسکی «پشه‌ای که نمی‌توانست حرف بزند» را به شیوه‌ی نخی به گروه هفته دوستی ایران هدیه کردند.
رییس مرکز تئاتر عروسکی ولگوگراد در پایان این برنامه از هفته‌های دوستی به‌ عنوان فرصتی برای کسب تجربه‌های متقابل دو گروه ایرانی و روسی در حوزه تئاتر یاد کرد.
نیکالا یانکو هفته‌ی دوستی را اقدامی خوب و نیکی دانست و افزود: زمانی که بچه‌ها با همدیگر دوست باشند و با فرهنگ‌ کشورهای دیگر آشنا شوند در آینده، کشورها هم تبادل‌های خوبی خواهند داشت.
در پایان جعبه‌ی‌ منبت کاری نمایش عروسکی به نمایندگی از کانون به مرکز تئاتر ولگوگراد هدیه شد.
هفته‌ی دوستی کودکان ایران و روسیه با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان ولگوگراد روسیه روز 29 آذر آغاز شد و 4 دی 1395 به پایان می‌رسد.