نویسندگان کودک برای دریاچه ارومیه قلم بزنند

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی از نویسندگان کودک و نوجوان خواست با نوشته‌های خود به احیای دوباره دریاچه ارومیه کمک کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد صادق پورمهدی در نشستی با حضور شماری از مشهورترین نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته در دولت، طی سه سال گذشته را برای احیای دریاچه ارومیه ارایه کرد.
این مقام مسوول با اعلام این که تراز دریاچه هم اکنون نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل حدود 28سانتی‌متر افزایش نشان می‌دهد، توضیح داد: بحث گرمای زیاد و تبخیر آب در سال‌های گذشته تهدید بزرگی بود اما تلاش‌های صورت گرفته در دو بخش کارهای عمرانی و فرهنگ‌سازی متمرکز و جامعه با این حرکت همراه شد.
پورمهدی ادامه داد: مردم دوست دارند این حرف‌ها را از زبان نویسندگان و هنرمندان بشنوند. نسل آینده در باره‌ی ما قضاوت خواهند کرد. موضوع تنها دریاچه ارومیه نیست این بخشی از موضوع است ما باید مساله را به صورت جامع ببینیم چرا که ایران، کشوری نیمه خشک و خشک است و موضوع آب به یک مساله اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌شود. ما در مساله آب و منابع آبی محدودیت داریم ضمن این که جمعیتِ رو به افزایش، نیاز به آب دارد.
معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی بر اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی موجود با استفاده از علم و عقل در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و خانوادگی تاکید کرد و افزود: با این روند آیندگان از ما به خوبی یاد نخواهند کرد و خواهند پرسید که چرا گذشتگان ما نتوانستند این مساله را مدیریت کنند در همین دریاچه ارومیه بخشی از مشکل مربوط به کاهش بارندگی است اما بخشی از آن به ما و نحوه بهره‌برداری ما از آب ارتباط پیدا می‌کند.
به گفته‌ی وی دولت معتقد است این مساله کاملا اجتماعی است و امنیتی نیست چرا که اگر دودی بلند شود به چشم همه خواهد رفت و همه ما را درگیر می‌کند بر همین اساس ستادی ملی در دولت برای احیای دریاچه تشکیل و ماموریت‌هایی نیز برای استان‌ها و سازمان‌های مختلف تعیین و شورای فرهنگی و اجتماعی هم تشکیل شد.
او ادامه داد: بر مبنای این رویکرد باید همه درگیر موضوع شوند و نمی‌شود مردم بنشینند و دولت کار انجام دهد وقتی مردم وارد می‌شوند کارها به خوبی پیش می‌رود در این مدت روحانیان، نخبگان، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعالیت‌های خوبی انجام دادند و با این همراهی‌ها، تغییر محصولات زیر کشت و همکاری مردان و زنان در شهرها و روستاها در کاهش مصرف آب موفق بودیم.
پورمهدی بر اهمیت فعالیت بیشتر هنرمندان و نویسندگان و همراهی‌های صدا و سیما تاکید کرد و خواستار فعالیت بیشتر جوانان در شبکه‌های تاثیرگذار اجتماعی شد.
وی تصریح کرد: اگر کودکان و نوجوانان را نادیده بگیریم راه حل‌هایی که دنبالش هستیم به نتیجه نمی‌رسد باید به ساخت فیلم و برنامه‌ها و کتاب‌های جذاب در این بخش و تاثیر تبلیغات و رسانه‌ها بیشتر توجه کنیم.
در این نشست که همز‌مان با برپایی همایش کودک، کتاب،‌جامعه در تبریز برگزار شد، شهربانو امانی مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون، تعدادی از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه و برخی نویسندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.