قصه‌گویان کانون، بار دیگر به مدرسه‌ها می‌روند

مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش از ادامه‌ی همکاری این معاونت با مربیان کانون پرورش فکری جهت ترویج فرهنگ قصه‌گویی خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی قرار است مربیان کانون در قالب طرح «کانون مدرسه» به همکاری‌های این نهاد با آموزش و پرورش سمت و سوی جدیدی ببخشند.
بر این اساس و پس از اجرای طرح «هفته قصه‌گویی» در مدرسه‌های شهر تهران، علی‌اکبرزاده از موفقیت این حرکت فرهنگی خبر داد.
او با بیان مفاد تفاهم‌نامه‌ی امضا شده گفت: « کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از بازوهای پرتوان آموزش و پروش در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری و تربیت اجتماعی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. بنابر این ما تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم تا معاونت پرورشی و معاونت فرهنگی آموزش و پرورش همراه با کانون به همسو سازی فعالیت‌ها و استفاده از قابلیت‌های موجود بپردازند.»
او با اشاره به هفته «قصه‌گویی» در زیر مجموعه‌ی طرح «کانون مدرسه» به تشریح این برنامه پرداخت: «مربیان در این هفته به مدرسه‌ها رفتند. این حرکت زمینه خوبی بود برای اینکه سنت قصه‌گویی از طریق مربیان به خانواده‌ها منتقل شود. هر چقدر والدین باور داشته باشند که قصه‌گویی ابزاری تربیتی است، استفاده از آن بیشتر خواهد شد.»
علی‌اکبرزاده با اشاره به مضرات دنیای مجازی گفت: «در فضای امروز که دنیای مجازی به خانه‌ها راه یافته، شاید قصه‌گویی بتواند خانواده‌ها را به هم نزدیک کند و خاطره‌ها و تجربه‌هایی از طریق قصه منتقل شود. ضمن این‌که ضروری است داستان‌های تاریخی و باستانی‌مان را بار دیگر یادآوری کنیم و از لابلای گنجینه‌ی خاک خورده‌مان بیرون بیاوریم و دوباره به بچه‌ها عرضه بکنیم. ما تمدن و تاریخ بزرگی داریم و نباید اجازه بدهیم فضاهای متفاوت فرهنگی این بخش از زندگی ما را پنهان بکنند. لذا حرکت مثبتی را با این هدف‌گذاری آغاز کرده‌ایم.»
این مقام مسئول ادامه داد: «در همین راستا قرار است در جشنواره قصه‌گویی که اواخر بهمن برگزار می‌شود نیز در کنار مربیان باشیم و کانون از طریق فعالیت این عزیزان در مدرسه‌ها به مخاطبان معرفی شود. چرا که ما هر چقدر در زمینه فعالیت‌های جدی فرهنگی، هنری و پرورشی کار کنیم، انبوه برنامه‌های خارجی را پیش رو داریم. پس لازم است عزم جدی در این زمینه داشته باشیم.»
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در توضیح شیوه‌ی انتخاب این قصه‌ها پاسخ داد: «داستان‌ها از خود کتاب‌های کانون انتخاب می‌شوند. بنابر این فرآیندی مکمل در امر آموزش تلقی می‌شوند.»
او ادامه داد: «من معتقدم آموزش مکمل پرورش است، و ما بر روی هر مهارت و فعالیت تربیتی که کار کنیم، قطعا ضرورت و نیاز آن وجود دارد. اگر بچه‌های ما دانش داشته باشند اما به طریق درستی تربیت نشده باشند کم و کاستی‌های بی حد و حصری خواهیم داشت.»