نگاه به حقوق کودک باید حق‌مدارانه باشد

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، گفت: رعایت منافع ملی کودکان باید در تمام تصمیم‌های اتخاذ شده در نظر گرفته شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مظفر الوندی در پنجمین کارگروه خانواده استان فارس با تاکید بر این‌که تبعیض جنسیتی برای آموزش کودک نباید وجود داشته باشد، گفت: حق تفریح و آموزش کودکان جزو حقوق اصلی و جدانشدنی برای حقوق کودک است.

به اعتقاد معاون وزیر دادگستری آن‌چه که در حوزه کودک حرف اول را می‌زند پول و بودجه نیست بلکه حرف اول را فکر باز می‌زند.
 دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان این مطلب افزود: در کشور 16 وزارت‌خانه و سازمان عضو شورای حقوق کودک هستند و در استان‌ها هم این مهم وظیفه‌ی کارگروه خانواده است.
به گفته‌ی وی اگر «کودک»ی به هر دلیلی از تحصیل محروم شود باید پیگیری کرد چرا که کودکان خود توان دفاع از خود را ندارند.
الوندی با اشاره به این‌که بسیاری از قوانین و تصمیمات کنونی با وضع مصلحت کودک متناقض است، یادآور شد: باید مصلحت کودک در تمام دیدگاه‌ها و برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی، کودکان را مدیران آینده‌ی کشور دانست و ادامه داد: در سند چشم‌انداز تصریح شده است تا حفظ حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی باید تبلور یابد.
او با اشاره به این‌که مفاد کنوانسیون حقوق کودک یک مفهموم جهانی دارد و ایران از سال 72 در این کنوانسیون عضو است، اظهار داشت: هر پنج سال باید گزارشی از وضع کودکان در ایران به سازمان ملل متحد ارایه شود.
وی با تاکید بر این‌که نباید تبعیض جنسیتی برای آموزش کودک وجود داشته باشد، افزود: باید مسایل استانی احصا شود تا بتوان مستمر و قوی پیش رفت.
در این کارگروه زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز با اشاره به این موضوع که حقوق کودک دغدغه‌ی ماست، عنوان کرد: همه‌ی دستگاه‌ها موظف هستند تا حقوق کودک را پیگیری کنند تا زندگی خوبی برای کودکان باز‌آفرینی شود.