کد خبر: 210964
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
مهمان‌‌های ناخوانده دوباره خوانده شد

نشست صمیمانه‌ی فریده فرجام با علاقه‌مندان ادبیات کودک در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، میهمان‌های ناخوانده اولین کتاب کانون اثر فریده فرجام با حضور تعدادی از خبرنگاران، منتقدان، مربیان و علاقه‌مندان به کتاب در کتاب‌خانه مرجع کانون بررسی شد و نویسنده برای حاضران از چگونگی شکل گرفتن این اثر و روند رشد ادبیات کودک و نوجوان در  ایران صحبت کرد.
        فریده فرجام در این نشست ضمن یاد کردن از احساس خوبی که با بازگشت به ایران به او دست داد از محبت ایرانی‌ها و نسل امروز و دیروز در هنگام بازگشتش گفت و افزود که جز محبت و احساس دوستی چیزی ندیدم
        او ادامه داد در جریان آمدن به کانون و آشنایی با مخاطبان، مدیرعامل کانون به خوبی از من استقبال کرد و از این که در کنار نسل دیروز نسل امروز نیز با کتاب من آشنا هستند ذوق زده شدم. احساس می‌کنم کتا‌ب‌هایم باید برای نسل امروز دوباره تجدید چاپ شوند تا نسل‌های بعدی هم آن‌ها را بخوانند.
        نویسنده کتاب‌ مهمان‌های ناخوانده افزود: ادبیات کودک و نوجوان امروز ایران به جایی رسیده که در سطح جهان شناخته شده است و امروز تصویرگران و نویسندگان این حوزه در نمایشگاه‌ها و محافل جهانی حضور دارند و در کنار دیگر کشورهای جهان هستند.
        صاحب آثاری مانند عمو نوروز، گل بلور خورشید، عمو زنجیر باف درباره‌ی فعالیت‌‌های کانون گفت: خیلی لذت می‌برم از این که کانون را روز به روز رو به گسترش و وسعت و فعال‌تر می‌بینم.
        وی تصریح کرد: در کانون بحث مادی مطرح نیست به‌عنوان یک نویسنده از همه‌کسانی که در این حوزه، پرانگیزه و پر انرژی و در مسیر اعتلای فرهنگ ایرانی تلاش می‌کنند سپاس‌گزارم.
        فرجام یادآور شد سال‌ها پیش در کتاب‌خانه مونیخ آثار زیادی از ایرانی‌ها در حوزه کودک و نوجوان وجود نداشت اما امروز آثار زیادی در این زمینه خلق شده است؛ الان ببینید آن‌جا چه خبر است! فرهنگ و ادبیات ایران با متن و تصویرگری قابل توجه در کنار کشورهای دیگر جهان جریان دارد و این نتیجه‌ی تلاش کسانی است که به این جریان فرهنگی ایمان دارند کار فرهنگی زیربنایی است و سی، چهل سال طول می‌کشد تا یک حرکت فرهنگی نتیجه دهد و در نهایت باید تاکید کنم که هدف همه‌ی ما رشد کودکان ایرانی است.
        فرجام درباره‌ی اصل قصه‌ی مهمان‌های ناخوانده افزود: قصه‌ی این کتاب برگرفته از قصه‌های فولکلور است که ساختمان اصلی آن حفظ شده اما فضاسازی آن به گونه‌ای است که با مسایل روز هماهنگ شده و من آن‌را به روز کردم. به قول یکی از دوستان، من چون نمایشنامه هم می‌نوشتم این قصه را فضاسازی امروزی کردم و توانستم بیشتر به آن بپردازم.
        وی در این جلسه هم‌چنین از ارایه‌ی دو کتاب تازه‌ی خود به انتشارات کانون خبر داد و  گفت این کتاب‌ها در ایران نوشته ‌شده است و من امیدوارم که به زودی از طرف کانون منتشر شود.
        فرجام موضوع یکی از این داستان‌ها را پرنده‌ها و ارتباط با دنیای پرنده‌ها بیان کرد.
     در این نشست هم‌چنین وحید طوفانی رییس کتاب‌خانه مرجع کانون و نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک درباره‌ی آثار فریده فرجام با حاضران سخن گفتند.
        او در این نشست هم‌چنین از تاثیر فرهنگی کتاب مهمان‌های ناخوانده سخن گفت و افزود: این کتاب به شیوه‌ی غیر مستقیم هم‌نشینی و هم‌زیستی تفکرها و سلیقه‌های مختلف را نشان می‌دهد.
        کتاب‌خانه‌ی مرجع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، مجتمع فرهنگی و هنری شهید ملک‌شامران کانون واقع شده است.