پیشنهاد تهیه سند راهبردی کودک و محیط‌زیست

در اولین کنگره‌ی ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، همزمان با روز جهانی کودک، سند پیشنهادی نامگذاری روزی به نام روز جهانی کودک و محیط‌زیست رونمایی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، اولین‌ کنگره‌ی ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی، روز پنجشنبه 16مهرماه با حضور مسئولین و صاحب‌نظران محیط‌زیست در سمنان برگزار شد.

دبیر کنگره‌ی ملی طراحی نوین مهندسی عنوان کرد: در این همایش یک‌روزه، از 140 مقاله ارسالی، 96 مقاله پذیرفته و 11 مقاله در این کنگره ارائه شد.

رضا شمسی‌خانی افزود: کنگره‌ی بین المللی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، اسفند 94 با حضور پژوهشگران آسیایی و اروپایی برگزار خواهد شد.

امیرحسین جاوید، دبیر علمی این کنگره نیز از فعالیت پنج بخش تخصصی خبر داد و گفت: بخش‌های فنی و مهندسی، پزشکی و سلامت، اسلام و محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و علوم جنگل و ریاضی و آمار در کنار نمایشگاهی پوسترهای ارایه شده در کنگره طراحی نوین مهندسی برنامه‌ریزی شده است.

مهین گزانی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در این کنگره بر ضرورت ایجاد کرسی فرهنگ‌سازی برای توسعه پایدار و کاهش تهدیدهای زیست‌محیطی و منابع‌طبیعی تأکید کرد.

در اولین کنگره‌ی ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، همزمان با روز جهانی کودک، سند پیشنهادی نامگذاری روزی به نام روز جهانی کودک و محیط‌زیست رونمایی و به پنج فعال محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، تندیس کاج طلایی و به سه نفر نیز تندیس راش نقره‌ای آرمان جهانی محیط‌زیست اعطا شد.

دکتر شامانی، مشاورعالی مدیرعامل و معاون فرهنگ کانون کشور به‌عنوان سخنران برنامه، با تعریف بخشی از قصه‌ی شازده‌کوچولو، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: تلاش کنید بچه‌ها زندگی را دوست داشته باشند. زندگی را به‌گونه‌ای روایت کنید که برایشان دوست‌داشتنی باشد. به فرزندان امید بدهید. پیامبر(ص) به گونه‌ای دیگر زندگی را توصیف می‌کرد. دست بر درختان می‌کشید و می‌فرمود: اگر کسی شاخه‌ی درختی را بشکند، بال فرشته را شکسته! پیامبر این‌گونه زندگی را معنا می‌کرد؛ حال یک سؤال مهم مطرح است: زندگی و تعهد به فرانسل یا زندگی هم‌اکنون؟! من زندگی و تعهد به فرانسل را انتخاب کردم.

مدیرکل کانون استان سمنان نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان این کنگره، پیرامون کودک و محیط‌زیست مطالبی بیان کرد.

مهدی جمال اظهار داشت: در مراکز کانون پرورش فکری به وضوح می‌بینیم که اعضا تا چه اندازه به فرم‌های اسلیمی فضاسازی‌ها، سبزینه‌های یک فضا (حتی در حد چند گلدان باطراوت)، گوشه‌های دنج فضاها، خطوط سیردار، رنگ‌بندی‌ها، میزان نور یک فضا و بسیاری از موارد دیگر توجه می‌کنند. برخی از اعضا روزاروز سیر بزرگ‌شدن یک دانه کاشته شده در گلدان را پیگیری می‌کنند. دقیقه‌ها کنار آن می‌ایستند و به جوانه سر از خاک بیرون‌زده، زل‌می‌زنند. گویی در بالیدن او بالیدن خود و در پژمردگی او پژمردگی خود را می‌بینند. همین هم‌ذات‌پنداری با موجودات طبیعی اطراف، درباره نگهداری و نگهبانی از حیوانات نیز صادق است. متأسفانه فضایی مناسب برای این امر در مراکز فرهنگی و از جمله آنها کانون پرورش فکری وجود ندارد تا بتوان به این امر بایسته به نحوی شایسته پرداخت؛ وگرنه تاکنون هریک از اعضا صاحب حیوانی خانگی برای نگهداری و سرکشی هر روزه در مراکز کانون بود.

جمال در ادامه افزود: البته در همین اوضاع نامساعد از نظر فضا و امکانات و بسیاری از ملزومات بالقوه پرورش کودکان و نوجوانان که هنوز به فعل نرسیده است، بسیاری از مردان و زنان موفق امروز را می‌بینیم که سررشته موفقیت‌های امروزِ خود را به دیروزهایی می‌رسانند که در کانون پرورش فکری نفس می‌کشیدند. امید داریم که با معطوف شدن نگاه‌های ضرورت‌شناس به سنخ و شیوه اجرایی و آموزشی این مجموعه پرورش‌محور، سهم کانون پرورش فکری در این عرصه روزاروز بیشتر و بیشتر شود.                                             

در این کنگره معاونان سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس نیز در سخنرانی‌های جداگانه‌ای بر ضرورت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و تقویت مشارکت‌های مردمی تأکید کردند.

شایان ذکر است در ابتدای برنامه، اعضای کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، روی سن حاضر شده و به زبان‌های مختلف به میهمانان خوش‌آمد گفتند و با اجرای زیبای‌شان، بیشتر میهمانان را مجذوب خود کردند. به‌واسطه‌ی همین اجرا، نام کانون پرورش فکری چندبار در سالن تکرار شد و سخنرانان قبل از شروع سخنان خود از اجرای زیبای اعضا و نام آشنای کانون پرورش فکری یاد کردند.